gardeshban.ir

اگر تاکنون نام جاده بزرگ اقیانوسی Great Ocean Road را نشنیده اید، نمی توانید خودتان را گردشگر یا علاقمند به سفر بنامید.
کد خبر: ۲۹۰۳۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹-1399 April 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
این جاده که در امتداد سواحل جنوب شرقی استرالیا قرار دارد، به عنوان زیباترین و تماشایی ترین جاده استرالیا شهرت جهانی پیدا کرده و یکی از شناخته شده ترین جاده های جهان برای انجام سفر زمینی بشمار می رود. جاده گریت اوشن ملبورن آنچنان جواهرات پنهانی را در مسیر خود در بر گرفته که می توانید بارها در آن سفر کنید و هرگز احساس کسلی نداشته باشید. در این نوشتار قصد داریم شما همراهان گرامی را با جاده بزرگ اقیانوسی استرالیا و جذابیت هایش آشنا کنیم. پس، با ما همراه بمانید. 

آنچه در مورد جاده بزرگ باید بدانید

جاده بزرگ اقیانوسی استرالیا از توروکوای Torquay تا آلانسفورد Allansford در ایالت ویکتوریا Victoria کشیده شده، 243 کیلومتر طول دارد و تقریبا از 100 کیلومتری شهر ملبورن Melbourne آغاز می شود. این جاده بین سالهای 1919 و 1932 توسط سربازانی که از جنگ جهانی اول بازگشته بودند، ساخته و به سربازان کشته شده در این جنگ تقدیم شد. بنابراین، بزرگترین و طولانی ترین یادآور جنگ در جهان بشمار می رود. همچنین، برخی از مشهورترین حیوانات استرالیایی در اطراف جاده گریت اوشن ملبورن زیست می کنند. 

مقدار زمانی که برای سفر در جاده بزرگ نیاز دارید

شما می توانید جاده بزرگ اقیانوسی استرالیا را در یک روز بپیمایید یا سفر زمینی خود را چندین روز طول دهید و از تمامی نقاط جالب و دیدنیش بازدید کنید. اگر نمی توانید زمان زیادی به سفر در جاده گریت اوشن ملبورن اختصاص دهید، یک سفر دو روزه برایتان ایده آل بنظر می رسد. می توانید اولین روز از سفر را به توقف در نقاط مختلف این مسیر، دیدن سکوهای مشاهده با مناظر زیبا و سواحل عالی مشغول شوید. سپس، می توانید روز دوم را به بازدید از نقاط مشهوری که در امتداد جاده بزرگ اقیانوسی استرالیا قرار گرفته اند، اختصاص دهید.


به چه روشهایی می توانید در جاده بزرگ سفر کنید؟

قطعا بهترین روش برای سفر در جاده بزرگ اقیانوسی استرالیا این است که در خودروی کاروان سفر کنید. در این صورت، این آزادی و انعطاف پذیری را خواهید داشت که هرجا که دلتان می خواهد توقف کنید؛ هر چقدر خوشتان می آید در یک نقطه از این مسیر وقت بگذرانید و هرجا و هر زمان که صلاح می دانید، وارد مسیرهای فرعی شوید. دومین روش عالی برای سفر در جاده گریت اوشن ملبورن، استفاده از خودرو است. در استفاده از خودرو نیز بیشتر مزایای ذکر شده در مورد خودروی کاروان را خواهید داشت؛ تنها نکته منفی خودروی معمولی این است که می بایست حتما برای اقامت به یک هتل بروید یا چادر سفری همراه داشته باشید و یا سعی کنید کل سفر را در یک روز انجام دهید که نیاز به توقف و استراحت شبانه نداشته باشید.

سومین گزینه شما این است که به یک تور گروهی سفر در جاده بزرگ اقیانوسی استرالیا بپیوندید. بیاد داشته باشید این گزینه اصلا گزینه بدی نیست. در حقیقت، اگر برای شما تنها گزینه ممکن است، می بایست حتما از آن استقبال کنید و تجربه فوق العاده سفر در این جاده شگفت انگیز را به فهرست تجربیاتتان بیفزایید. نکته منفی که این گزینه نسبت به گزینه های قبلی دارد این است که وقتی در تور سفر می کنید، در انتخاب محل توقف محدود خواهید شد؛ نمی توانید از همه نقاط روستایی، جالب و هیجان انگیزی که در ذهن دارید دیدن کنید و همچنین، قادر نخواهید بود در مورد زمان سفر یا مدت توقف ها تصمیم بگیرید. اما، در عین حال این گزینه به شما اجازه می دهد به بازدید از مشهورترین جاذبه های گردشگری بروید.

سفر در جاده را در کدام نقطه شروع کنید؟

نقطه شروع شما برای سفر در این مسیر شگفت انگیز، شهر ملبورن Melbourne است. کافیست به سمت اتوبان حرکت کنید. متوجه تابلوهایی می شوید که مسیر رفتن به سوی جاده بزرگ اقیانوسی Great Ocean Road را به شما نشان می دهند. رسیدن به ابتدای جاده، نزدیک به یک ساعت و نیم زمان می برد و با دیدن تابلوی اصلی جاده می توانید مطمئن شوید که به ابتدایش رسیده اید.

کارهایی که می توانید در طول جاده بزرگ انجام دهید؟

در امتداد جاده بزرگ که با طبیعت احاطه شده، نقاط طبیعی مشهوری وجود دارند که می توانید توقف و از آنها بازدید کنید؛ صخره های دریایی آهکی دوازده آپوستل یا دوازده حواری 12 Apostles که تنها هفت صخره از آنها باقی مانده است؛ گلوگاه لاک آرد Loch Ard Gorge که گلوگاهی با آبهای شفاف و دو صخره عظیم زرد رنگ بوده و با آنها خلیج کوچک و زیبایی را تشکیل داده است. پل لندن London Bridge که گاهی طاق لندن London Arch نیز نامیده می شود. همچنین در طول مسیر انواع حیوانات استرالیایی قابل مشاهده هستند؛ کوالاها، شاه طوطی های استرالیایی، نهنگ ها، کانگوروها.

از کارهای دیگری که در طول این جاده می توانید انجام دهید، پیاده روی، تپه نوردی و جنگل نوردی است. می توانید در مسیرهای ساحلی و جنگلی قدم بزنید و مناظر فوق العاده اطراف را تماشا کنید. همچنین، این امکان را دارید که به بازدید از شهرهای کوچک بین راه مانند توروکوای Torquay، انجلسی Anglesea، لورن Lorne، آپولو بی Apollo Bay و پورت کمپبل Port Campbell بروید و البته، در امتداد مسیر می توانید به شنا و موج سواری مشغول شوید.

طاق یادبود Memorial Arch

طاق یادبود Memorial Arch که به عنوان علامت جاده بزرگ اقیانوسی Great Ocean Road شناخته می شود، همان تابلوی یادبودی است که بعد از ساخت این جاده که بین سالهای 1919 و 1932 توسط سربازانی که از جنگ جهانی اول بازگشته بودند صورت گرفت، برپا شد و از طریق آن جاده بزرگ اقیانوسی Great Ocean Road به سربازان کشته شده در این جنگ تقدیم گشت. این تابلوی فوق العاده شروع مسیر را نشان می دهد و بعد از آن، شاهد پیچ و خم های بسیار و زیبایی های طبیعی شگفت انگیز خواهید بود.

 پارک ملی گریت آتوی Great Otway National Park

در نقاط مختلف در طول جاده گریت اوشن ملبورن توقف کنید و مناظر صخره ای مشهوری که در مقابلتان قرار گرفته اند را تماشا کنید. سپس، به سوی دماغه آتوی Cape Otway بروید و از رانندگی در این مسیر نهایت لذت را ببرید. یکی از تاریخی ترین فانوس های دریایی استرالیا که فانوس دریایی کیپ آتوی Cape Otway Light Station نامیده می شود نیز در این نقطه از جاده گریت اوشن ملبورن قرار دارد. بازدید از فانوس دریایی رایگان نیست اما، امکان اقامت در آن وجود دارد. اگر کمی دقت کنید، کوالاهای بسیار زیادی را در اطراف فانوس دریایی می بینید که به شاخه های درختان چسبیده اند و چرت می زنند.


 گیبسن استپس Gibson Steps

گیبسن استپس Gibson Steps به ناحیه ای صخره ای گفته می شود که در فاصله دو دقیقه ای قبل از دوازده آپوستل Twelve Apostles قرار دارد. کلمه استپس که به معنی "پله" است، اشاره به پله هایی دارد که می بایست به سمت پایین طی کنید تا از روی صخره ها به ساحل برسید و منظره باشکوه صخره سنگ آهکی 70 متری را در کنار ساحل ببینید و تحسین کنید.

 دوازده حواری Twelve Apostles

دوازده آپوستل یا دوازده حواری Twelve Apostles صخره های دریایی آهکی هستند که توسط طبیعت شکل گرفته و با ارتفاع 50 متر در طول مسیر جلوه نمایی می کنند. اما اگر دقت کنید تنها هفت صخره از آنها باقی مانده است. دوازده حواری Twelve Apostles مشهورترین جاذبه گردشگری جاده بزرگ بشمار می رود و اغلب اطرافش بسیار شلوغ است. بنابراین، اگر با خودروی خودتان سفر می کنید، طوری برنامه ریزی کنید که همزمان با تورهای گروهی به بازدید از این صخره های زیبا نروید. جالبتر از همه اینکه، امکان پرواز با هلیکوپتر و تماشای این صخره های باشکوه از درون هلیکوپتر نیز وجود دارد.

گلوگاه لاک آرد Loch Ard Gorge

گلوگاه لاک آرد Loch Ard Gorge یکی از بهترین ایستگاه های توقف در امتداد جاده بزرگ اقیانوسی استرالیا است. این گلوگاه باشکوه، گلوگاهی با آبهای شفاف و دو صخره عظیم زرد رنگ بوده که با آنها خلیج کوچک و زیبایی را تشکیل داده است. این نقطه از مسیر هم معمولا از گردشگران شلوغ می شود اما، در مقایسه با دوازده آپوستل Twelve Apostles فضای بیشتری دارد و حاضران می توانند پخش شوند تا شلوغی اذیتشان نکند. شما به آسانی می توانید سه ساعت یا بیشتر از زمان سفر را به این شگفتی طبیعی اختصاص دهید، در ساحلش قدم بزنید و پیاده روی کنید.

 پل لندن London Bridge

پل لندن London Bridge که گاهی طاق لندن London Arch نیز نامیده می شود، یک صخره زیبای طاقی شکل است. البته، پلی که این صخره را به ساحل متصل می کرد، خراب شده و تنها طاقش باقی مانده است. گاهی می توانید پنگوئن هایی که به ساحل می آیند را در این نقطه تماشا کنید. البته، بهتر است این کار را از دور انجام دهید و به آنها نزدیک نشوید.

 گروتو Grotto

گروتو Grotto که در فاصله 20 دقیقه ای بعد از دوازده آپوستل Twelve Apostles قرار دارد، در حقیقت یک سوراخ است؛ یک غار بسیار کوچک در کنار ساحل. اگر مسیر به سمت گروتو Grotto را در پیش بگیرید، به نقطه ای می رسید که اقیانوس را می توان از درون یک طاقی یا غار کوچک تماشا و در استخر کوچک زیرش شنا کرد. این غار کوچک همان گروتو Grotto بوده که البته خیلی شناخته شده نیست و می توانید با آرامش و در خلوت از آن بازدید کنید.

 خلیج جزیره ها یا بی آو آیلندز Bay of Islands

خلیج جزیره ها یا بی آو آیلندز Bay of Islands یکی دیگر از جاذبه های طبیعی جاده گریت اوشن ملبورن است. این صخره های سنگ آهکی که در یک خلیج قرار گرفته اند، نمونه کوچکتر دوازده آپوستل Twelve Apostles بشمار می روند. در اطراف آنها مسیرهایی به سمت ساحل و در امتداد آن وجود دارند و البته مناظر خیره کننده از اقیانوس که از آنها سیر نمی شوید.

کجا اقامت کنید؟

فرقی نمی کند بودجه سفر شما چقدر باشد، در طول مسیر جاده بزرگ اقیانوسی همه نوع گزینه برای اقامت و گذراندن شب تا صبح برایتان یافت می شود. چه وضعیت آب و هوا خوب باشد و چه خوب نباشد، یکی از بهترین روشهای اقامت در طول این مسیر، اردو زدن است. گزینه دیگر اقامت در مسافرخانه های جوانانه بوده که خدمات بسیار خوبی در ازای هزینه کم به شما عرضه می کنند و بهترین انتخاب برای گردشگران تنها و آنهایی که تکنفره سفر می کنند، بشمار می رود. همچنین، موقعیت بسیار عالی برای آشنایی با دیگر گردشگران و تبادل تجربه و دوستی محسوب می شود.

هتل ها نیز مسلما گزینه های خوبی برای اقامت هستند. انواع هتلهای ارزان، معمولی و گران قیمت در طول این مسیر وجود دارند. بنابراین، در انتخاب محل اقامت مشکلی نخواهید داشت.

در کدام هتل و مسافرخانه ها اقامت کنید؟

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، هتل و مسافرخانه های متعدد و مناسب برای انواع بودجه ها در طول مسیر موجود هستند. برای مثال، مسافرخانه های جوانانه ای مانند بلز بیچ بک پکرز Bell’s Beach Backpackers یا آپولو بی وای اچ ای Apollo Bay YHA هستند که خدمات بسیار عالی را در ازای هزینه کم به میهمانان خود ارائه می دهند. هتل لورن Lorne Hotel و هتل اوشن رود بروهاوس Ocean Road Brewhouse در آپولو بی Apollo Bay نیز هتلهای عالی بوده که از اقامت در آنها پشیمان نمی شوید.

اگر می خواهید در مکانی که جاده بزرگ افتتاحیه رسمی خود را در آن جشن گرفته اقامت کنید، بهتر است به گرند پاسیفیک هتل Grand Pacific Hotel بروید. این بنای بسیار زیبا دارای اتاقهای جذاب و یک رستوران عالی با چشم اندازهای فوق العاده از دریا است. اگر بدنبال یک اقامتگاه فوق العاده مجلل با چشم اندازهای خیره کننده از اقیانوس هستید، در مشهورترین بنای موجود که پل هاوس Pole House نام دارد، اقامت کنید. این اقامتگاه در ارتفاع 40 متری بر فراز ساحل و اقیانوس قرار گرفته و آنچنان مشهور است که رکورد بیشترین تعداد عکسهای یک ساختمان در جاده بزرگ اقیانوسی در اینترنت را به خود اختصاص داد. با اقامت در آن از تماشای چشم اندازهایی که نفستان را بند می آورند، غافلگیر می شوید.

 کجا اردو بزنید؟

اگر عاشق ساحل هستید، می توانید به یکی از اردوگاه های ساحلی مانند جوآناز بیچ Johanna’s Beach یا بلنکت بی Blanket Bay بروید. اگر جنگل را ترجیح می دهید، می توانید در یکی از پارکهای ملی مسیر یا در نزدیکی آنها اردو بزنید. اگر دلتان می خواهد در این سفر دلنواز، بیشتر اوقات خود را در میان طبیعت بگذرانید، در جاده اصلی به سمت پارک بیمبی Bimbi Park بروید. مسیر این پارک طولانی و پر پیچ و خم بوده و سایه های درختانش را فرا گرفته اند.

از آنجایی که در میان این درختان، کوآلاهایی به شاخه ها چسبیده اند، توصیه می کنیم برای پیمودن این مسیر زمان بگذارید و هرجا که می توانید توقف کنید. دیدن آنها آسان نیست اما، وقتی اولینشان را ببینید، متوجه می شوید چه تعداد کوالا به شاخه های درختان دیگر چسبیده اند. تماشای کوآلاها واقعا خوشایند و لذت بخش است.

پارک بیمبی Bimbi Park یکی از ارزان و خاطره انگیزترین پارکهای اردوگاهی استرالیا بشمار می رود. اردوگاه آن بسیار ساده است؛ یک آشپزخانه سرپوشیده با تمامی امکانات وجود دارد بعلاوه دستشویی و حمام های تمیز و قابل استفاده. از آنجایی که ذخیره آب این اردوگاه محدود هست، شما می بایست به ازای هر دقیقه دوش گرفتن یک دلار بپردازید که کاملا منطقی بنظر می رسد. پس از زمانتان به درستی استفاده کنید. اگر دلتان می خواهد در میان طبیعت دلپذیر باشید، اسب و کوالاها را ببینید، غروب آفتاب را در میان حیات وحش استرالیا تماشا کرده و نوشیدنی خود را در حال تماشای یک منظره خوشایند نوش جان کنید، هیچ جا بهتر از این اردوگاه وجود ندارد.

چیزهایی که می بایست برای اردو زدن همراه داشته باشید؟

در طول مسیر به سمت اردوگاه، هیچگونه سوپرمارکتی وجود ندارد و رستوران ها سر ساعت معینی دربهای خود را می بندند بنابراین، حتما در ملبورن به خرید غذا و خوراکی بروید و سپس عازم سفر شوید. در برخی قسمتهای استرالیا، حتی در فصل تابستان هم هوا در هنگام شب سرد می شود. جاده بزرگ اقیانوسی نیز از همان قسمتها بشمار می رود. بنابراین، لوازم مخصوص آتش درست کردن را نیز خریداری کنید.

در اردوگاه قسمتهای ویژه ای برای این کار وجود دارند که اگر لوازم مخصوص را داشته باشید می توانید از آنها استفاده کنید. البته، بخاطر بسپارید که داشتن یک یا دو پتو نیز به گرم شدن شما و آسانتر سپری شدن شب کمک می کند. لوازم شوینده از قبیل شامپو و صابون نیز از واجبات هستند. در نهایت، از آنجایی که ممکن است الکتریسیته برای شارژ لوازم الکترونیکی پیدا نکنید، بهتر است شارژر قابل حمل یا پاوربانک همراه داشته باشید. آوردن اسپری ضد حشره را نیز فراموش نکنید، وگرنه پشیمان خواهید شد.

 کجا غذا بخورید؟

در طول جاده بزرگ اقیانوسی شهرهای کوچک ساحلی وجود دارند که لورن Lorne، آپولو بی Apollo Bay و پورت کمبل Port Cambell تنها چند نمونه از آنها بشمار می روند. اینکه در کدام یک از این شهرها برای ناهار یا شام توقف کنید، تماما به زمان شروع سفر و مقدار زمانیکه در طول مسیر گذرانده اید، بستگی دارد. آپولو بی Apollo Bay در فاصله 2 ساعت و نیمه از ملبورن Melbourne قرار گرفته است؛ در حالیکه لورن Lorne به این شهر نزدیکتر است.

پورت کمبل Port Campbell تقریبا سه ساعت با ملبورن Melbourne فاصله دارد همچنین، حدود یک ساعت و نیم دورتر از پارک بیمبی Bimbi Park و در فاصله ده دقیقه ای از دوازده آپوستل Twelve Apostles قرار گرفته است. همین ویژگی ها پورت کمبل Port Campbell را به بهترین نقطه برای صرف ناهار تبدیل می کند. در تمامی این شهرها کافه های زیبا و رستوران های بسیار خوبی وجود دارند که می توانید غذای خود را در آنها صرف کنید.

جاده شگفت انگیز استرالیا در کنار اقیانوس/عکس

جاده شگفت انگیز استرالیا در کنار اقیانوس/عکس

جاده شگفت انگیز استرالیا در کنار اقیانوس/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار