gardeshban.ir

معاون گردشگری از ارسال بیش از ۸۳۰۰ پرونده درخواست تهسیلات حمایتی کرونا با ارزش مالی حدود ۴ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل خبر داد.
کد خبر: ۲۹۵۸۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
ولی تیموری اظهار کرد: طبق آخرین گزارش دریافتی از نتایج بررسی پرونده متقاضیان این وزارتخانه برای استفاده از تسهیلات بانکی ویژه بحران کرونا، تا کنون بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ پرونده با ارزش مالی حدود ۴ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال تکمیل و به بانک‌های عامل ارسال و از این تعداد بالغ بر ۳۸۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: تعداد پرونده‌های ذکرشده بیش از ۳۶ هزار نفر شاغل در صنعت گردشگری کشور را پوشش می‌دهد که تا تاریخ ۱۱ مردادماه جاری در سامانه وزارت کار ثبت شده است.

تیموری با اشاره به این‌که جمعی از خسارت‌دیدگان این حوزه متقاضی دریافت وام اما فاقد بیمه بوده‌اند، گفت: بخش‌هایی از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی، راهنمایان تور، هنرمندان صنایع‌دستی و حتی برخی از فعالان سایر تاسیسات گردشگری فاقد بیمه بوده‌اند که از این تعداد بالغ بر ۶۰ هزار پرونده هم‌اکنون در مسیر پرداخت قرار گرفته است که باید به سرعت ثبت‌نام خود را در سامانه «کارا» تکمیل و نهایی کنند.

او از متقاضیانی که پرونده‌های آن‌ها به مرحله نهایی اخذ وام رسیده است، درخواست کرد که با مراجعه به بانک‌های عامل تسهیلات قطعی‌شده را دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، وزارت کار، پنجم مردادماه به ثبت نام تسهیلات حمایتی کرونا در سامانه کارا پایان داد، درحالی که هنوز بسیاری از فعالان گردشگری و صنایع دستی فاقد بیمه موفق به ثبت درخواست در این سامانه نشده بودند.

بررسی‌های وزارت کار در این مدت نشان می‌دهد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۳۲۴ زیررسته، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۲۱۳ زیررسته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با  ۱۵۴ زیررسته به ترتیب بیشترین زیررسته‌های شناسایی‌شده و آسیب‌دیده از کرونا را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌تر  وزارت صنعت گزارشی را تهیه کرده بود که نشان می داد گردشگری جزو پرزیان‌ده‌ترین مشاغل در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است. برای همین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دولت درخواست کرد  ۳۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای جبران خسارت‌های ناشی از کروناویروس به صنعت گردشگری اختصاص دهد که با آن موافقت نشد.  

در نهایت، تسهیلاتی که برای کارگاه های دارای کد بیمه در بخش گردشگری و صنایع دستی اختصاص داده شد، به ازای حفظ هر نفر شاغل، ۱۶ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد بود که بازپرداخت آن از مهرماه آغاز می شود. تسهیلات درنظر گرفته شده برای افراد فاقد بیمه نیز ۶ میلیون تومان با همان نرخ سود ۱۲ درصد بود. اینک تنفس کوتاه مدت این وام با توجه به ادامه تعطیلی صنعت گردشگری، بسیاری از متقاضان را برای دریافت این تسهیلات دچار چالش و تردید کرده است. درخواست‌های بخش گردشگری برای کاهش نرخ سود این تسهیلات و طولانی شدن دوره تنفس برای بازپرداخت نیز تا کنون بی‌پاسخ مانده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار