gardeshban.ir

فواره تروی در شهر رم، یکی از مسحور‌ کننده‌ترین جاذبه‌های این شهر به حساب می‌آید و تقریباً تمامی گردشگران به نیت بازگشت به ایتالیا سکه‌ای در داخل این حوضچه خواهند انداخت.
کد خبر: ۲۸۷۷۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹-1399 April 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
همین طور که از خیابان باریک و سنگ فرش شده وارد میدان تروی می‌شوید، صحنه‌ای نفس‌گیر از فواره تروی (چشمه عشاق) در برابر چشمان شما جلوه‌گر می‌شود؛ یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مجسمه‌های دنیا! فواره تروی در مرکز تاریخی رم واقع شده و محلی است که هیچ گردشگری نباید بازدید از آن را پشت گوش بیاندازد. مجموعه این فواره و حوضچه‌ها که به چشمه‌ی عشاق نیز معروف است، بهانه‌ای برای بازدید مجدد از این شهر افسانه‌ای به حساب می‌آید.

زمان و سازنده فواره تروی

فواره در انتهای مسیر قناتی به نام «آکوا ورجینه» در سال ۱۹ پیش از میلاد مسیح توسط «آگریپا» داماد امپراتور آگوستوس برای رساندن آب به حمام‌های رومی ساخته شد. آب فواره از چشمه‌ای به نام «سالونه» که ۱۴ مایل با رم فاصله دارد، تامین می‌شود. پاپ اوربان هشتم دستور ساخت فواره را به معمار مشهور «جیان لورنزو برنینی» داد، هر چند خود پاپ قبل از اتمام فواره از دنیا رفت و روند ساخت هم متوقف شد. 

یک قرن بعد توقف ساخت فواره، در سال ۱۷۳۲ پاپ کلمنت دوازدهم به معمار دیگری به نام «نیکولا سالوی» دستور ساخت فواره را در میدان تروی داد. طراحی نیکولا سالوی به المان‌های طراحی برنینی وفادار ماند. ساخت این مجسمه ۳۰ سال طول کشید.

فواره تروی؛از مسحور‌ کننده‌ترین جاذبه‌های رم/عکس

سبک طراحی این اثر متعلق به دوران باروک است، فواره‌ای که ۲۶ متر ارتفاع و ۲۰ متر عرض دارد. مجسمه‌ای که در میانه فواره تروی قرار دارد نپتون (خدای دریا) است. نپتون در حالی تصویر شده که ارابه‌ای به شکل صدف را که توسط ۲ اسب دریایی کشیده می‌شود، می‌راند. تریتون (پیام آور آب‌های پهناور) در حال رام کردن اسب‌های دریایی است.

 یکی از اسب‌ها می‌خواهد اسب دیگر را که عصبانی است آرام کند. هر کدام از آنها نمادی هستند از خلق و خوی دریا! سمت چپ نپتون نشانه‌ای از فراوانی و سمت راست آن نشانه‌ای از سلامتی است. آبی که در پایین فواره قرار دارد نیز نماینده دریا است.

رسم سکه انداختن درون فواره تروی

افسانه‌ها می‌گویند اگر شما سکه‌ای را با دست راست از روی شانه راست خود به درون حوض بیاندازید دوباره به رم بازخواهید گشت.

فواره تروی؛از مسحور‌ کننده‌ترین جاذبه‌های رم/عکس

حقایق جالب در مورد فواره تروی

این فواره بزرگ‌ترین فواره دوره باروک است.

این فواره خود یک ستاره سینمایی است. فیلم زندگی شیرین در سال ۱۹۶۰ به کارگردانی «فدریکو فلینی» و با هنرپیشگی «آنیتا اکبرگ» و «مارچلو ماسترویانی» تنها فیلمی نبود که فواره تروی در آن ظاهر شد. دیگر فیلم‌هایی که فواره تروی آن در آنها ظاهر شده است عبارتند از: تعطیلات در رم با هنرپیشگی آدری هپبورن و گرگوری پک (۱۹۵۳)، سه سکه در چشمه (۱۹۵۴)، گیجت به رم می‌رود (۱۹۶۳)، لیز مک گیر (۲۰۰۳)،  السا و فرد با هنرپیشگی کریستوفر پلامر و شرلی مک کلین (۲۰۱۴).

کلمه تروی دارای ۲ ریشه است؛ اولی از ترکیب ۲ کلمه «تری» و «وی» به معنای سه راه ساخته می‌شود (فواره در محل تقاطع ۳ راه باستانی قرار دارد)؛ دومی هم از نام قدیمی محل «تربیوم» مشتق شده است.

افسانه‌ای در مورد فواره وجود دارد مبنی بر اینکه در قرن نوزدهم پیش از میلاد سربازان رومی توسط یک دختر جوان به منبع چشمه که ۱۳ کیلومتر با رم فاصله داشت راهنمای شدند. کشف شدن سرچمشه این آب سبب شد تا دستور ساخت قناتی به طول ۲۲ کیلومتر به رم صادر شود و این قنات را به خاطر آن دختر جوان «آکوا ورجینه» یا «آب باکره» نامیدند.

در سال ۱۷۳۰ مسابقه‌ای برگزار شد تا طراح فواره انتخاب شود؛ اما زمانی که یک فلورانسی در مقابل یک رومی به پیروزی می‌رسد پاپ تصمیم می‌گیرد که طراحی که به مقام دوم رسیده یعنی نیکولا سالوی را انتخاب کند.

بازنده این مسابقه آلساندرو گالیله، متعلق به خانواده دانشمند مشهور گالیله بود.

فواره تروی؛از مسحور‌ کننده‌ترین جاذبه‌های رم/عکس

کار روی فواره در سال ۱۷۳۲ شروع و در سال ۱۷۶۲ به پایان رسید.

اکثر قسمت‌های فواره از سنگ تراورتن (از شهر تیوولی در ۳۵ کیلومتری شرق رم) ساخته شده است.

فواره چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است از جمله در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۳ که در مرتبه آخر این کار توسط فندی (شرکت مشهور طراح لباس) صورت گرفت.

در پشت فواره قصر «پالازو پلی» رم قرار دارد. قسمت مرکزی قصر در سال ۱۷۳۰ تخریب شد تا جا برای ساخت فواره باز شود.

تخمین زده می‌شود روزانه ۳۰۰۰ یورو به داخل فواره پرتاب می‌شود و این سکه‌ها هر شب جمع‌آوری می‌شوند. متاسفانه دزدی سکه‌ها امری رایج است. دولت ایتالیا سکه‌ها را به یک فروشگاه افراد نیازمند هدیه می‌دهند.

زمانی که ماسترویانی هنرپیشه فیلم زندگی شیرین در سال ۱۹۹۶ از دنیا رفت فواره خاموش و به رنگ سیاه تزئین شد.

فواره تروی؛از مسحور‌ کننده‌ترین جاذبه‌های رم/عکس

سایر فواره‌های رم که ارزش بازدید دارند

فواره‌ها را می‌توانید در سراسر رم پیدا کنید و بازدید از آنها هم مجانی است. تمام این فواره‌ها در رم توسط نیروی جاذبه کار می‌کنند پس سرچشمه آب باید از خود فواره بالاتر باشد؛ به همین دلیل بعضی از فواره‌ها به خاطر عدم جریان آب باید دوباره اصلاح می‌شدند. یکی از شگفت‌انگیزترین تجربیات بازدید‌کنندگان این است که رمی‌ها مستقیماً از فواره‌ها آب می‌نوشند. اینکه مردم لیوان خود را داخل فواره کنند و آب بنوشند امری معمول است. بعضی از زیباترین و شناخته‌شده‌ترین فواره‌ها در رم عبارتند از:

فواره «دی پیازا» میدان «سنت پیترو»

۳ فواره در میدان «پیازا ناوونا»

چشمه چهار رودخانه ساخته شده توسط برنینی که تصویرگر ۴ رودخانه (رودخانه گنگ، نیل، دانوب و ریو دلا پلاتا که هر کدام نماینده یک قاره هستند) است.

فواره «دل نوتونو»

فواره «دل تریتونه» در میدان «پیازا باربرینی» نزدیک خیابان «ویا ونتو» که توسط باربرینی مجسمه‌ساز ساخته شد

فواره کندوی عسل (فواره زنبورها) که در میدان پیازا باربرینی در محل ورودی خیابان ویا ونتو واقع شده است

فواره نیلوفر آبی که در میدان جمهوری پیازا ساخته شده است

فواره لاک پشت که در میدان «پیازا ماتئی» قرار داشته و فاصله زیادی از میدان «کامپو د فیوری» ندارد.

فواره تروی؛از مسحور‌ کننده‌ترین جاذبه‌های رم/عکس

فواره تروی کجاست

فواره تروی در میدان تروی، در نزدیک پله‌های اسپانیایی و میدان پیازا ناوونا قرار فوارهدارد. این فواره در تمام طول روز باز و بازدید از آن رایگان است. فواره محل مناسبی برای استراحت کردن در میانه بازدید شما از رم است. معمولاً اطراف فواره شلوغ است پس صبر داشته باشید، بالاخره نوبت شما هم خواهد رسید تا بتوانید منظره‌ی بهتری از فواره را مشاهده کنید. اگر در فصل‌های شلوغ گردشگری به رم می‌روید بهتر است که صبح زود قبل از سایر گردشگران به بازدید از چشمه عشاق بروید؛ در ضمن اگر شب را برای بازدید از فواره انتخاب کنید می‌توانید روشنایی خیره‌کننده فواره را از نزدیک ببینید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار