gardeshban.ir

موزه تاریخ جنگ ملیتا یکی از موزه هایی بوده که زمان زیادی از احداثش نمی گذرد ولی، بسیار دیدنی و جالب است.
کد خبر: ۲۹۰۸۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹-1399 April 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
در ارتفاعات منطقه «التفاح» واقع در جنوب لبنان، همین چند سال پیش، باغ-موزه ای احداث و افتتاح شد که نمایی است از تاریخ مقاومت لبنان در زمان اشغال توسط رژیم صهیونیستی؛ از همان زمان اشغال بیروت در اوایل دهه 80 میلادی تا خروج اشغالگران و آزادسازی تمام لبنان در زمان بین دو هزاره دوم و سوم میلادی و پس از آن البته جنگ معروف 33 روزه.

موزه تاریخ جنگ ملیتا و رازهای مخفی در آن

در این موزه که در منطقه خوش آب و هوایی کوهستانی واقع شده، نمونه هایی از آنچه در زمان خروج ارتش اشغالگر در خاک لبنان باقی ماند، از ادوات سنگین تا خمپاره ها، پوکه ها، فشنگ ها و کلاه خودها، به طرز ماهرانه و به شکل مدرن هنری چیده شده اند.

اما در پس این نمایشگاه، موزه ای و در بخش جنگلی مجموعه، تونل به نسبت بلند دست کندی قرار دارد که ارزش تاریخی خاصی دارد. این تونل که به شکل ماهرانه و باسلیقه ای، اتاقکهایی هم در درازای مارپیچ آن تعبیه شده، در واقع محل استقرار و آمادگی مجاهدان تحت رهبری سیدحسن نصرالله بوده که از اینجا عملیات علیه اشغالگران را طراحی و اجرا می کردند. به نوعی، مجموعه سنگری که هم شامل سنگر فرماندهی بود و هم سنگر سربازان جان بر کف.

طی کردن این تونل اما در پایان، لطف و غافلگیری ویژه ای هم دارد؛ آنجا که در انتها، به چشم انداز مرتفعی ختم می شود که در ابتدا، بیننده را به هیجانی درونی وا می دارد و در ادامه، تفکر به اینکه اینجا هم انگار از فرمول تاریخی جهانیان در استقرار نظامی در ارتفاعات استفاده شد.

موزه تاریخ جنگ ملیتا و رازهای مخفی در آن
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار