gardeshban.ir

در ایران شهری نیست که زیبا نباشد و جذابیت نداشته باشد. ایران جزء کشورهای زیبای جهان است.
کد خبر: ۲۹۰۵۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹-1399 April 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
آذربایجان شرقی نیز نمونه بارز استان‌های زیبای ایران است. تک تک شهرها و روستاهای این استان از اهمیت و زیبایی خاصی برخوردارند، مخصوصا روستای وینق که در دل خود عمارت یا کلیسای تومانیانس را دارد.

تاریخچه کلیسا

در غرب روستای وینق عمارت زیبایی وجود دارد که به عمارت « تومانیانس » مشهور است و متعلق به «سرکیس تومانیانس» ارمنی بوده است. سرکیس حدود یک صد آبادی در دهستان «منجوان» و «کیوان»  را از امپراطوری روسیه خریداری نمود و از بزرگترین مالکان منطقه شد.

عمارت تومانیانس، عمارت قدیمی کوشکی است و بیش از صد سال قدمت دارد و در دوره ی قاجار بنا شد. این بنا روی تپه ای سنگی که همانند قلعه است قرار گرفته و یک ساختمان مرکزی دارد که در زبان محلی به نام کانتور شناخته می شود و جهت کنترل منطقه بنا نموده شد.

معماری کلیسا

به سبب آنکه سرکیس تومانیانس یک شخص ارمنی بود، از سبک معماری اسلامی برای ساخت بنای خود بهره نبرد و ترجیح داد تا از سبک عمارت های قرن نوزدهم اروپا و روسیه برای طراحی این عمارت استفاده کند.

این ساختمان در دو طبقه با سنگهای تراشیده و بخش هایی مانند ایوان سراسری و شش برج مانند قلعه های قدیمی فرانسه، ساخته شده است.

کلیسای تومانیانس دارای دو حیاط جداگانه، درب ورودی و درب پشتی است که درب پشتی به گورستان ارامنه  گشوده می شود. این عمارت می تواند با آثار تاریخی مجاور خود مثل «قلعه بابک» و «برج فرخی» به عنوان یکی از محورهای گردشگری تاریخی آذربایجان به شمار رود.

عمارتی اروپایی با صدسال قدمت در قلب جنگل های ایران!

عمارتی اروپایی با صدسال قدمت در قلب جنگل های ایران!

عمارتی اروپایی با صدسال قدمت در قلب جنگل های ایران!
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار