gardeshban.ir

گزارش/
تاثیر بیماری کرونا بر صنعت هتلداری، نگاهی به آینده هتل‌ها در دوران پساکرونایی و مدیریت بحران روزهای کرونایی در هتل‌ها از مهمترین مواردی است که مسوولان این صنعت باید به آن دقت کنند.
کد خبر: ۲۹۰۶۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹-1399 April 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
شیوع بیماری کروناویروس در جهان، منجر به تعطیلی هتل‌ها و کاهش درآمد مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری شده است. هتل‌ها، خطوط هوایی، کشتیرانی و تمامی مسیرها متحمل ضرر و زیان‌های بسیاری شده‌اند و تاثیر منفی آن در مسافرت و مشاغل مرتبط با آن، بسیار زیاد و صنعت هتلداری مجبور به مقابله با بحران است.

برای مثال، ویروس سارس در سال 2003 این صنعت را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد، 50 درصد کاهش رزرو هتل‌ها منجر به کاهش حدود 9.4 میلیون ورودی گردشگر بین‌المللی و خسارت بین 30 تا 50 میلیارد دلاری شد، اما این صنعت تا سال 2006 توانست با سهم 5.160 میلیارد دلاری به تولید ناخالص داخلی جهانی، رشد عظیمی را به ثبت برساند.

تغییرات غیرمنتظره که عامل آن، گسترش ویروس کروناست، هتلداران سراسر جهان را متعجب کرده که چگونه در برابر گسترش بیماری کووید -19 و تاثیرات آن در هتل واکنش نشان دهند.

مهمترین موضوع این است که همه‌گیری موقت و گذشتنی است، بنابراین باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و گام‌های لازم برای کاهش آسیب‌های طولانی‌مدت این ویروس را برداریم تا بهبودی سریع داشته باشیم.

گزارش‌های اولیه از شیوع کروناویروس، نشان می‌دهد که تنها در کشور چین و در سال نو چینی، هتل‌ها با کاهش 64 درصدی کسب‌وکار و ضرر 80 میلیاردی مواجه شدند. در حال حاضر، هزاران هتل در مناطقی از چین تعطیل‌شده‌اند و برخی هم، در شهرهای بزرگ مانند شانگهای، پکن و برخی از مناطق خاص مانند ماکائو و هنگ‌کنگ، نرخ اشتغال را تک‌رقمی گزارش کرده‌اند.

اروپا هم در اوایل ژانویه و فوریه متاثر از بیماری کووید- 19 شد. وزارت امور خارجه اتحادیه اروپا، ضرر مالی حدود یک میلیارد یورویی در هرماه را برای صنعت گردشگری اروپا به دنبال شیوع این ویروس تخمین زده بود.

بسیاری از نمایشگاه‌ها و رویدادهای بزرگ مانند همایش جهانی گوشی همراه لغو شدند و این موضوع، پیامدهایی برای مقاصد کم‌خطر هم داشت و باعث نگرانی افراد بسیاری شد. عدم تمایل به مسافرت در بین افراد در زمان فراغت هم افزایش یافت.

بایدها و نبایدهای روزهای کرونایی برای هتلداران

چشم‌انداز آینده هتل‌ها در مناطق آسیب‌دیده مناسب نیست و هیچ فردی نمی‌تواند پیش‌بینی کند، تا چه مدت کروناویروس در جهان ماندگار است، البته با نگاهی به رویدادهای مشابه گذشته مانند شیوع بیماری سارس، شاید بتوان امیدی به آینده داشت.

اگرچه این ویروس صد در صد با سارس قابل‌مقایسه نیست، اما با توجه به مراحل همه‌گیری و نحوه تاثیر آن بر بازار، شباهت‌هایی دارد.

لازم است بدانیم، مکان‌های جغرافیایی مختلف نتایج متفاوتی را از تاثیر این بیماری تجربه می‌کنند، البته شکی نیست که همه تحت تاثیر این ویروس قرار خواهند گرفت و هتل‌ها باید بتوانند با این وضعیت جدید سازگار شوند.

تعداد مهمانان خارجی در بسیاری از هتل‌های جهان برای اقامت کاهش‌یافته است و باید در این اوضاع، تمرکز به سمت بازار داخلی باشد و مهمانان داخلی را جذب کرد.

توصیه می‌شود در این روزها تبلیغات داشته باشید تا برای آینده بهتری برنامه‌ریزی کنید، از جمله روش‌های پیشنهادی ارائه بسته‌هایی برای جذب مهمان داخلی برای تعطیلات است.

درآمد فعلی بررسی تا مشخص شود، کدام بخش‌های هتل در این شرایط بیشتر متضرر شده است تا بتوانید در اولین فرصت از رقبا جلوتر باشید و کمتر ضرر کنید.

سعی کنید بخش‌هایی از هتل را تعطیل کنید تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند و سودآوری به همراه داشته باشد.

شریل کیمز، محقق در این زمینه گفت که کاهش نرخ در شرایط فعلی منجر به افزایش مشتریان نخواهد شد.

محققان اظهار کردند، باید تصویر هتل در زمان شیوع بیماری کووید- 19 حفظ شود. مثبت نگه‌داشتن موارد برای روحیه به خود، مهمانان فعلی و آینده بسیار مهم است.

نحوه رسیدگی به لغو حضور مهمانان نیز کار بزرگی است، مودب بودن و سخاوتمند بودن منجر به افزایش مهمانان در آینده خواهد شد. اگر مهمانی ناراضی از هتلی به مقصد برگردد، این تجربه بد را با دیگران به اشتراک می‌گذارد و عاملی برای کاهش مهمانان در آینده خواهد شد.

در وب‌سایت، کانال‌های اجتماعی و سایر مواردی که مهمانان به آن دسترسی دارند، اقدامات لازم برای رعایت بهداشت موارد مرتبط با کار و مهمان را ارائه کنید و این اطمینان را ایجاد کنید که هر کارمندی، اطلاعات روشنی درباره نحوه برخورد با ویروس دارد و همچنین این اطلاعات در دسترس مهمانان هم هست و اطلاعات مهمانان و کارکنان درباره دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی به‌روز شده است.

دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی

همه اتاق‌ها، چندین بار در روز تمیز و ضدعفونی شوند و کارکنان از دستکش، ماسک و ضدعفونی‌کننده استفاده کنند و این موارد را در اختیار مهمانان نیز  قرار دهند.

اطلاعات درست و دقیق و روزانه داشته باشید و آنها را در اختیار مهمانان نیز قرار دهید.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی به تقویت اعتماد در دارایی و بازگرداندن مهمانان کمک خواهد کرد.

مدیریت وضعیت می‌تواند تاثیر منفی بر درآمد را کاهش دهد.

برقراری ارتباط خوب با مهمانان ضروری است.

در مواقع بحران، اولین چیزی که از آن شکایت می‌شود، کمبود اطلاعات است.

سعی کنید برای افرادی که نتوانسته‌اند به مقصد خود سفر کنند، گزینه جایگزین ارائه کنید.

انجام کار گروهی در روزهای کرونایی توصیه شده است. دریکی از هتل‌های ووهان که کمتر از 10 درصد ظرفیت آن اشغال‌شده بود، کارکنان روزانه تمرینات گروهی را در لابی انجام می‌دادند تا سلامت خود را تقویت کنند. اکنون بهترین زمان برای تمرکز بر روی کار گروهی، روحیه خوب و همکاری است و مزایای زیادی در بلندمدت دارد.

توصیه‌های کرونایی برای هتلداران

در این زمان، مهمترین و اولین اولویت، ایمنی مهمانان و کارکنان است، اما تاثیرات اقتصادی نباید نادیده گرفته شود.

بهترین توصیه برای این روزها این است که هتل‌ها در این شرایط سخت باهم متحد باشند و ایده‌های برتر متخصصان صنعت را ارائه کنند.

استفاده از ماسک برای همه (باید برای افراد تهیه شود) لازم است، شواهد بسیاری نشان می‌دهد که استفاده از ماسک، انتقال بیماری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

عدم تماس بین کارکنان باهم یا با مهمانان باید رعایت شود.

رعایت فاصله فیزیکی یک متر و نیم بین افراد(کاهش ظرفیت در رستوران) لازم است.

شستشوی دست‌ها هر نیم ساعت انجام شود.

ارائه ژل ضدعفونی و الکل در همه‌جا کاربردی است.

تمیز کردن مداوم و بسیار منظم تمامی سطوح (ضدعفونی کردن منظم تمامی دکمه‌های در و دکمه‌های آسانسور) باید انجام شود.

تعطیلی بوفه‌ها از مواردی است که باید به آن توجه شود.

هنگام ورود مهمان، از آنان تب‌سنجی شود. در صورت داشتن تب، مهمانان مجاز به تردد در فضای عمومی هتل نیستند و در هنگام تمیز کردن اتاق آنان باید مراقبت‌های ویژه صورت گیرد.

هنگام تمیز کردن، تمام اتاق‌ها را ضدعفونی کنید.

سعی کنید علاوه بر رعایت موارد ایمنی، هزینه‌ها را کاهش دهید.

سعی کنید برای پذیرش مهمان، تخفیف‌های خاص را در نظر بگیرید.

بدون کاهش قیمت، سعی کنید گزینه‌های بیشتری ارائه کنید، برای مثال، وعده غذایی رایگان، ایاب و ذهاب رایگان و دیگر موارد می‌تواند کاربردی باشد.

برنامه‌های لغو شده را مدیریت کنید. اگر افرادی سفر خود را لغو می‌کنند و یا به تاریخ دیگری موکول می‌کنند، سعی کنید تا به‌درستی این وضعیت را مدیریت کنید.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند نوعی اعتماد در مهمانان ایجاد کند. برای مثال، پوشیدن ماسک و استفاده از دستکش که مهمان آن را می‌بیند، نوعی احساس اعتماد در وی ایجاد می‌کند.

تمیز کردن و از بین بردن میکروب و ویروس می‌تواند اضطراب مهمان را تا اندازه‌ای کاهش دهد.

در هتل‌های آینده شاید دیگر خبری از بوفه صبحانه و سرویس ناهارخوری نباشد و اما غربالگری کرونا با استفاده از تب‌سنج و سیستم بدون کلید برای کاهش تماس رواج پیدا خواهد کرد.

در آینده و تا زمانی که واکسن، درمان و یا آزمایش فوری برای کروناویروس در دسترس نباشد، اقامت در هتل‌ها تا حدودی غیرممکن است، به‌خصوص در هتل‌هایی که سطح بالایی از سرویس شخصی و امکانات رفاهی را ارائه نمی‌کردند.

مهمترین راهکار برای این روزهای هتل‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و ضدعفونی کردن سطوح بیش از گذشته است. بسیاری از هتل‌ها از روش‌هایی مانند نور ماوراءبنفش برای ضدعفونی سطوح و اشیاء استفاده می‌کنند.

غربالگری تب برای مهمانان و کارمندان به‌عنوان خط دفاع تشخیص عفونت احتمالی است، اما هنوز مشخص نشده، تا چه اندازه در هتل‌ها اجرا خواهد شد.

انتقال بدون علامت، به این معنی است که فاصله فیزیکی بسیار مهم است، پس باید غربالگری در هتل‌ها با دسترس بودن آزمایش تشخیصی سریع باشد.

بسیاری از فضاهای عمومی هتل و امکانات رفاهی برای دوره کروناویروس نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

برنامه‌های آموزشی درباره پیشگیری را به کارمندان، آموزش دهید تا اطمینان حاصل کنید که همه اقدامات لازم دراین مورد را انجام می‌دهند.

بهترین کارهایی که هتلداران این روزها می‌توانند انجام دهند، دریافت وام، ایجاد فرصت با اقامت محلی، اخراج احتیاط‌آمیز، تمرکز بر روی کمک به کارکنان و امید به این است که این بیماری به‌زودی پایان می‌یابد.



استفاده از فناوری در کارها

انجام کار از راه دور، امروز به‌عنوان یک هنجار است و نوآوری و فناوری در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد.

از تعطیلی روزهای کرونایی و خانه‌نشینی افراد برای نگهداری و نوسازی هتل استفاده کنید. در این زمان می‌توانید کنترل و نوسازی در هتل را انجام دهید برای مثال مواردی مانند سیستم لباسشویی، نرده، حفاظ بالکن‌ها، آسانسورها، کنترل چراغ‌ها، ایمنی موارد و استخرها نیاز به کنترل و بازسازی دارند. تمیز کردن اساسی هم از دیگر کارهای این روزهای هتل‌هاست.

خدماتی مانند سفارش غذا از طریق تلفن همراه و غیرحضوری انجام شود و تجمعات غیرضروری کاهش‌یافته و آمادگی مقابله با کاهش کارکنان ایجاد شود.

همچنین، هتلداران باید از نزدیک شرایط بهداشتی کارکنان را رصد کنند و اقدامات احتیاط‌آمیز را انجام دهند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

رستوران‌ها

یکی از موارد مهم در هتل‌ها رستوران‌هاست که باید امنیت برای افراد ایجاد کنند، برای مثال، به حداقل رساندن مخاطبان و اطمینان از رعایت فاصله فیزیکی.

میزهای داخل اتاق‌ها باید حداقل یک متر فاصله داشته باشند، پیشخدمت‌ها از ماسک استفاده کنند. مواردی مثل لیوان، کارد و چنگال باید یک‌بارمصرف و کاغذی باشد.

برخی از هتل‌ها اقدام به تهیه وعده‌های غذایی برای اتاق می‌کنند تا مسافران به‌راحتی و با امنیت آن را مصرف کنند.

برقراری ارتباط با مهمانان در روزهای کرونایی

در روزهای خانه‌نشینی سعی کنید با افراد در ارتباط آنلاین باشید و سعی کنید اقدامات ایمنی که اجرا می‌شود را با عکس یا فیلم در اختیار کاربران قرار دهید.

توزیع بسته‌های هدیه برای ورود مهمانان به هتل

این بسته‌ها شامل ضدعفونی‌کننده دست، ماسک، دستکش و مواردی مانند چای، قهوه و بیسکوییت است.

استفاده از ربات‌ها و خودتمیزکننده‌ها در هتل

هتلی در کپنهاگ در سال 2019 اعلام کرد که 155 اتاق و سوئیت، از فناوری خودتمیزکننده استفاده می‌کند. استفاده از این فناوری‌ها موجب کاهش مصرف آب، کاهش نیروی کار و عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر برای انسان می‌شود.

با توجه به اینکه در حال حاضر، سرویس های بهداشتی‌، در هتل‌ها بسیار مهم هستند، باید در آینده سرمایه‌گذاری بیشتری در این موارد داشته باشیم.

برخی از هتل‌ها برای مثال در هنگ‌کنگ، از ربات برای تهیه وعده غذایی مهمانان به‌منظور کاهش تعامل با کارکنان استفاده می‌کنند.

البته لازم است بدانیم با توجه به افزایش تمامی نرخ‌ها، اقامت در هتل برای سال 2020 ارزان‌تر از گذشته شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار