gardeshban.ir

گنبد جبلیه یکی از اسراسر آمیزترین جاذبه های کرمان است و هنوز سرگذشت آن مشخص نیست.
کد خبر: ۲۹۱۴۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
برخی می گویند که در اواخر دوره ساسانی احداث شده و در اوایل دوران پس از اسلام مرمت گردیده است، گروهی دیگر آن را به سلجوقیان نسبت می دهند. علاوه بر تاریخ نا معلوم کاربری اولیه گنبد جبلیه هم بر ما روشن نیست و معلوم نیست که ابتدا آتشکده بوده یا مقبره بزرگان دین زرتشت و روایت دیگری نیز می گوید سید محمد تباشیری در آن دفن شده است.

تقریبا تمام گردشگرانی که به شهر کرمان سفر می کنند بازدید از گنبد جبلیه جزء مقاصد اصلی آنها خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان باستان شناسی که بر روی قدمت این بنای تاریخی کار می کنند به اتفاق گفته اند که گنبد جبلیه در استان کرمان سرگذشت واقعی خودش را بیان نمی کند و همین دلیلی شده تا کارشناسان تاریخ های مختلفی را برای این بنای تاریخی بیان کنند.

بر همین اساس عده ای می گویند که این بنای تاریخی در گذشته یک آتشکده بوده اما به دلیل اینکه معماری آن هیچ شباهتی به آتشکده ندارد این نظریه لغو می شود، گروهی دیگر از کارشناسان هم می گویند که این بنا آرامگاه یکی از زرتشتیان بوده است و مربوط به اواخر دوره ساسانی است. اما عده ی دیگری می گویند به این دلیل که به این گنبد گبری می گویند، پس قدمت این بنا به دوران قبل از اسلام باز می گردد. این بنای ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۱۶ توسط وزارت فرهنگ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۳ پس از مرمت تبدیل به گنجینه جبلیه (کتیبه‌های تاریخی) شد.

مسیر دسترسی:
استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شهدا

گنبد جبلیه؛ تنها بنای سنگی کرمان/عکس

گنبد جبلیه؛ تنها بنای سنگی کرمان/عکس

گنبد جبلیه؛ تنها بنای سنگی کرمان/عکس

گنبد جبلیه؛ تنها بنای سنگی کرمان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار