gardeshban.ir

شما هم تا به حال عکسی از گاردهای سوئیسی معروف با لباس‌های عجیب و چهره اخمویشان دیده‌اید؟ درباره تاریخچه این گاردها چیزی می‌دانید؟
کد خبر: ۲۹۴۶۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر به واتیکان رفته باشید، حتماً شاهد گروهی از مردان مسلح عبوس بوده‌اید که با نیزه‌هایی بلند و لباسی مخصوص ایستاده‌اند. این مردان همان گارد سوئیسیِ معروف هستند.

آن‌ها ارتش خصوصی پاپ به شمار رفته و از کشور سوئیس قرض گرفته شده‌اند. پاپ تنها فرد دولت نیست که می‌تواند از این سربازان استفاده کند. اگر در این راهنما با ما همراه شوید و تاریخ اجمالی این گاردها را مطالعه کنید، علت شهرت آن‌ها را خواهید فهمید.

چرا گارد سلطنتی سوئیس بسیار معروف است؟

سوئیسی‌ها قرن‌های متمادی است که به سایر ملت‌ها در جنگ‌هایشان کمک می‌کنند تا دولت خودشان در امان باشد. این سنت به دوران قرون وسطی باز می‌گردد. در آن زمان سوئیسی‌ها یا «هلوتین‌ها» (Helvetians) به خاطر قابل اعتماد بودن و وفاداریشان شهرت داشتند و البته نیروی ارتششان هم مورد احترام بود. شهرت آن‌ها به حدی رسید که اسپارت‌ها و هیچکس دیگر نمی‌خواست در برابرشان قرار بگیرد.

چرا گارد سلطنتی سوئیس بسیار معروف است؟

ماکیاولی، نماینده استراتژی ارتشی رنسانس، حاکمان را در «شاهزاده» وامی‌دارد تا مرکز سپاهیانشان را با سربازان نیزه‌دار سوئیسی کامل کنند. او اعتقاد داشت هر کاری جز این منجر به شکست در جنگ خواهد شد. این سوئیسی‌های رزمنده و جان سخت، به قدری محبوب بودند که توسط مقامات استانی کشور و غیره قرض گرفته می‌شدند. لویی یازدهم فرانسه اولین کسی بود که برای دفاع از خود گروهی سرباز سوئیسی استخدام کرد که به «صد سوئیسی» شهرت داشتند. به مرور زمان که استراتژی‌های ارتشی تغییر می‌کرد و سلاح باروتی رایج شد، این سربازان معروف کم‌کم شهرت خود را از دست دادند. با این وجود باز هم برخی نیروها از آن‌ها استفاده می‌کردند. در سال ۱۷۴۰ حدود ۱۲ هزار سرباز سوئیسی به فرانسه خدمت کردند و پنجاه سال بعد حدود ۱۳ هزار نفر از آن‌ها به ارتش اسپانیا پیوست.

چرا گارد سلطنتی سوئیس بسیار معروف است؟

وقتی در سال ۱۷۹۲ انقلابی در پاریس به راه افتاد، این سربازان سوئیسی بودند که از پادشاه محافظت می‌کردند. بسیاری از گاردهای سوئیسی به شهرت کشور خود وفادار مانده و اغلب به خاطر حمایت از کسی که استخدامشان کرده بود تا پای سلاخی شدن پیش می‌رفتند. سال‌ها بعد یادبودی برای آن‌ها در شهر لوسرن ساخته شد. این یادمان شیری به شدت زخمی را در لحظات آخر عمر خود به تصویر می‌کشد که به شیر لوسرن شهرت یافته است.

چرا گارد سلطنتی سوئیس بسیار معروف است؟

زمانی که کشور سوئیس به دولتی خنثی تبدیل شد که امروزه می‌شناسیم، با امضای قانون اساسی فدرال در سال ۱۸۴۸، خدمات نظامی خارجی کماکان وجود داشت اما بسیار کاهش یافته بود. گارد سوئیس و خدمات نظامی‌اش نهایتاً در سال ۱۸۷۴ برای همیشه لغو شد و تنها استثنای آن گارد سوئیس «پونتیفیکال» (Pontifical) است که پیشتر نام بردیم. آن‌ها برای خدمت کردن به پاپ حضور داشته و همه را با لباس عجیبشان که یادآور سنت‌های گذشته‌ است متعجب می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار