gardeshban.ir

بازدید از جاذبه‌های گردشگری معروف تنها بخش لذت‌بخش سفر نیست؛ گاهی می‌توانید با دیدن مکان‌هایی که شاید شهرت کمتری دارند به زیبایی شگفت‌انگیز آن‌ها پی برده و سفری متفاوت‌تر داشته باشید.
کد خبر: ۲۸۸۳۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹-1399 April 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
نروژ کشوری وسیع با جاذبه‌های طبیعی بسیار است. برخی مکان‌ها در نروژ به اندازه‌ی جاذبه‌های گردشگری اصلی این کشور شهرت ندارند اما بسیار زیبا و هیجان‌انگیز هستند و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه با برخی از مکان‌های شگفت‌انگیز نروژ آشنا خواهید شد که شاید از وجودشان خبر نداشته باشید.

فردریکستاد

در سفر بعدی خود به نروژ می‌توانید به جای بازدید از اسلو (Oslo) و برگن (Bergen) از فردریکستاد (Fredrikstad) دیدن کنید. البته نیازی نیست اسلو را کاملا فراموش کنید؛ پس از رفتن به اسلو، ۱۳۰ کیلومتر به سمت جنوب بروید تا به فردریکستاد برسید. این سفر را به راحتی می‌توانید با قطار انجام دهید. فردریکستاد هم مردم خونگرم و مهربانی دارد هم آب‌وهوای گرم؛ مخصوصا جزیره‌ی والر (Hvaler) که در خارج از فردریکستاد واقع شده و آفتابی‌ترین منطقه در نروژ محسوب می‌شود. بافت قدیمی این شهر در میان دیگر مناطق نوردیک به بهترین شکل محافظت شده است. این منطقه بهترین مکان برای لذت بردن از نور خورشید، طبیعت و فرهنگ است.

جاذبه هایی از نروژ که کمتر کسی می شناسد/تصاویر

روروس

روروس (Røros) شهری کوچک و قدیمی در نروژ است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو درج شده است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپا با ساختمان‌هایی چوبی است. در سال ۲۰۱۳، روروس جایزه‌ی معتبر «مقصد پایا» را به خود اختصاص داد. این جایزه به مکان‌هایی تعلق می‌گیرد که فعالیت زیادی جهت کاهش آسیب‌های گردشگری به محیط زیست انجام می‌دهند. مرکز شهر روروس مانند یک موزه است و مغازه‌های زیادی در آن به چشم ‌می‌خورد. بازار کریسمس در ایام نزدیک سال نو از دیگر ویژگی‌های این شهر است.

جاذبه هایی از نروژ که کمتر کسی می شناسد/تصاویر

لینگن آلپس

اگر به برف و اسکی علاقه دارید، لینگن آلپس (Lyngen Alps) همان جایی است که باید بروید. این رشته‌کوه به پیست‌ های اسکی فوق‌العاده‌اش معروف است. خیلی از کوه‌ها و پیست‌ها کاملا دست‌نخورده هستند. البته این مکان می‌تواند خطرناک هم باشد بنابراین آگاهی از آب‌وهوا، اسکی و خطرات بهمن کاملا ضروری است. راهنماهایی که به منطقه وارد هستند می‌توانند شما را در مسیر راهنمایی کنند. در همه‌ی فصول سال امکان اسکی در این منطقه وجود دارد حتی در ماه ژوئن که به لطف خورشید در نیمه شب هم می‌توانید از اسکی کردن لذت ببرید.

جاذبه هایی از نروژ که کمتر کسی می شناسد/تصاویر

جنگلی به نام کتابخانه آینده

با افزیش تعداد کسانی که به کتاب‌های الکترونیکی علاقه دارند، آینده‌ی کتاب‌های چاپی چندان درخشان به نظر نمی‌رسد. با این‌حال، در خارج از شهر اسلو، ۱۰۰۰ درخت تنها برای استفاده در چاپ حداقل ۱۰۰۰ نسخه از ۱۰۰ کتاب مختلف در سال ۲۱۱۴ کاشته شده‌اند. این جنگل «کتابخانه‌ی آینده» نام گرفته و یک پروژه‌ی هنری است که توسط یک هنرمند اسکاتلندی به نام «کیتی پترسون» طراحی و اجرا شده است. این پروژه هم یک کار مفید برای محیط زیست و هم یک محفظه‌ی زمانی و فرهنگی محسوب می‌شود. این پروژه در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و تا سال ۲۱۱۴ ادامه دارد. تا زمان چاپ کتاب‌ها در سال ۲۱۱۴، نسخه‌های خطی در یک اتاق خاموش نگه‌داری می‌شوند. این اتاق در طبقه‌ی بالای کتابخانه‌ عمومی اسلو (Deichman Library) قرار گرفته است و گردشگران می‌توانند برخی از این نسخه‌های خطی که قرار است بعدها به کتاب تبدیل شوند را بخوانند.

جاذبه هایی از نروژ که کمتر کسی می شناسد/تصاویر

زندان باستوی

زندان باستوی (Bastøy) اگرچه به روی عموم باز نیست اما دارای گذشته‌ای آزاردهنده و آینده‌ای نوآورانه است که دانستنش جالب خواهد بود. زندان باستوی در سال ۱۹۰۰ به عنوان مرکز بازپروری برای جوانان شروع به فعالیت کرد. شرایط این زندان بسیار سخت و مجازات‌ها کاملا بی‌رحمانه بودند. این مرکز در سال ۱۹۷۰ بسته شد و جزیره به یک زندان با حداقل سیستم امنیتی تبدیل گشت که با رفتار انسان‌ دوستانه‌ای با زندانیان برخورد می‌کند. امروزه این زندان محل نگه‌داری متجاوزین، قاتل‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر است. به هرکدام از زندانیان یک شغل داده می‌شود و آن‌ها اجازه دارند آزادانه در جزیره گردش کنند. به علاوه،‌ غذای زندانیان توسط آشپزهای حرفه‌ای تهیه می‌شود. این زندان با آمار ۱۶ درصدی پایین‌ترین میزان بازگشت به جرم را در سراسر جهان دارا است درحالی‌که این آمار در اروپا به ۷۰ درصد می‌رسد.

جاذبه هایی از نروژ که کمتر کسی می شناسد/تصاویر

مجسمه آزادی ویسنس

ویسنس (Visnes) دهکده‌ای کوچک با ۶۰۰ نفر جمعیت در نروژ است اما این دهکده‌ی کوچک شهرت جهانی دارد و دلیل آن وجود مجسمه‌ی آزادی است. مجسمه‌ی آزادی در آمریکا از جنس مس است. در سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۹۷۲ معادن مس در نروژ بسیار فعال بودند و به همین دلیل این کشور موفق به ذخیره‌ی مقدار کافی مس برای ساخت مجسمه‌ی آزادی شد. این مجسمه متعلق به شرکتی است که مس را برای ساخت این مجسمه ذخیره و اهدا کرد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بخشی از مس توسط ویسنس فراهم شده است. به هرحال مردم ویسنس به این مجسمه افتخار می‌کنند و بازدید از آن حتما لذت‌بخش خواهد بود.

جاذبه هایی از نروژ که کمتر کسی می شناسد/تصاویر

کلیسای قطبی

کلیسای قطبی یا ایسهاوز کاتدرال (Ishavskatedralen) که در ترومسو (Tromsø) واقع شده مانند دیگر کلیساهای جهان است. البته در این کلیسا علاوه‌بر گوش دادن به موعظه می‌توانید کنسرت هم تماشا کنید. این کلیسا در سال ۱۹۶۵ توسط «ژان اینگ هوویگ»، معمار برجسته‌ی نروژی طراحی و ساخته شد. سیستم آکوستیک این ساختمان به حدی خوب طراحی شده که آن را به مکانی ایده‌آل برای برگزاری کنسرت تبدیل کرده است. در سال ۲۰۱۶، بیش از ۵۰۰ کنسرت در ژانرهای مختلف در این کلیسا برگزار شد. کنسرت‌های نیمه‌شب بسیار محبوب هستند و در سراسر سال برگزار می‌شوند.

جاذبه هایی از نروژ که کمتر کسی می شناسد/تصاویر

کوه هالتی

اگرچه کوه هالتی (Halti) به نروژ تعلق دارد، خیلی از نروژی‌ها تمایل دارند آن را به فنلاند هدیه کنند. در سال ۱۹۱۷، زمانی‌که فنلاند از روسیه جدا شد و به استقلال رسید، موفق شد مالکیت سرزمین خود را به‌دست آورد. اما نکته‌ی عجیب این‌جا است؛ اگرچه بخش اعظم کوه هالتی به فنلاند تعلق دارد و بلندترین نقطه‌ی این کشور محسوب می‌شود، و باوجود این‌که نروژ به‌تنهایی دارای تعداد بی‌شماری کوه است، قله‌ی این کوه به نروژ داده شد. مرز فنلاند حدود ۳۰۰ متر از قله فاصله دارد. در سال ۲۰۱۶ گزارش شد که نروژ قصد دارد به بهانه‌ی سالگرد استقلال فنلاند این کوه را به این کشور هدیه دهد اما متاسفانه این برنامه اجرا نشد. به هرحال این کوه منظره‌ی فوق‌العاده‌ای دارد و دیدن آن به گردشگران پیشنهاد می‌شود.

جاذبه هایی از نروژ که کمتر کسی می شناسد/تصاویر

استو

استو(Stø) نام یک دهکده‌ی کوچک ماهیگیری در وسترالن (Vesteralen) و قطب زندگی دریایی در نروژ است. سافاری‌های زیادی برای تماشای وال‌ها، نهنگ‌ها و فُک‌ها برای گردشگران در روز و شب برگزار می‌شود. در فصل بهار، در آب‌های غنی از مواد معدنی می‌توان شاهد حضور نهنگ‌ها و ماهی‌های مختلف و در صخره‌ها شاهد حضور فُک‌ها، خرگوش‌ها و قوچ‌ها بود.

جاذبه هایی از نروژ که کمتر کسی می شناسد/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار