gardeshban.ir

به دنبال تشکیل فراکسیون گردشگری در مجلس، برندهایی مثل گردشگری حلال مورد توجه جدی واقع شده که می‌تواند برای دوران پسا کرونا عامل موثری باشد.
کد خبر: ۲۹۳۳۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
در شرایط کرونایی که بسیاری از شاخه‌های گردشگری تا مدت‌های طولانی قادر به جذب گردشگر نخواهند بود، برند گردشگری حلال می‌تواند در جذب گردشگران موثر باشد و کشورمان به دنبال مهیا بودن زیرساخت‌های گردشگری بتواند به خوبی از آن استفاده کند.

گردشگری حلال که ظاهراً برای کشورهای مسلمان مطرح می‌شود، در کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و استرالیا و بسیاری از کشورهای پررونق گردشگری دنیا نیز مورد توجه واقع شده و این در حالیست که کشور ایران به سهولت می‌تواند از چنین برندی استفاده کند و با توجه به وجود حدود یک میلیارد مسلمان در جهان، درآمد قابل توجهی را از رونق این نوع گردشگری در کشور به خود اختصاص دهد.

خوشبختانه فراکسیون مجلس به دنبال استفاده از این برند گردشگری است و نماینده مردم یزد که دبیری این فراکسیون را برعهده دارد، در این باره از پیگیری جدی این فراکسیون خبر می‌دهد.

«محمد صالح جوکار»در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از برندسازی و برنامه‌ریزی برای معرفی گردشگری حلال در کشور و به خصوص یزد یاد می‌کند و می‌گوید: این نوع گردشگری در دنیا نیز هنوز بایسته و شایسته، مطرح نشده و افراد زیادی مشتاق برخورداری از این ظرفیت هستند و می‌توانیم در حوزه‌های مختلفی اعم از تفریحی، مطالعاتی و پژوهشی، فرهنگی و پیشینه‌های تاریخی در این بخش برنامه‌ داشته‌ باشیم.

دبیر اول فراکسیون گردشگری مجلس از پیگیری فراکسیون مربوطه برای رونق بخشیدن به این نوع گردشگری به عنوان یکی از برندهای مهم گردشگری کشور خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: مجلس، مطالبات خود را از دولت و متولیان امر در زمینه گردشگری دنبال خواهد کرد ولی باید توجه داشت که اگر بخواهیم گردشگری کشور را توسعه دهیم، باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

وی اولین موضوع در دستور کار فراکسیون گردشگری مجلس در این حوزه را گردشگری زیارت عنوان و خاطرنشان می‌کند: این موضوع با حضور 130 نفر از نمایندگان مجلس در راستای ایجاد فرصت‌هایی مطلوب برای گردشگری دنبال می‌شود، ضمن این که در عین حال مطالبه‌گری از دولت نیز وجود خواهد داشت.

جوکار با بیان این که گردشگری یک صنعت ضروری برای یزد است، تاکید می‌کند: دولت باید این صنعت را به ویژه برای یزد مورد حمایت قرار دهد چرا که این صنعت در یزد منجر به ایجاد اشتغال، تولید ثروت و حفظ و نگهداری میراث فرهنگی شده و قطعاً پیگیری مسائل و مطالبات این صنعت به طور جدی در دستور کار ماست.

این نماینده آسان‌گیری و آسان‌سازی حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری را مهمترین اقدام دولت در زمینه توسعه این صنعت می‌داند و می‌گوید: دولت باید با حمایت از گردشگری جلوی از دست رفتن پهنه‌های تاریخی کشور به خصوص عرصه بافت جهانی یزد را بگیرد و به همین منظور نیز معتقدیم که دولت نباید در تصدی‌گری بخش گردشگری وارد شود.

گردشگری حلال پاسخگوی نیاز گردشگران مسلمان

«سیدمحسن حاجی سعید» رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که گردشگری حلال مربوط به قشر خاصی از جامعه نیست، اظهار می‌کند: بهره‌برداری از گردشگری حلال شامل قشر خاصی نخواهد بود و صرفاً یک شاخه از گردشگری است و  توجه به این نوع گردشگری می‌تواند منجر به جذب هدفمند مسلمانان شود و رونق گردشگری را برای کشور به همراه داشته باشد.

وی با بیان این که «گردشگری حلال» یا «گردشگری دوستدار مسلمان» پاسخگوی نگرانی‌ها و نیازهای گردشگران مسلمانان در کل سفر است، می‌گوید: این نیازها در محصولات، ارائه محصولات و سرویس دهی و خدمات وجود دارد و غذای حلال صرفاً یکی از این نیازها به حساب می‌آید.

این مسئول، گردشگری حلال را با برخورداری از خدمات و محصولات 100 درصد حلالِ ایرانی، یک فرصت مغفول مانده در کشورمان می‌داند و می‌گوید: ایران باید به عنوان مقصد گردشگری حلال در دنیا مطرح شود چرا که اکثر مردم ایران را مسلمانان تشکیل می‌دهند و گردشگران مسلمان دنیا در صورت سفر به ایران در دریافت بسیاری از خدمات گردشگری حلال هیچ نگرانی‌ نخواهند داشت.

وی اضافه می‌کند: در کشورمان ایران، سواحل، مجموعه‌ها و تاسیساتی وجود دارد که به واسطه تفکیک جنسیتی برای گردشگران مسلمان مزیت به حساب می‌آید و بر این اساس در بخش مربوط به بانوان، آن‌ها نیز از خدمات مختلف تفریحی استفاده می‌کنند و نگران رعایت موازین اسلامی و نگاه نامحرم نخواهند بود.

گردشگری حلال، ظرفیتی فوق‌العاده برای پسا کرونا

حاجی سعید، گردشگری حلال را یکی از مهمترین انواع گردشگری با ظرفیت فوق‌العاده به ویژه در ایام پسا کرونا می‌داند و می‌گوید: با توجه به شرایط کرونا و اهمیت توجه به کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی، این ظرفیت در کنار پتانسیل‌های اکوتوریسمی می‌تواند منجر به جذب قابل توجه گردشگران منطقه به ایران شود چرا که مسلمانان به این مقوله و خدمات مبتنی بر احکام شریعت، بسیار اهمیت می‌دهند و از آنجایی که جمعیت مسلمانان بیش از ۲۵ درصد کل جمعیت جهان است، کشور ایران می‌تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند.

وی به موفقیت کشورهایی مانند امارات، ترکیه، مالزی، قطر، عمان، اردن، عربستان و حتی کشورهای غیراسلامی هنگ کنگ، استرالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا بر برندسازی گردشگری حلال اشاره می‌کند و می‌گوید: مسافران در کشورهای اسلامی دغدغه چندانی برای حلال بودن محصولات و خدمات ندارند اما در کشوری مانند ژاپن و استرالیا، نگرانی‌های اولیه از قبیل نمازخانه در فرودگاه‌های بین‌المللی و استفاده از غذای حلال، رفع شده است.

این مسئول ادامه می‌دهد: این کشورها در این زمینه ورود کرده و اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند و این در حالی است که ایران هنوز برنامه مدونی برای این نوع گردشگری ندارد و در زمینه معرفی و برندسازی آن نیز اقدام قابل توجهی نکرده است.

وی از تفاوت گردشگری مذهبی و حلال یاد می‌کند و می‌گوید: برخی، گردشگری حلال را با گردشگری مذهبی یکی می‌دانند در حالی که این دو مقوله از هم جداست.

وی توضیح می‌دهد: گردشگری حلال به ارائه محصول و خدمات به مسلمانان مطابق با رعایت موازین شریعت می‌پردازد اما گردشگری مذهبی به افرادی که با هدف زیارت یا بازدید از اماکن مذهبی می‌پردازند، اشاره دارد و فردی‌ که گردشگر مذهبی است لزوماً نباید مسلمان باشد و یک مسیحی، یهودی یا بودایی نیز می‌تواند از اماکن مذهبی ما بازدید کند.

حاجی‌سعید اضافه می‌کند: در گردشگری حلال لزوماً نباید بازدید از اماکن متبرکه در برنامه باشد مثلاً گردشگری مسلمان در بازدید از یزد، اصفهان، شیراز یا هر نقطه از کشور ممکن است به دنبال خدمات و محصول حلال باشد اما بازدید از اماکن مذهبی در برنامه وی نباشد.

وی با تاکید بر این که گردشگری حلال در ایران بر جذب اکثریت مسلمانان جهان تمرکز خواهد داشت، می‌گوید: این در حالی است که گردشگری مذهبی بیشتر به جذب اقلیت شیعه تاکید دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری یزد به اولویت این نوع گردشگری در برنامه‌ریزی‌های مجلس نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: گردشگری حلال می‌تواند به مسلمانان جهان، واقعیت دنیای شیعه و نمودهای فرهنگی و اجتماعی یک جامعه با مذهب شیعه را بیش از پیش تبیین و معرفی کند و عامل موثری برای جلوگیری از شیعه‌هراسی در دنیای اسلام باشد.

یزد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی کشور و دنیا که دارالعباده نیز شهرت دارد، از ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای برای تبدیل شدن به مقصدی مهم جهت گردشگری حلال کشور برخوردار است لذا با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی به منظور ایجاد تنوع گردشگری و مدیریت مقصد، مسئولان استان باید این ظرفیت ارزشمند را دریابند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
ويديو
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار