gardeshban.ir

این خانه گران قیمت ترین و باشکوه ترین خانه ی تهران است که در بند بند وجودش تکه ای از تاریخ جای دارد.
کد خبر: ۲۸۸۹۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹-1399 April 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
حتما که نباید از تهران خارج شوید تا بتوانید آخر هفته خوبی را برای خود رقم بزنید ، گاهی وقت ها می شود در داخل شهر هم جایی را پیدا کرد که بتواند به اندازه یک تور یک روزه شما را خوشحال کند.خانه ی موزه ی مقدم یکی از آن جاها است که می توانید معرفی آن را در سایت مشاهده کنید.این خانه گران قیمت ترین و باشکوه ترین خانه ی تهران است که در بند بند وجودش تکه ای از تاریخ جای دارد.





یکی از قسمت های بسیار زیبا و ارزشمند این خانه، ساختمان اربابی یا برج است که در ادامه آن را معرفی می کنیم.این آثار ارزشمند تاریخی(همچون سنگ تراشیده های نایاب، مهرها، سفالینه ها، شیشه ها، اسناد تاریخی معتبر و…) با سلیقه و عشق فراوان، توسط دکتر محسن مقدم و همسر فرانسوی وی (سلما) در این ساختمان که محل زندگی آنان بوده، گردآوری شده است و این باعث شده تا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، از این خانه به عنوان گران ترین خانه ایرانی یاد شود.

ساختمان اربابی در زمان حیات دکتر محسن مقدم در سال ۱۳۴۵ ه.ش و با کمک دکتر ابوالقاسمی، یکی از شاگردان ایشان در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، به شکل قلعه های قرون وسطی اروپا ساخته شده است.دکتر مقدم سعی بر این داشته تا در این محل بخشی از هنرهای مردمی ایران را به نمایش بگذارد.




قسمت های مختلف ساختمان اربابی

ساختمان اربابی بخش های مختلفی چون اتاق کدخدا، حمام کوچک و خانگی با کاشی های قاجاری با مضمون استحمام، اتاق صدف، اتاق تدخین و زیرزمین با تزیینات سفال را در بر می گیرد.
ایوان قاجار، یکی از ایوان های این عمارت است که در ضلع شمالی ساختمان اربابی بر پایه چند ستون و طاق قرار دارد، این ایوان با استفاده از کاشی های دوران زندیه و قاجار تزیین شده است، در وسط ایوان حوضچه مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه کار گذاشته شده است که آب از آن فوران کرده و از طریق یک جوی باریک به داخل استخری می ریزد که استاد در سال ۱۳۳۵ شمسی در جریان سفری که به اسپانیا داشته اند، از روی استخر و آب نماهای باغ الحمراء (باغی از دوران صدر اسلام اسپانیا) الگو برداری و اجرا گردیده است.

آثار ارزشمند جمع آوری شده در این موزه به دو دسته کلی تقسیم شده اند دسته اول مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و… با بهره گیری از فضاهای سنتی و تاریخی خانه به نحوی چشمگیر و با مهارت در جای جای این عمارت قدیمی نصب شده اند و دسته دوم مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها، اسناد تاریخی و.. را نیز با نظم و ترتیبی خاص در داخل خانه به نمایش گذاشته شده اند.

نحوه دسترسی به ساختمان اربابی

آدرس: تهران، ضلع شمالی خیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی، پلاک ۲۵۱.








مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار