gardeshban.ir

سوال بسیاری از شما عزیزان پایتخت کشورهای مختلف است و ما را بر آن داشت تا یکبار برای همیشه لیست تمامی کشورهای اروپا و پایتخت آنها را در اختیار شما قرار بدهیم تا راهنمای بهتری برای سفرهای شما باشیم.
کد خبر: ۲۹۴۶۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
در متن اروپا به طور کامل موقعیت قاره اروپا و تعداد کشورهایی که در آن قرار دادند را توضیح داده ایم اما اینجا به صورت لیست کشورهای اروپایی و پایتخت آنها را در جدول در اختیار شما قرار می دهیم تا خواندن و دسترسی به آنها نیز آسان تر باشد.


ردیفنام کشورپایتختموقعیت جغرافیایی
1پایتخت آلبانیتیراناواقع‌شده در جنوب شرقی قاره اروپا که با مونته‌نگرو، کوزوو، مقدونیه و یونان هم‌مرز است. وسعت آن حدود 29 هزار کیلومترمربع است و دارای مرز دریایی حدود 300 کیلومتری است.
2پایتخت آلمانبرلیناز شمال با دریای بالتیک و دانمارک، با چک و لهستان در شرق، از جنوب با سوئیس و اتریش و از سمت غرب با هلند، بلژیک و فرانسه هم‌مرز است. دارای وسعتی به طول 360 هزار کیلومترمربع است و رتبه هفتم وسیع‌ترین کشور اروپا و شصت و دومین کشور جهان را دارد.
3پایتخت آندوراآندورا لاولاواقع‌شده در کوه‌های پیرنه، میان اسپانیا و فرانسه که دارای 470 کیلومترمربع مساحت است.
4پایتخت اتریشویناز شمال با چک و آلمان، از جنوب با اسلوونی و ایتالیا و از غرب با لیختن‌اشتاین و سوئیس مرز مشترک دارد. دارای مساحت 83 هزار کیلومترمربع است که متشکل از نه استان است.
5پایتخت ارمنستانایرواناز شمال با کشور گرجستان، شمال شرق با آذربایجان، غرب با جمهوری ترکیه و جنوب با ایران هم‌مرز است. ارمنستان دارای مساحتی بالغ‌بر 30 هزار کیلومترمربع است که دارای هوایی پر بارش و کوهستانی است.
6پایتخت اسپانیامادریداسپانیا در شبه‌جزیره ایبری و جنوب غربی قاره اروپا واقع‌شده و با فرانسه و پرتغال هم‌مرز است. دارای مساحتی در حدود 505 کیلومترمربع است و رتبه 52 در وسیع‌ترین کشورهای جهان را داراست.
7پایتخت استونیتالیندر شمال اروپا و منطقه بالتیک قرارگرفته و با روسیه، فنلاند و لتونی هم‌مرز است. دارای 46 هزار کیلومتر وسعت است که کوچک‌ترین کشور بالتیک نیز بشمار می‌رود.
8پایتخت اسلواکیبراتیسلاواواقع در اروپای مرکزی و با کشورهای اتریش، لهستان، چک، مجارستان و اوکراین مرز مشترک دارد. مساحت آن 50 هزار کیلومترمربع و کوهستانی است.
9پایتخت اسلوونیلیوبلیانادر اروپای مرکزی قرار دارد و با ایتالیا، اتریش، کرواسی، اسلوونی و مجارستان هم‌مرز است. دارای مساحتی بالغ‌بر 20 هزار کیلومترمربع و آب و هوایی متنوع است.
10پایتخت اوکراینکیفواقع‌شده در اروپای شرقی است و با اسلواکی، لهستان، روسیه، بلاروس، رومانی و مولداوی مرز مشترک دارد. دارای 24 استان و مساحتی بالغ‌بر 600 هزار کیلومتر است که حدود 2800 کیلومتر آن خط مرزی ساحلی است و رتبه 41 در بزرگ‌ترین کشورهای جهان را داراست.
11پایتخت ایتالیارمواقع در جنوب قاره اروپا با مساحتی در حدود 300 هزار کیلومترمربع است که 7600 کیلومتر آن را سواحلش تشکیل می‌دهند. اتریش، فرانسه، واتیکان، سان مارینو، اسلوونی و سوئیس نیز از همسایگان ایتالیا هستند.
12پایتخت ایسلندریکیاویکجزیره‌ای در شمالی‌ترین قسمت اروپا با مساحت 103 هزار کیلومترمربع که دارای آتشفشانهای فعال است. همچنین هجدهمین جزیره بزرگ در دنیاست که در نزدیکی نروژ، اسکاتلند و گرینلند است.
13پایتخت بریتانیالندنمجموعه‌ای از کشورهای متحد شامل انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی است که در شمال غربی قاره اروپا قرارگرفته است. بریتانیا از دو جزیره که یکی بزرگ‌تر و شامل انگلستان، ولز و اسکاتلند است و دیگری که ایرلند است تشکیل‌شده است.
14پایتخت بلاروسمینسکقرارگرفته شده در اروپای خاوری است و با لهستان، روسیه، لیتوانی، اوکراین و لتونی مرز مشترک دارد. دارای مساحتی در حدود 200 هزار کیلومترمربع است که وسیع‌ترین تالاب‌های اروپا نیز در آن واقع‌شده است.
15پایتخت بلاروسبروکسلواقع‌شده در غرب اروپا با مساحتی بالغ‌بر 30 هزار کیلومترمربع است که از سه منطقه جغرافیایی دشت ساحلی، فلات مرکزی و رشته‌کوه‌های آردن تشکیل‌شده است.
16پایتخت بلغارستانصوفیهقرارگرفته شده در جنوب شرقی قاره اروپا با مساحت 110 هزار کیلومترمربع است و رتبه چهاردهم بزرگ‌ترین کشورهای قاره اروپا را نیز داراست.
17پایتخت بوسنی و هرزگوینسارایووواقع در جنوب شرقی قاره اروپا و هم‌مرز با کرواسی، صربستان و مونته‌نگرو است و دارای مرز آبی حدود 20 کیلومتری برای دسترسی به آب‌های دریای مدیترانه می‌باشد.
18پایتخت پرتغاللیسبونواقع در جنوب غرب قاره اروپا و هم‌مرز با اسپانیاست و دارای مساحتی بالغ‌بر 92 هزار کیلومتر است.
19پایتخت ترکیهآنکاراکشوری اوراسیایی که قسمت کوچکی بنام تراکیه از آن در بالکان قرارگرفته است.
20پایتخت ایرلنددوبلینواقع در شمال غربی اروپا و به شکل جزیره است. ایرلند همچنین رتبه سوم بزرگ‌ترین جزیره اروپا را نیز داراست.
21پایتخت چکپراگجمهوری چک در اروپای مرکزی واقع‌شده و با اتریش، آلمان، لهستان و اسلواکی هم‌مرز است.
22پایتخت دانمارککپنهاگواقع در شمال قاره اروپا و منطقه اسکاندیناوی است که با جمعیتی در حدود 6 میلیون نفر، دارای مساحت 44 هزار کیلومترمربع است. دانمارک با آلمان هم‌مرز است و خط ساحلی ممتدی به طول 7 کیلومتر دارد.
23پایتخت روسیهمسکوروسیه در شمال منطقه اوراسیا قرارگرفته و دارای مرز زمینی با 14 کشور اروپایی و آسیایی است. روسیه با داشتن 17 میلیون مترمربع وسعت، بزرگ‌ترین کشور پهناور جهان است.
24پایتخت رومانیبخارستواقع در جنوب اروپاست و مرز مشترک با اوکراین، صربستان، مجارستان، مولداوی و بلغارستان دارد. دارای 240 هزار کیلومترمربع وسعت است و رتبه نهم بزرگ‌ترین کشورهای اروپا را با داشتن 20 میلیون جمعیت دارد.
25پایتخت سن مارینوسن مارینوواقع در جنوب قاره اروپا و شبه‌جزیره ایتالیاست و سومین کشور کوچک در قاره اروپا بشمار می‌رود. دارای تابستان گرم و هوایی مدیترانه‌ای است.
26پایتخت سوئداستکهلمسوئد در شمال اروپا و در منطقه اسکاندیناوی قرارگرفته که با فنلاند، نروژ و دانمارک مرز مشترک دارد. دارای مساحت 450 هزار کیلومتری است و رتبه پنجم بزرگ‌ترین کشورهای اروپا را دارد.
27پایتخت سوئیسبرنواقع در اروپای غربی و همسایه با لیختن‌اشتاین، آلمان، اتریش، ایتالیا و فرانسه است. دارای 9 میلیون جمعیت و مساحتی در حدود 42 هزار کیلومترمربع است.
28پایتخت صربستانبلگرادصربستان کشوری واقع در جنوب اروپا و شبه‌جزیره بالکان و هم‌مرز با رومانی، مجارستان، مقدونیه، کوزوو، کرواسی، بوسنی و بلغارستان است. رود دانوب در یک‌سوم این کشور جریان دارد و بیش از 25 درصد از مساحت این کشور را جنگل فراگرفته است.
29پایتخت فرانسهپاریسکشوری سرسبز واقع در اروپای غربی و دارای 65 میلیون نفر جمعیت است. فرانسه سومین کشور بزرگ اروپاست و با آلمان، بلژیک، ایتالیا، سوئیس، اسپانیا و موناکو مرز مشترک دارد.
30پایتخت فنلاندهلسینکیواقع در شمال اروپا و دارای 6 میلیون جمعیت است. این کشور رتبه هشتم بزرگ‌ترین کشور اروپا را دارد و با کشورهای نروژ، روسیه و سوئد مرز مشترک دارد.
31پایتخت قبرسنیکوزیاجزیره‌ای در قسمت شرقی دریای مدیترانه که سومین جزیره بزرگ آن نیز می‌باشد. قبرس دارای زمستان معتدل و تابستان گرم و خشک است و دارای دو رشته‌کوه معروف است.
32پایتخت کرواسیزاگربواقع در منطقه بالکان و هم‌مرز با مجارستان، اسلوونی، صربستان، بوسنی و مونته‌نگرو است. جمعیت کرواسی 5 میلیون نفر است و با داشتن 56 هزار کیلومتر وسعت، رتبه 127 در بزرگ‌ترین کشورهای جهان را دارد.
33پایتخت گرجستانتفلیسواقع در اوراسیا و اروپای شرقی است که با ارمنستان، ترکیه، آذربایجان و روسیه هم‌مرز است. مساحت این کشور 70 هزار کیلومتر است و دارای 4 میلیون نفر جمعیت است.
34پایتخت لتونیریگاواقع در شمال اروپا و هم‌مرز با استونی، بلاروس، لیتوانی و روسیه است.
35پایتخت لوکزامبورگلوکزامبورگهم‌مرز با بلژیک، فرانسه و آلمان است و در غرب اروپا واقع‌شده است.
36پایتخت لهستانورشوهمسایه با کشورهای چک، آلمان، روسیه، لیتوانی، اسلواکی، بلاروس و اوکراین است و دارای 310 هزار کیلومتر مساحت است و رتبه نهم بزرگ‌ترین کشور قاره اروپا را نیز دارد.
37پایتخت لیتوانیویلنیوسواقع‌شده در شمال شرقی قاره اروپا و هم‌مرز با کشورهای لتونی، بلاروس، لهستان و روسیه است.
38پایتخت مالتوالتامجمع‌الجزایری کوچک در جنوب قاره اروپا و مرکز دریای مدیترانه است که در نزدیکی کشورهای ایتالیا، تونس و لیبی قرارگرفته است.
39پایتخت مجارستانبوداپستواقع در بخش مرکزی اروپا و هم‌مرز با اسلواکی، اوکراین، رومانی، کرواسی، اسلوونی، صربستان و اتریش قرارگرفته است.
40پایتخت مقدونیه شمالیاسکوپیهواقع در قسمت جنوب شرقی قاره اروپاست و دارای 2 میلیون جمعیت و 25 هزار کیلومتر مساحت است.
41پایتخت مولداویکیشیناوواقع در اروپای شرقی و هم‌مرز با اوکراین و رومانی است.
42پایتخت موناکوموناکودومین کشور کوچک در جهان است که در نزدیکی سواحلی جنوبی کشور فرانسه قرارگرفته است.
43پایتخت نروژاسلوکشوری پادشاهی در اسکاندیناوی و هم‌مرز با سوئد، روسیه و فنلاند است که دارای حدود 5 میلیون نفر جمعیت و مساحتی بالغ‌بر 380 هزار کیلومتر است.
44پایتخت واتیکانواتیکانکشوری درون پایتخت ایتالیا که کوچک‌ترین کشور جهان نیز به شمار می‌رود.
45پایتخت هلندآمستردامواقع‌شده در قسمت شمال غربی قاره اروپا است که با کشورهای آلمان، بلژیک و بریتانیا هم‌مرز است. دارای 17 میلیون نفر جمعیت و مساحتی بالغ‌بر 41 هزار کیلومترمربع است.
46پایتخت یونانآتنواقع در جنوب شرقی قاره اروپا و قسمت جنوبی بالکان است و با مقدونیه، آلبانی، بلغارستان و ترکیه مرز مشترک دارد. این کشور دارای بیش از 6 هزار جزیره است که فقط حدود 200 مورد از آن‌ها قابل سکونت است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار