gardeshban.ir

گزارش/
یک اسکلت متعلق به دوره اشکانی به قدمت دو هزار سال در عملیات نجات‌بخشی آثار تاریخی شمال تپه تاریخی اشرف اصفهان کشف شد.
کد خبر: ۲۹۳۵۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
سرپرست هیئت باستان‌شناسی این تپه تاریخی گفت: گرچه هنوز جنسیت این اسکلت دقیق تعیین نشده، اما با توجه به وضع اندام اسکلت، متعلق به یک زن است. علیرضا جعفری‌زند افزود: با توجه به کوزه کامل سفال کشف شده در کنار اسکلت، مشخص شده این کشف متعلق به دوره اشکانی است.

وی اضافه کرد: با توجه به این اسکلت و دیگر کشف‌های گذشته در تپه اشرف اصفهان، تاریخ اشکانی در این شهر تاریخی به ثبت رسید.

کشف اسکلت بانوی ۲ هزار ساله در اصفهان/ چرا صورت روی کتف چپ چرخیده است؟

جعفری‌زند گفت: تدفین اسکلت تازه پیدا شده نیز از زانو به پایین زیر پیاده‌رو خیابان مشتاق اصفهان قرار گرفته و بقیه در خیابان است و هیئت کاوش به علت امکانات مالی و موضوع خیابان، نمی‌تواند کاوش این تدفین آیینی را ادامه بدهد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه اشرف اصفهان افزود: اسکلت دوره اشکانی کشف شده در این اثر تاریخی، صورت به طرف شرق روی کتف چپ گردانده شده و نشان‌دهنده این است که با یک تدفین مهرپرستی روبرو هستیم چرا که بیشتر امپراطوری اشکانی پیرو این آیین بودند.

کشف اسکلت بانوی ۲ هزار ساله در اصفهان/ چرا صورت روی کتف چپ چرخیده است؟

وی در ادامه از توجه نداشتن مسئولان و متولیان اصلی به لزوم گسترده‌کردن کاوش‌ها و نجات شواهد تاریخی دوران ناشناخته اشکانی در اصفهان و در قلب فلات مرکزی ایران انتقاد کرد و گفت: تاکنون هیچ اقدامی برای حمایت از گسترش کاوش‌ها در خیابان مشتاق اصفهان انجام نشده است.

تپه تاریخی اشرف در شرق اصفهان و کرانه زاینده‌رود قرار دارد، یافته‌های این تپه تاریخی مربوط به دوران هخامنشی تا قرن دوازدهم هجری قمری است.

در ۶ فصل گذشته کاوش تپه اشرف، یک سکه ساسانی و سفال‌های مربوط به قرن سوم پیش از میلاد (سلوکی و اشکانی) به‌دست آمد که نمونه‌های آن‌ها را می‌توان در پاسارگاد دید و پیش از این در اصفهان گزارش نشده است.

هیأت باستان‌شناسی در این کاوش‌ها به حوض‌خانه و بنای نیمه‌تمام کاخ اشرف متعلق به قرن دوازدهم هجری قمری رسیدند.

مهم‌ترین دستاورد کاوش‌های پیشین تپه اشرف، شناسایی بخش‌هایی از قلعه ساسانی بود که اکنون کنار خیابان مشتاق دوم مشهود است.

تپه‌های تاریخی اشرف و جی به عنوان شناسنامه تاریخی کلانشهر اصفهان با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و جز یک حوزه فرهنگی هستند، اما جاده مالرویی که در دوره پهلوی دوم تبدیل به خیابان آسفالت شد و در دهه ۶۰ خورشیدی با تخریب چهار هزار مترمربع از تپه اشرف باند دوم خیابان ایجاد شد، این دو تپه را از یکدیگر جدا کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار