gardeshban.ir

انجماد زدایی از گوشت ترفندهایی دارد که به شما آموزش می‌دهیم.
کد خبر: ۲۹۲۷۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
 مایکروویو از آن دست لوازم آشپزخانه است که طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. از این وسیله نیز اگر در جایگاه خود به شیوه اصولی استفاده کنید هم می‌تواند کارراه‌انداز باشد و هم سلامت‌تان را به خطر نیندازد. اصول ۱۲ گانه زیر را در استفاده از مایکروویو برای انجمادزدایی از گوشت هیچ‌وقت فراموش نکنید.

۱- همیشه پیش از انجمادزدایی از سالم بودن گوشت مطمئن شوید. به‌خصوص در مورد گوشت‌هایی که دقیقا نمی‌دانید از چه زمانی در فریزر بوده‌اند. هرگونه علائم تغییر رنگ، تغییر بو یا سوختگی ناشی از انجماد (به صورت نقاط تیره‌تر در گوشت مرغ یا گوشت قرمز مشهود است) پیش از انجمادزدایی را در این گوشت‌ها بررسی کنید.

۲- حتما گوشت را در ظرف مخصوص مایکرویو قرار داده و از قرار دادن مستقیم آن روی صفحه یا بشقاب دستگاه پرهیز کنید. زیرا در این صورت زحمت شما برای تمیزکردن خونابه گوشت دو چندان می‌شود. می‌توانید از یک کاسه شیشه‌ای یا پلاستیکی مخصوص استفاده کنید.

۳- بهتر است وزن تقریبی گوشت را بدانید، زیرا برنامه اغلب دستگاه‌ها برای انجمادزدایی (زمان و توان دستگاه) بر مبنای وزن گوشت است. برای این منظور از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید.

۴- حتما گوشت را قبل از قرار دادن در مایکرویو از پوشش پلاستیکی آن خارج کنید. زیرا بسیاری از این پوشش‌ها قابل استفاده در ماکرویو نیستند و خطر نشت موادخطرناک به ماده غذایی وجود دارد.

۵- دفترچه راهنمای دستگاه را حتما در دسترس داشته باشید تا بتوانید برای انجمادزدایی بر حسب نوع گوشت، وزن آن، وجود قطعات استخوان و ... بهترین برنامه را انتخاب کنید. در بیشتر دستگاه‌ها توان مورد نیاز برای انجمادزدایی نصف حداکثر توان دستگاه است.

۶- معمولا پس از گذشت نیمی از زمان تنظیم‌شده توسط دستگاه و با شنیدن زنگ آن باید قطعات گوشت را وارونه کنید تا تمام قسمت‌های گوشت به صورت یکنواخت انجمادزدایی شوند. در غیر این صورت قسمت‌های زیری کاملا از انجماد خارج و قسمت‌های رو، منجمد باقی می‌مانند.

۷- رنگ سطحی گوشت قرمز پس از انجمادزدایی با مایکرویو قهوه‌ای می‌شود. انجمادزدایی گوشت سفید یا ماهی را می‌توانید با نرم شدن بافت آن‌ها و با یک چنگال ارزیابی کنید.

۸- قطعات بزرگ گوشت که حاوی استخوان هستند، حتما باید پس از یکی دو دقیقه از دستگاه خارج شده و کاملا قطعات را از هم تفکیک و سپس وارونه کنید و مایکرویو را ادامه دهید.

۹- گوشت‌هایی که به طور کامل انجمادزدایی نمی‌شوند ممکن است در زمان پخت سفت‌شده یا به‌خوبی پخته نشوند.

۱۰- معمولا گوشه‌های قطعات گوشت خیلی سریع‌تر از بقیه قسمت‌ها انجمادزدایی و حتی پخته می‌شود؛ بنابراین حتما گوشت را بعد از انجمادزدایی بررسی کنید و فقط قسمت‌های سطحی را ملاک قرار ندهید.

۱۱- پس از انجمادزدایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن گوشت را بپزید و هر گز آن را در دمای محیط یا در یخچال قرار ندهید تا چند ساعت بعد آن را بپزید. گوشت‌یخ‌زدایی‌شده محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌هاست؛ چون هم گرم است و هم حاوی مقادیر قابل‌توجهی آب آزاد و مواد مغذی. به یاد داشته باشید انجماد نمی‌تواند بسیاری از باکتری‌ها را از بین ببرد و فقط آن‌ها را غیرفعال می‌کند. با گرم شدن گوشت و فراهم شدن یک محیط مغذی این باکتری‌ها دوباره فعال می‌شوند.

۱۲- گوشت یخ‌زدایی شده را دوباره منجمد نکنید. تکرار چرخه انجماد و خروج از انجماد از نظر میکروبیولوژیک مشکلاتی ایجاد می‌کند. همچنین گوشت در هرمرحله از انجمادزدایی مقادیر قابل توجهی از املاح و ویتامین‌های محلول در آب‌خود مانند ویتامین‌های خانواده B را از دست می‌دهد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار