gardeshban.ir

بدنبال شرایط ایجاد شده، این سوال پیش می آید که تفاوت حج امسال با سال های قبل چیست؟
کد خبر: ۲۹۳۸۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
در حالیکه هر سال میلیون ها نفر در مراسم حج شرکت می کنند امسال فقط یک هزار نفر در حج حضور خواهند داشت. عربستان که نسبت به برگزاری حج در شرایط ادامه کووید -19 تردید داشت، سرانجام اعلام کرد این مراسم را با تدابیر سختگیرانه و با جمعیت ساکن در داخل این کشور به شکلی محدود و کنترل شده اجرا خواهد کرد.

وزارت حج عربستان اعلام کرد انتخاب زائران برای ادای مناسک حج را از بین افراد 20 تا 50 سال مقیم در این کشور انجام می دهد که هیچ بیماری مزمن و زمینه ای نداشته باشند و با انجام تست کرونا، ابتلای آنها به این ویروس تایید نشود. این افراد پیش از این نباید به حج رفته باشند و متعهد شوند قبل و بعد از مناسک حج، دوره قرنطینه را بگذرانند.

حدود 70 درصد از شرکت کنندگان، اتباع بیگانه ساکن در عربستان و 30 درصد هم از افراد محلی هستند. وزارت حج عربستان بیشترین مجوز حضور در مراسم حج را به کادر بهداشت و درمان کووید - 19 و اعضای ارتش داده است.

سرویس های امنیتی عربستان همچنین به افرادی که بدون مجوز وارد مکه، مسجدالحرام یا سرزمین عرفات و منا می شوند اخطار داده که جریمه های سنگینی درحد زندانی در انتظارشان است. فرمانده امنیت حج در این کشور گفته که «حج امسال بسیار متفاوت و استثنایی است و با اقدامات بسیار احتیاط آمیز و تعداد محدودی برگزار و بندهای امنیتی در مسیر حرکت زائران و مکان مقدس برای جلوگیری از ورود افراد بدون مجوز ایجاد می شود.»

مرکز پزشکی عربستان که در زمینه بیماری کووید-19 فعال است نیز به زائران توصیه کرده در فاصله دو متری از یکدیگر زیارت کنند، ماسک و دستکش بپوشند و مرتبا دست های خود را بشویند. اذحام جمعیت در حج همواره سبب انتقال بیماری هایی مثل آنفلوآنزا و گرمازدگی بود از همین رو، توصیه هایی برای جلوگیری از خستگی و کم آبی بدن و مسمویت غذایی به زائران شده است.

برای جلوگیری از تماس زائران با دیوار کعبه و سنگ سیاه حجرالاسود، حائل یا حصاری ایجاد شده که هنوز معلوم نیست مراسم حج امسال با وجود این دیوار حائل برگزار خواهد شد یا هنگام طواف کعبه در طول مناسک برداشته می شود.

حج از ارکان دین اسلام است و لغو این مراسم که نزد مسلمانان اهمیت زیادی دارد، یکی از دشوارترین تصمیم ها در ادامه شیوع ویروس کرونا بود، آنچنان که رئیس سازمان جهانی بهداشت درباره آن گفت: «این تصمیم یکی از نمونه تصمیمات دشواری بود که تمام کشورها باید برای در اولویت قرار دادن سلامتی مردم اتخاذ می کردند.»

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار