gardeshban.ir

بعثه رهبر انقلاب و سازمان حج و زیارت تاکید کردند/
بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت همزمان با پنجمین سالگرد شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام، با صدور بیانیه‌ای یاد و خاطره بیش از ۴۷۰ تن از حجاج کشور را گرامی داشته و تاکید کردند تا رسیدن به نتیجه مطلوب مجدانه پیگیرحقوق شهدای منا و مسجدالحرام خواهند بود.
کد خبر: ۲۹۵۱۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
 ایران در حادثه سقوط جرثقیل ۱۱ زائر خود را از دست داد که پس از پیگیری های فراوان، امسال موفق شد چک دیه جان باختگان و مصدومان آن حادثه را از عربستان دریافت کند و به بازماندگان تحویل دهد. عربستان در آن حادثه گروه سرمایه گذاری بن لادن، مسؤول پروژه توسعه مسجدالحرام را مقصر دانست و مسؤولان آن را ممنوع الخروج کرد و به حادثه دیدگان قول داد دیه پرداخت کند. با این وجود عربستان درباره فاجعه منا، پس از گذشت پنج سال هنوز هیچ مسؤولیتی را نپذیرفته و حقوق جان باختگان و بازماندگان آن حادثه نادیده گرفته شده است.

بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در پنجمین سالگرد فاجعه منا، بیانیه ای را صادر کردند که در متن آن آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ مَن یَخرُج مِن بَیتِه‌ مُهاجِراً اِلَی اللهِ وَ رَسولِه‌ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجرُه‌ُ عَلَی الله»

ایام حجّ ابراهیمی مظهر عزّت، معنویّت، وحدت و شکوه امت اسلامی و عید قربان فرا رسید، عید اضحی که نه تنها برای خانواده های شهدای منا بلکه برای مسلمانان و ملت بزرگ ایران فصلی فراموش ناشدنی و با خاطره ای تلخ محسوب می شود، روزی که در آن بیش از ۴۶۰ تن از حجاج کشورمان و هزاران تن ازضیوف الرحمان از دیگر کشورها در سال ۱۳۹۴ بر اثر فاجعه ای تلخ و تاسف بار، مظلومانه و عارفانه شهد شهادت را در سرزمین وحی نوشیدند.

فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام با وجودی که در برابر دیدگان امت اسلامی رخ داد اما سکوت سازمان ها و رسانه های بین المللی بر درد خانواده شهدای این دو مصیبت و فاجعه عظیم افزود و در نهایت ندای مطالبه حقوق شهدای مظلوم آن جز از ایران اسلامی از جایی برنخاست.

بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت پس از وقوع فاجعه منا و حادثه مسجدالحرام با وجود قطع بودن روابط دیپلماتیک میان دو کشور، تلاش کرده اند از فرصت تماسها، دیدارها و مذاکرات با مسؤولان سعودی استفاده و پافشاری کنند تا کشور میزبان به مسؤولیت خود در خصوص مطالبات بر حق و جدی درخصوص فاجعه منا و حقوق شهدای منا و مسجدالحرام عمل کند.

لزوم پیگیری و روشن شدن ابعاد فاجعه منا از طریق تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور نمایندگان کشورهایی که حجاج خود را در این حادثه از دست داده اند همواره از اولویت های مسؤولان حوزه حج و زیارت کشورمان بوده است.

با وجودی که دولت عربستان به عنوان متولی اصلی برگزاری مراسم حج تا به امروز، گزارش رسمی از چگونگی وقوع این فاجعه منتشر نکرده ومسؤولیت آن را بر عهده نگرفته است و همچنان شاهد کم کاری کمیته حقیقت یاب و برخی نهادهای بین المللی  در پیگیری حقوقی این فاجعه هستیم، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در پنجمین سالگرد شهدای فاجعه منا، یاد و خاطره این مهاجران الی الله را گرامی داشته و تاکید می کنند که در راستای عمل به وظایف و مسؤولیت های خود تا رسیدن به نتیجه مطلوب مجدانه پیگیر حقوق شهدای منا و مسجدالحرام بوده و خواهند بود.

سلام خدا بر شهیدان راست قامتی که با لباس احرام و بندگی در حرم امن الهی به ضیافت واقعی خدای کریم راه یافتند.»
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار