gardeshban.ir

دریاچه‌ بلد (Bled Lake) از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اسلوونی محسوب می‌شود و در اطراف آن دیدنی‌ها و تفریحات بی‌شمار دیگری نیز به چشم می‌خورد. این دریاچه فرصت خوبی برای دور شدن از زندگی پرهیاهوی شهری در سفر به اسلوونی است.
کد خبر: ۲۹۴۶۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 08
گردشبان (gardeshban.ir) :

دریاچه‌ بلد یکی از زیباترین جاذبه‌های کشور اسلوونی است. این دریاچه‌ی کوچک هر آنچه برای یک تفریح عالی به آن نیاز داریم را در خود جای داده است؛ یک قلعه بر فراز تپه‌ای مرتفع، یک جزیره‌ی کوچک زیبا، مسیرهای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی و سواحل دنج برای شنا. در این مقاله به‌طور جامع به دریاچه‌ بلد و جاذبه‌های اطراف آن خواهیم پرداخت.

دریاچه بلد - اسلوونی

تشکیل دریاچه بلد

شکل کنونی و منحصربه‌فرد دریاچه‌ی بلد به‌طور اتفاقی پدید نیامده است. در سال‌های بسیار دور، یک گودال تکتونیکی که در طی هزاران سال بر اثر کوه یخی بوهینی (Bohinj) شکل گرفته بود، در مکان کنونی دریاچه بلد به وجود آمد.

مسیر این گودال با صخره‌ای بزرگ مسدود شده بود؛ صخره‌ای که در طول زمان دچار فرسایش شد و به شکل کنونی جزیره‌ی بلد درآمد. پس از پایان عصر یخبندان، یخ‌ها آب شدند و این گودال را پر کردند. درنتیجه دریاچه‌ی بلد پدید آمد.

عمق بلد در برخی نقاط به ۳۰ متر می‌رسد و از این نظر در میان غواصان بسیار محبوب است. ۱۹ گونه از آبزیان نظیر اسبِله‌ماهی، لاک‌پشت و ماهی کول در این دریاچه زندگی می‌کنند. اردک‌ها و قوها و همچنین گیاهان متعدد نیز در سراسر سطح دریاچه دیده می‌شوند.

دریاچه بلد - اسلوونی

افسانه شکل گیری دریاچه بلد

در روزگاران قدیم، هیچ آبی در محل کنونی دریاچه‌ی بلد وجود نداشت اما این منطقه دره‌ای سرسبز با کوه‌ها و صخره‌های کوچک بود. محلی که در طول شب‌ها به مکانی برای رقص و پای‌کوبی اجنه تبدیل می‌شد.

چوبان‌ها گوسفندان خود را در این دره به چرا می‌آوردند و گوسفندان علف‌های اطراف صخره‌های متعلق به اجنه را می‌خوردند. اجنه از چوپان‌ها درخواست کردند که حصاری در اطراف محوطه‌ی رقص و پای‌کوبی آن‌ها بکشند تا علف‌های این منطقه سالم و نرم باقی بماند. چوپان‌ها توجهی به درخواست اجنه نداشتند، تا اینکه یک روز، پای زیباترین و جوان‌ترین جن در حین رقص و پای‌کوبی شکست.

اجنه‌ی خشمگین از چشمه‌ها و جویبارها خواستند تا به این دره هجوم بیاورند و اینجا را پر از آب کنند. بر اثر این سیل، همه‌چیز به‌جز صخره‌ی وسط دره به زیر آب رفت و اجنه در طول شب‌ها بر روی این صخره و جزیره‌ی کنونی دریاچه‌ی بلد، به رقص و شادی می‌پرداختند. اگرچه اجنه سال‌ها پیش این مکان را ترک کردند، اما از خود یک دریاچه و جزیره‌ای زیبا در دامنه‌ی کوه‌ها به جای گذاشتند. این دریاچه بلد نام دارد.

دریاچه بلد - اسلوونی

چگونه از دریاچه بلد دیدن کنیم؟

اگر زمان کافی در برنامه‌ی سفر خود دارید، به شما توصیه می‌کنیم که چندین شب را در دریاچه‌ی بلد یا دریاچه بوهینی سپری کنید. شما برای تجربه‌ی تمامی جاذبه‌های موجود در این مقاله، به یک روز کامل نیاز دارید و این روز، روزی شلوغ و طولانی برای شما خواهد بود.

اگر دو روز از زمان سفر خود را به این منطقه اختصاص دهید، می‌توانید در یک روز از دریاچه بلد و در روز دیگر از دریاچه بوهینی دیدن کنید. اگر یک روز دیگر هم زمان داشته باشید، می‌توانید دیدار از تنگه‌ وینتگار (Vintgar) را نیز به برنامه سفر خود اضافه کنید.

دریاچه بوهینی - اسلوونی

سفرهای یک روزه به دریاچه بلد

اگر زمان سفر شما به اسلوونی محدود باشد، می‌توان در قالب سفری یک‌روزه از لیوبلیانا (Ljubljana)، بزرگ‌ترین شهر این کشور، به دیدن دریاچه‌ی بلد رفت. اگر یک خودرو اجاره کنید، می‌توانید با آن از شهر خارج شوید و به جست‌وجوی دریاچه‌ی بلد بروید و در انتهای روز دوباره به لیوبلیانا بازگردید.

اگر خودروی شخصی ندارید، بازهم می‌توانید با وسایل حمل‌ونقل عمومی خود را به این دریاچه برسانید، یا اینکه در قالب تورهای روزانه از بلد دیدن کنید.

لیوبلیانا - اسلوونی

جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه بلد

ساختار تکتونیکی دریاچه‌ی بلد تنها منجر به شکل‌گیری خود دریاچه نشد، بلکه چشمه‌های آب گرم فراوانی را در بخش شرقی دریاچه به وجود آورد. این چشمه‌ها باعث می‌شوند که دمای آب در این قسمت از دریاچه از ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کمتر نشود. این چشمه‌های آب گرم هم‌اکنون استخرهای هتل‌های گراند هتل (Grand Hotel)، هتل پارک (Hotel Park) و ریکلی بالانس (Rikli Balance) را پر می‌کنند.

مجموعه اسپاهای هتل پارک و ریکلی بالانس صرفاً به گرمای آب این چشمه‌ها اکتفا نکرده و یک‌بار دیگر هم آب آن‌ها را گرم می‌کنند. درحالی‌که مجموعه‌ی گرند هتل به شما امکان تجربه‌ی چشمه‌های آب گرم طبیعی با دمای واقعی ۲۲ درجه‌ی سانتی‌گراد را می‌دهد. گفته می‌شود که نوشیدن آب این چشمه‌ها خواص شفابخش دارد.

دریاچه بلد - اسلوونی

جزیره بلد

جزیره‌ بلد کانون توجهات در دریاچه‌ی بلد است. دیدار از این جزیره، یکی از بهترین تجربه‌هایی است که می‌توان در دریاچه‌ی بلد تجربه کرد. اگر اهل ماجراجویی هستید، می‌توانید یک قایق پارویی اجاره کنید و با آن به‌سوی جزیره پارو بزنید.

تماشای مناظر اطراف دریاچه از درون آب، در حین حرکت به سمت جزیره، بسیار لذت‌بخش است. شما می‌توانید از فروشگاه‌های اطراف دریاچه، علاوه بر قایق‌های پارویی، قایق‌های پدالی هم اجاره کنید. قیمت انواع قایق‌ها در این فروشگاه‌ها از ۲۰ یورو به ازای هر ساعت آغاز می‌شود.

وقتی‌که به جزیره رسیدید، قایق خود را در اسکله پارک کنید. قایق را با طناب به سکو ببندید و برای کاوش در اطراف جزیره اصلاً عجله نکنید.

شما برای قایق‌سواری به تجربه‌ی زیادی نیاز ندارید و در ابتدا کمی احساس بی‌تعادلی و تکان خوردن می‌کنید. مسیر آبی از ساحل دریاچه تا جزیره‌ بلد با قایق حدود ۱۵ دقیقه است و می‌تواند تجربه و تمرین خوبی برای شما به‌منظور قایق‌سواری‌های بعدی باشد.

اگر صرفاً می‌خواهید در گوشه‌ای بنشینید و از قایق‌سواری لذت ببرید، سوار بر یک پلِتنا (pletna) شوید. این قایق‌ها بزرگ‌تر هستند و ظرفیت سوار کردن ۲۰ مسافر را دارند. قیمت این قایق‌ها به ازای هر نفر ۱۲ یورو است. اکثر این قایق‌ها در کنار پله‌های منتهی به کلیسای مریم مقدس پهلو می‌گیرند.

جزیره بلد - اسلوونی

زنگ آرزوها را به صدا درآورید

وقتی‌که به جزیره‌ی بلد رسیدید، به‌احتمال‌زیاد به‌طور پی‌درپی صدای ناقوس کلیسا را خواهید شنید. چیزی که شما می‌شنوید، صدای زنگی است که هر توریستی برای محقق شدن آرزوهای خود به صدا درمی‌آورد.

فارغ از اینکه این زنگ، آرزوهای شما را برآورده می‌کند یا نه، بد نیست به هنگام بازدید از جزیره‌ی بلد، آن را به صدا درآورید. شما می‌توانید پس از به صدا درآوردن زنگ، به بالای برج ناقوس نیز بروید. بااین‌حال انتظار نداشته باشید که بتوانید از این بالا تمام اطراف دریاچه را تماشا کنید.

این تفریح برای افراد بزرگ‌سال ۶ یورو و برای کودکان زیر ۱۴ سال، ۱ یورو هزینه دارد.

دریاچه بلد - اسلوونی

در اطراف دریاچه بلد قدم بزنید

یکی از تفریحات محبوب و رایج در این منطقه، قدم زدن در اطراف دریاچه‌ی بلد است. طول این مسیر ۶ کیلومتر است و تقریباً ۱.۵ ساعت طول می‌کشد. این زمان در صورت توقف‌های پی‌درپی شما بیشتر هم خواهد بود.

مناظر اطراف دریاچه در امتداد این مسیر بسیار تماشایی هستند و شما ممکن است در طول آن با محوطه‌های متعدد و بسیار زیبایی برای شنا روبه‌رو شوید. مناظر رو به قلعه‌ی بلد از بخش جنوبی دریاچه نیز بسیار دیدنی هستند.

مسیر پیاده‌روی در بخش غربی دریاچه هم جذاب است. شما در این مسیر در زیر سایه‌ی درختان و در فضایی آرام و به دور از سروصدای خودروها و ترافیک شهری به قدم زدن می‌پردازید. به‌علاوه، بخش غربی دریاچه، یکی از بهترین مناظر رو به جزیره‌ی بلد را دارد.

دریاچه بلد - اسلوونی

قلعه بلد

این قلعه بیش از هزار سال است که بر فراز این صخره‌ها قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای مناظر اطراف دریاچه‌ بلد است. قلعه‌ بلد قدیمی‌ترین قلعه در اسلوونی است و قدمت آن به سال ۱۰۱۱ میلادی بازمی‌گردد.

به هنگام بازدید از این قلعه، روی بالکن آن بروید و از مناظر رو به دریاچه لذت ببرید و گشتی هم در موزه‌ی آن بزنید. اگر می‌خواهید در حین صرف نهار یا شام به مناظر زیبای اطراف دید داشته باشید، به رستوران قلعه‌ بلد بروید.

بلیط بازدید از این قلعه برای افراد بزرگ‌سال ۱۱ یورو است. افراد زیر سن ۱۴ سال و دانش آموزان نیز می‌توانند به ترتیب با پرداخت ۵ و ۷ یورو از این قلعه دیدن کنند.

قلعه بلد - اسلوونی

کلیسای جان باپتیست

کلیسای محلی جان باپتیست (St. John the Baptist) در زاسیپ (Zasip)، دهکده‌ای در منطقه‌ی بلد، واقع شده است. اولین بار در قرن سیزدهم میلادی به این کلیسا اشاره شد، اما احتمال می‌رود که کلیسای جانِ باپتیست یا تعمیددهنده قدمت بیشتری داشته باشد.

این کلیسا در سال ۱۷۷۸ به سبک باروک مورد مرمت قرار گرفت و حالا نیز به‌خوبی از آن، به‌خصوص تمامی هنرهای به‌کاررفته در آن، مراقبت می‌شود. نقاشی‌های محراب اصلی و محراب‌های جانبی این کلیسا به دست لئوپولد لِیِر (Leopold Layer)، نقاش اهل اسلوونی، کشیده شده‌اند.

کلیسای جان باپتیست - اسلوونی

سوار بر درشکه های قدیمی شوید

درشکه‌های قدیمی تاریخچه‌ای طولانی در بلد دارند. آن‌ها در ابتدا زائران را جابجا می‌کردند، اما پس از احداث راه‌آهن، مسافران را از ایستگاه راه‌آهن به مقاصد موردنظرشان در بلد می‌بردند. امروزه این درشکه‌ها نوعی جاذبه‌ی گردشگری محسوب می‌شوند و در سراسر بلد به چشم می‌خورند.

هرکسی نمی‌تواند در بلد درشکه‌چی شود، زیرا درشکه‌چی بودن یک شغل آبا و اجدادی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. پسر این شغل را از پدر خود به ارث می‌برد، درحالی‌که پدر نیز شغل خود را از پدرش به ارث برده است. دقیقاً به همین خاطر است که اعضای انجمن درشکه‌چی‌های محلی بلد سعی دارند تا این سنت را ادامه دهند.

درشکه‌چی‌ها به لباس مخصوص خود افتخار می‌کنند. آن‌ها لباسی سنتی به تن دارند. این لباس شامل یک کت، شلوار و کلاه مشکی، به همراه پیراهن سفید و جلیقه‌ای می‌شود که با قلاب‌دوزی‌های منطقه‌ی گورنیسکا (Gorenjska) تزئین شده است.

درشکه‌ها نیز شکل ظاهری خود را در طول تاریخ حفظ کرده‌اند. تغییرات در این درشکه‌ها شامل چرخ‌های آن‌ها می‌شود. چرخ‌های آهنی جای خود را به چرخ‌های چوبی همراه با لاستیک داده‌اند. به‌علاوه، سیستم ترمزگیری نیز به دلایل ایمنی به این درشکه‌ها اضافه شده است. دیگر بخش‌های درشکه‌ها به همان شکل سابق هستند.

دریاچه بلد - اسلوونی

از تپه مالا اوسوینیتزا بالا بروید

برای داشتن یکی از بهترین مناظر از اطراف دریاچه‌ی بلد، به بالای تپه‌ی مالا اوسوینیتزا (Mala Osojnica) بروید. این یک کوه‌پیمایی کوتاه اما کمی دشوار است، ولی پاداش شما شگفت‌انگیز خواهد بود و آن چیزی نیست جز منظره‌ی هوایی بی‌نظیر از دریاچه‌ی بلد. مسیر کوه‌پیمایی از غرب دریاچه آغاز می‌شود. در این مکان یک نیمکت قرار دارد و علامتی کوچک، نقطه‌ی شروع را به شما نشان می‌دهد.

مسیر کوه‌پیمایی ما را مستقیماً به بالای تپه می‌برد. بیشتر طول این مسیر از زیر سایه‌ی درختان عبور می‌کند. در بخش‌های کوتاهی از مسیر، پلکان‌های چوبی وجود دارد و افراد باید با کمک زنجیر از بخش‌هایی از مسیر بالا بروند. وجود یک پلکان فلزی به شما نویدِ نزدیک شدن به بالای تپه را می‌دهد.

در بالای این پلکان، یک نیمکت چوبی دیگر با منظره‌ای زیبا رو به دریاچه‌ی بلد قرار دارد. اگر کمی به تلاش خود ادامه دهید (فقط در حدود ۵ دقیقه‌ بیشتر)، به مالا اوسوینیتزا می‌رسید.

پیمودن این مسیر بین ۴۵ تا یک ساعت به طول می‌انجامد و درصورتی‌که در طول مسیر توقف کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید، طولانی‌تر هم می‌شود. شما برای این کوه‌پیمایی نیازی به کفش‌های مخصوص ندارید، هرچند بهتر است با خود یک جفت کفش مناسب نظیر کتانی به همراه داشته باشید.

دریاچه بلد - اسلوونی

سورتمه سواری در استرازا بلد

شما می‌توانید در فصل‌های بهار تا پاییز برای سورتمه‌سواری به تپه‌ استرازا بلد (Straza Bled) بیایید. سورتمه‌سواری در این تپه، تفریحی جذاب و لذت‌بخش برای کودکان و بزرگ‌سالان است. شما با کمک یک تله‌سیژ به بالای تپه می‌روید و از آن بالا سوار بر سورتمه شده و با سرعت به پایین می‌آیید. تماشای مناظر اطراف دریاچه‌ی بلد در حین پایین آمدن، تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش است.

تپه استرازا بلد - اسلوونی

پدل بوردینگ را تجربه کنید

پدل بوردینگ یکی دیگر از تفریحات موجود در دریاچه‌ی بلد است. شما می‌توانید این تخته‌های مخصوص همراه با یک پارو را اجاره کرده و در اطراف جزیره و ساحل دریاچه‌ی بلد بر روی آب گشت بزنید. مکان‌های متعددی برای اجاره‌ی این تخته‌ها در اطراف دریاچه وجود دارد و قیمت کرایه‌ی آن‌ها به ازای هر ساعت ۱۰ یورو است.

دریاچه بلد - اسلوونی

به تنگه وینتگار بروید

تنگه‌ی وینتگار (vintgar) یکی از خنک‌ترین نقاط اسلوونی است. وقتی‌که به دریاچه‌ی بلد آمدید، حتماً از این تنگه هم دیدن کنید. این تنگه تنها ۱۰ دقیقه با خودرو تا دریاچه فاصله دارد و به نظر می‌رسد بازدید از آن ارزشش را داشته باشد.

از وسط این تنگه، رودخانه‌ی رادوونا (Radovna) عبور می‌کند و گردشگران می‌توانند بر روی مسیری چوبی در امتداد رودخانه به طول ۱.۶ کیلومتر قدم بزنند. این تنگه مکانی زیبا است و قدم زدن در دل آن برای همه‌ی اعضای خانواده آسان و لذت‌بخش است.

تنگه وینتگار - بلد - اسلوونی


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار