gardeshban.ir

سفر خارجی تأثیر بسیاری در روحیه هر انسانی دارد و موجب آشنایی با فرهنگ‌ها و آداب‌ورسوم سایر کشورها می‌شود.
کد خبر: ۲۹۴۷۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای سفر کردن حتماً باید لوازم ضروری آن سفر را همراه خود داشت تا در هنگام سفر مشکلی به وجود نیاید. افراد بسیاری هستند که از لوازم ضروری سفر خصوصاً سفر خارجی اطلاعی ندارند و در طول سفر بارها با خود می‌گویند ای‌کاش فلان وسیله را با خود آورده بودم و یا افرادی هستند که وسواس این را دارند که نکند چیزی را از قلم انداخته باشم. به همین دلیل باید در انتخاب وسایل موردنیاز سفر دقت کرد.

پیشنهاد ما استفاده از چک‌لیست است تا قبل از سفر، مواردی که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم را فراهم کنید و در لیست خود علامت بزنید تا از یادتان نرود. البته با ظهور فنّاوری و شیوه‌های جدید سفر کردن، نیازهای سفر نیز به همان نسبت تغییر کرده است و حال و هوای دیگری گرفته است. 

موارد مهم در انتخاب لوازم ضروری سفر

برای اینکه بتوانید لوازم ضروری برای سفر خود را بدانید باید نخست درباره مقصد سفر اطلاعات لازم را کسب کنید و با لوازمی که ورود آنها به مقصد سفر ممنوع است آشنا شوید. بدین ترتیب می‌توانید درباره لوازم ضروری سفر بهتر تصمیم بگیرید؛ همچنین بهتر است به تمام بندهای قرارداد با آژانس مسافرتی خود توجه کنید و مواردی همچون محل اسکان و امکانات مورد تعهد آژانس را کنترل نمایید. به شرایط کشور مقصد و آداب‌ورسوم مردم آن‌ها دقت کنید تا به‌عنوان‌مثال برای خوردن مشروبات الکلی در کشورهایی که خوردن مشروبات الکلی در اماکن عمومی جرم است دچار مشکل نشوید. همراه داشتن برخی داروها حتی قرص‌های سرماخوردگی در کشورهای مختلف ممکن است جرم و ممنوع باشد.

ازجمله دیگر مواردی که در سفر خارجی باید در نظر داشته باشید این است که اگر به غذای خاصی حساسیت دارید حتماً قبل از سفر در مورد غذاهای کشور موردنظر خوب تحقیق کنید. در بستن چمدان هم باید دقت داشته باشید تا آسیبی به وسایل داخل آن نرسد به‌طوری‌که به‌عنوان‌مثال لباس‌های تاشده را طوری بچینید که بعد از باز کردن چمدان نیازی به اتوی دوباره آن‌ها نداشته باشید.

مدارک موردنیاز در سفر به ترکیه

در سفر به ترکیه نیز مانند هر سفر خارجی دیگری نیاز به یکسری مدارک هویتی و مسافرتی دارید که باید همراه خود داشته باشید. البته همه موارد الزامی نیست ولی همراه داشتن آن‌ها ممکن است در جایی مورداستفاده قرار گیرد. در زیر مدارک موردنیاز در سفر به ترکیه به‌طور خلاصه آورده شده است:

• پاسپورت دارای اعتبار بیش از شش ماه به همراه کپی آن

• بلیت هواپیما و قرارداد خرید تور ترکیه

• کتابچه راهنمای کشور ترکیه

• دیکشنری فارسی به ترکی

• نقشه کشور و شهر مقصد در ترکیه

• برنامه سفر

• گواهینامه رانندگی بین‌المللی (درصورتی‌که قصد کرایه ماشین در ترکیه را دارید)

• بیمه‌نامه مسافرتیمدارک موردنیاز در سفر به ترکیه

وسایل موردنیاز در سفر به ترکیه

در سفر به ترکیه و با توجه به شهر مقصد ممکن است نیاز به وسایل متفاوتی داشته باشید اما در حالت کلی بهتر است وسایل زیر را همراه خود داشته باشید:

• چراغ‌قوه

داشتن یک چراغ‌قوه جیبی در زمان پیاده‌روی در طبیعت بسیار بدرد بخور است و جای زیادی را نیز نمی‌گیرد و بهتر است در زمان سفر همراه داشته باشید.

• دستمال مرطوب

در زمان سفر داشتن دستمال مرطوب یک موهبت الهی است. خصوصاً با توجه به همه‌گیر شدن بیماری‌هایی همچون کرونا این وسیله بسیار کارآمد است. از دستمال مرطوب علاوه بر تمیز کردن دست و صورت، در نبود حمام نیز می‌توان برای تمیز کردن پوست بدن و تمیز کردن وسایل شخصی هم استفاده کرد.

• دوربین عکاسی

باوجوداینکه این روزها دوربین تلفن‌های هوشمند از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند اما همراه داشتن دوربین‌های حرفه‌ای لذت دیگری دارد و می‌تواند خاطرات زیبا و دل‌نشینی را ثبت کند.

• دارو

همراه بردن برخی داروها در هنگام سفر می‌تواند بسیار مفید باشد. ممکن است دچار حالت تهوع شوید یا سردرد بگیرید یا هر مشکل دیگری که با همراه داشتن دارو، مشکل می‌تواند به‌راحتی برطرف شود. البته باید به قوانین ترکیه درباره ورود دارو به کشور نیز توجه شود تا داروهای ممنوعه همراه خود نداشته باشیم که باعث بروز مشکلات بعدی نشود.

• جعبه کمک‌های اولیه

حادثه هیچ زمانی خبر نمی‌کند و برای اینکه در زمان بروز حادثه بتوانیم تا حد امکان از بروز خسارت‌های جانی دور باشیم بهتر است جعبه سفری کمک‌های اولیه همراه خود داشته باشیم. داخل این جعبه نیز می‌تواند الکل برای ضدعفونی، بتادین، باند و چسب زخم باشد.

• نخ دندان و مسواک

مسواک و نخ دندان از مهم‌ترین وسایل نظافت شخصی هستند که همیشه در لیست لوازم ضروری سفر هستند.

• ملافه و روبالشی

در برنامه سفر ممکن است شبی را خارج از هتل بگذرانید یا وسواس و حساسیت به ملافه‌های هتل داشته باشید که در این صورت بهتر است از ملافه و بالش‌های مسافرتی خود استفاده کنید.
• نخ و سوزن

شاید همراه داشتن سوزن و نخ ایده جالبی به نظر نرسد اما ممکن است در طول سفر مورداستفاده قرار گیرد و کاربرد داشته باشد.

• حوله مسافرتی

بااینکه اکثر هتل‌ها حوله در اختیار شما می‌گذارند ولی اگر روی وسایل شخصی خود حساسیت دارید می‌توانید حوله مسافرتی خود که جای کمی می‌گیرد را نیز همراه خود ببرید.

• ظروف یک‌بارمصرف

این لوازم پیش‌پاافتاده اما ضروری هستند و ظروفی مانند لیوان و قاشق و چنگال یک‌بارمصرف ممکن است جایی در سفر به کارتان بیایند.

• دمپایی

استفاده از دمپایی‌های یک‌بارمصرف هتل‌ها ممکن است با مزاج خیلی‌ها سازگار نباشد و ترجیح بدهند دمپایی شخصی خود را همراه داشته باشند. علاوه بر این ممکن است در برنامه سفر رفتن به ساحل یا شنا کردن نیز باشد که در این صورت همراه داشتن آن کاری ضروری می شود.

• پاور بانک لوازم الکترونیکی

امروزه باوجود انواع گوشی‌های هوشمند و موزیک پلیرها همراه داشتن پاور بانک در سفر اجتناب‌ناپذیر است که سفر به ترکیه نیز از این قاعده مستثنا نیست. با استفاده از پاور بانک می‌توانید انواع گوشی‌های هوشمند را شارژ کنید. گوشی‌های هوشمند در سفر علاوه بر قابلیت برقراری تماس می‌توانند به‌عنوان مسیریاب هم عمل کنند که این قابلیت در سفر بسیار مهم و کاربردی است.

• هدفون

یکی از وسایل مهم در سفر هدفون است که ممکن است زیاد هم کاربردی به نظر نیاید اما در زمان‌های استراحت در طول سفر و در طول زمان پرواز با هواپیما می‌تواند بسیار مهم و کاربردی باشد.

لوازم ضروری سفر به مناطق ساحلی ترکیه

اگر در سفر به ترکیه قصد بازدید و استراحت در مناطق ساحلی همچون آنتالیا را دارید لوازمی ضروری‌ که برای سفر نیاز است ممکن است کمی متفاوت‌تر به نظر برسد. البته لوازم ضروری که در بالا گفته شد از لوازم اصلی و لازم برای هر سفری هستند اما علاوه بر آن‌ها اگر مقصد سفر شما شهرهایی مانند آنتالیا است موارد زیر را نیز باید برای سفر در نظر داشته باشید.

• لباس شنا

برای استفاده از سواحل دریای آنتالیا یا پارک‌های آبی استانبول، لباس شنا یکی از مهم‌ترین لوازم سفر به‌شمار می‌رود که بهتر است چند دست از آن را نیز همراه خود داشته باشید.

• کرم ضد آفتاب و نرم‌کننده

لذت بردن از آفتاب مناطق ساحلی می‌تواند برای پوست بدن به‌خصوص پوست‌های حساس مضر باشد و به پوست آسیب بزند. بهتر است کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود را همراه داشته باشید و در زمان‌های پیاده‌روی یا شنا کردن حتماً از آن استفاده نمایید. لازم به ذکر است که در سفر به ترکیه مجاز به همراه داشتن 1 لیتر مواد مایع همچون ژل، کرم و خمیر هستید.

• عینک آفتابی

داشتن یک عینک آفتابی برای هر سفری لازم است، چه برسد به اینکه عازم سفر به شهری آفتابی مانند آنتالیا یا استانبول باشید که در تابستان سرتاسر آفتاب و گرماست و داشتن یک عینک آفتابی خوب می‌تواند موهبتی عظیم باشد.

• کفش راحتی

ترکیه کشوری است با مناطق فوق‌العاده زیبا، چه از تور استانبول استفاده می‌کنید و چه قصد سفر به شهرهایی مانند آنتالیا را دارید داشتن چند جفت کفش راحت لازم است تا با خیال راحت بتوانید ساعت‌ها از خرید در استانبول یا قدم زدن در سواحل آنتالیا لذت ببرید.

• چشم ‌بند

خواب راحت در طول سفر یکی از شیرین‌ترین لحظات سفر است. با داشتن یک چشم‌بند در طول سفر می‌توانید در زمان پرواز حدود 3 ساعت از ایران تا ترکیه و بالعکس چشم‌بندتان را بگذارید و با موزیکی ملایم که از هدفونی که همراه خود دارید پخش می‌شود استراحت کنید تا با انرژی بیشتر از سفر خود لذت ببرید.

• ساک حوله و لباس شنا

برای حمل کردن وسایل شنا بهتر است از ساک یا کیفی که ترجیحاً ضد آب است استفاده کنید و وسایل مربوط به شنا و آفتاب گرفتن را در آن بگذارید.

• روغن و پودر بچه

از روغن بچه می‌توانید برای دور کردن حشرات مخصوصاً پشه استفاده کنید و پودر بچه نیز جهت پاک کردن شن‌های کنار ساحل از روی بدن کاربرد دارد.

نکات مهم در سفر به ترکیه

برخی معتقدند ترکیه کشور امنی نیست و برای سفر مناسب نیست، این افراد باید توجه داشته باشند که گردشگران در تمام کشورهای توریستی لقمه چربی برای سارقین و کلاه‌برداران هستند، خصوصاً ایرانیان که کارت اعتباری بین‌المللی نیز ندارند و مجبور به همراه داشتن پول نقد با خود هستند بیشتر در تیررس این شیادان هستند. نکته دیگر اینکه ایرانیان در کشور ترکیه زیادند و در سفر به ترکیه ممکن است در تور یا هتل با هم‌وطنان ایرانی برخورد داشته باشید که متأسفانه تعدادی از آن‌ها از عدم آشنایی مسافران سو استفاده می‌کنند.

قیمت اجناس در ترکیه نیز مانند هر کشور دیگری در مناطق توریستی گران‌تر است اما سؤال کردن درباره قیمت در ترکیه امری عادی است؛ بنابراین توصیه می‌شود قبل از خرید یا رفتن به مکان‌های مختلف از هزینه‌های آن جویا شوید، به‌طوری‌که برخی مکان‌ها وجود دارند که حتی اکثر مردم ترکیه نیز قادر به رفتن و استفاده از آن‌ها نیستند.

بسیاری از کسانی که به ترکیه سفرکرده‌اند از هزینه سرویس‌های بهداشتی عمومی ترکیه ناراضی هستند، درصورتی‌که صاحبان این سرویس‌ها مکلف به پرداخت مالیات‌ هستند و همچنین استفاده از لوازم مصرفی در سرویس‌ها همچون دستمال و مایع دستشویی برایشان هزینه دارد. در نتیجه تمام این موارد در مقابل هزینه‌ای که حدود یک لیر است مبلغ ناچیزی به‌حساب می‌آید.

واحد پول ترکیه لیر است و نرخ تبدیل پول‌های رایج مانند دلار و یورو در آن به‌صورت روزانه منتشر می‌شوند، لذا به دلیل اینکه نرخ تبدیل ارزها در طول هفته تغییر چندانی نمی‌کنند، می‌توانید مبلغ موردنیاز برای هزینه‌های یک هفته خود را یکجا در صرافی‌های مجاز تبدیل کنید. البته دقت داشته باشید که در زمان تبدیل پول حتماً از صرافی رسید دریافت کنید.

از لذت خرید کردن در ترکیه غافل نشوید! اگر از تور ارزان استانبول استفاده می‌کنید حتماً از خرید در استانبول دریغ نکنید. ترکیه سهم بالایی در بازار پوشاک و چرم اروپا دارد و به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب طرفداران بسیاری در دنیا دارد.

تاکسی‌های ترکیه زردرنگ هستند و از مسافران بر اساس محاسبه تاکسی‌متر کرایه می‌گیرند. نرخ کرایه در شب نیز به نسبت کرایه در طول روز گران‌تر است. البته به‌جز مترو و تراموا و اتوبوس، وسایل نقلیه کوچک‌تری نیز بنام دول موش هستند که تقریباً مانند ون‌های خطی در ایران هستند و کرایه آن‌ها ثابت است که توسط شهرداری‌ها معین می‌شود. برای مسیرهایی که اتوبوس و مترو ندارند می‌توانید برای پایین آمدن هزینه ایاب و ذهاب از آن‌ها نیز استفاده نمایید. نقشه متروی استانبول را هم فراموش نکنید.

ساعت رسمی ترکیه نسبت به ایران یک ساعت و نیم عقب‌تر است که در زمان تغییر ساعت تابستانی و زمستانی این اختلاف به نیم ساعت می‌رسد. در زمان سفر به ترکیه به همراه داشتن لباس‌های مناسب همان فصل نیز توجه داشته باشید به‌طوری‌که مثلاً هوای استانبول در اواخر پاییز سرد و بادهای نسبتاً سردی در شهر و خصوصاً اطراف ساحل می‌وزد. پس همراه داشتن لباس گرم، چتر و شال‌گردن را فراموش نکنید.

در زمان اقامت خود در ترکیه از آشامیدن آب‌لوله‌کشی پرهیز کنید و اگر نیاز به پلیس داشتید می‌توانید با شماره 155 تماس بگیرید. شماره اورژانس 112 و شماره تلفن آتش‌نشانی نیز 110 است. اگر برای گردش در شهر به‌صورت شخصی اقدام می‌کنید و با گروه نیستید هم حتماً به مقدار موردنیاز پول همراه داشته باشید و از بردن وسایل قیمتی با خود نیز پرهیز کنید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار