gardeshban.ir

عناصر اربعه را خوب می شناسیم؛ آب، باد، خاک و آتش. چه می کنند این چهار عنصر اصلی؟ از کرومزوم های بدن ما گرفته تا ذره ذره کوه های غول آسا به دست همین چهار عنصر شکل می گیرند و ساخته و پرورده می شوند. مانند رنگ های اصلی که هر رنگی از ترکیب و بده و بستان ها رنگ دانه ای میان آن ها به وجود می آیند.
کد خبر: ۲۹۰۷۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹-1399 April 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
انگار هرمزگان نوباوه این عناصر است؛ چراکه هر گوشه اش را قلم موی طبیعت به یک شکل منحصر به فرد درآورده است. گنبدهای نمکی بستک یکی از همین شاهکارهای دست طبیعت است که باید آن ها را از نزدیک دید تا بر وجود چنین پدیده ای ایمان آورد.

گنبدهای نمکی بستک؛یکی از عجایب هرمزگان/عکس

گنبدهای نمکی بستک

تماشای شاهکارهای طبیعت به چند ساعت بیش تر نیازی نیست. این که با خرید بلیط هواپیما کیش سوار بر هواپیما شویم و با بالاترین کیفیت در سفر به کیش می رسیم و در جزیره نیز رزرو هتل کیش تان را به راحتی انجام می دهیم و بعد هم همراه با یک تور کیش محلی در هرمزگان چرخی می زنیم تا به روستای فتودیه شهرستان بستک برسیم، تمام این مراحل تنها چند ساعت از وقت ما را می گیرد. 

اما باید دانست که گنبدهای نمکی در بستک طی سالیان درازی به طول میلیون ها سال تشکیل شده است و طبیعت انگار به دستانش دانه دانه نمک ها را جمع کرده و آن ها را به هم فشرده تا توانسته ترکیبی خارق العاده را که اکنون پیش چشمان ما قد علم کرده را بسازد. در حال حاضر، گنبدهای نمکی بستک یکی از منابع اصلی در کشور به حساب می آید و علاوه بر این که این گنبدها به جذب گردشگر در هرمزگان کمک شایانی کرده است، از طرفی دیگر، به عنوان قدرت اقتصادی بی نظیری به جنوب کشور داده است. 

متاسفانه، اخیرا شاهد خرید و فروش زمین های کشت این قسمت از استان هرمزگان هستیم که در جای خود یکی از خطرناک ترین اقدامات برای تپه های نمکی به حساب می آید و آن را تهدید می کند که البته این مشکل با سفرهای مداوم ما به این منطقه و رونق بخشیدن به کار و فعالیت بومی های آن باعث قدرت اقتصادی آن ها می شوند و دیگر کسی به این سادگی ها زمین آب و اجدادی اش را برای فروش آن هم به قیمتی بسیار پایین نمی گذارد.

سیری در گنبدهای نمکی بستک

یکی دیگر از نکات اعجاب انگیز این تپه های فوق العاده ترکیب آلیاژهای فلزی با نمک های انباشته شده آن ها است که تا حدی انسان را به هوس هم می اندازد. دلیل هوس خوراکی بودن این گنبدهای نمکی بستک این است که با ترکیبات انجام شده، شکل ظاهری آن ها به شکل بستنی شده است و رنگ های بسیاری در بدنه آن به چشم می خورد. طیف گسترده ای از رنگ های نارنجی و قرمز در کنار رنگ های دیگری مانند سبز و زرد و حتی بنفش، جلوه ای خاص به این گنبدها داده است. تماشای این گنبدهای نمکی را از دست ندهید و از سفر به هرمزگان و کیش و بندرعباس، خارق العاده ترین ها را به تماشا بنشینید.

گنبدهای نمکی بستک؛یکی از عجایب هرمزگان/عکس

جاذبه های گردشگری شهر بستک

اول از همه باید گفت که بستک شهری است با پیشینه تاریخی بسیار طولانی که در تمام دوران و سلسله های مهم حضور پررنگی داشته است. بنابراین تعریف و شناخت نسبت به بستک بیش از تمرکز بر گنبدهای نمکی بستک متوجه جاذبه های دیدنی دیگر این روستا است.

حمام خان بنایی بیش از یک حمام

حمام خان یکی از زیباترین بناهایی است که در بستک می توانید آن را در برنامه خود قرار دهید. از شگفتی های حمام خان می توان به سیستم آب رسانی و انتقال آب آن اشاره کرد. انتقال آب در این حمام نه به صورت الکتریکی و نه با کمک از لوله کشی های امروزی انجام می شود. انتقال آب با کمک شاهراه های ایجاد شده در اطراف حمام و کمک گرفتن از فراز و نشیب های آن صورت می گیرد. و آب به دیوارهای داخلی این حمام هدایت می شوند. حمام خان شبیه به حمام گنجعلی خان در کرمان است.

گنبدهای نمکی بستک؛یکی از عجایب هرمزگان/عکس

گودال های آبگرم بستک

جدا از گنبدهای نمکی در بستک و حمام خان به عنوان جاذبه های گردشگری این روستا می توان به گودال های آبگرم بستک نیز اشاره کرد. این گودال ها که یکی از اماکن مورد استفاده گردشگرانی است که به این روستا می آیند. ۳۰ کیلومتر که از شهر و روستای بستک فاصله بگیریم می توانیم چشمه هایی را ببینیم که در اطراف آن ها اتاقک های تعبیه شده است تا مسافران از آن ها به عنوان رختکن استفاده کند.

سری به بازارهای سنتی بستک بزنید

یکی از شاخصه های شهرهای تاریخی ایران، وجود بازارهای سنتی آن ها است. بازارهای بستک با سبکی سنتی و البته جنوبی در دل این شهر نقش شاهرگ اقتصادی آن را بازی می کنند و از چشم مخاطبان خود یکی از زیباترین شاخصه های شهری به حساب می آیند. 

بازارهای بستک عمری به اندازه دوران قاجار دارند و اگر به بناها و گنبدها و شاخصه های این بازار خوب دقت کنید متوجه می شوید که تمام شان برگرفته از ارزش ها و باورهای سلطنتی و مذهبی همان موقع دارند. 

قدم زدن در میان مغازه های عطاری و دست کشیدن روی فرش های دست باف آن می تواند حس قدیمی را در شما زنده کند که بنا بر زندگی در شهر، سالیان سال است آن ها را فراموش کرده ایم. سه بازار بستک با گنبدهای نمکی بستک نیز فاصله کمی دارند و بعد از دیدار با جاذبه های گردشگری این شهر مانند همین گنبدهای نمکی می توانید در مدت زمان کمی خود را به این سه بازار برسانید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار