gardeshban.ir

امسال منطقه سردسیری لاله‌زار بردسیر، بهشت استان کرمان و بام ایران متاثر از کرونا روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و حضور گردشگران از استان‌های همجوار شیوع این ویروس را برای ساکنان به ارمغان آورده است.
کد خبر: ۲۹۵۹۲
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
هجوم گردشگران به لاله‌زار بردسیر بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی

لاله زار بردسیر، سردترین نقطه ایران، مهد گلستان‌های گل محمدی و مرتفع ترین نقطه ایران، بهار امسال نتوانست برخود ببالد و مردمانش را از فروش گل و گلاب، فرآورده‌ها و صنایع دستی و مهمان کردن گردشگران شاد کند و اینک تابستان داغ و ترس از حضور گردشگران و شیوع بیشتر کرونا هم اضافه شده است.

بنا به گفته مردم محلی آخر هفته‌ها بسیار شلوغ‌تر از روزهای غیر تعطیل است. اما شواهد نشان می دهد روزهای کاری هم مزارع و باغ‌های کشاورزان از هجوم گردشگران و بخصوص مسافران استان‌های آلوده مثل هرمزگان و سیستان وبلوچستان در امان نیست. کشاورزان با احتیاط و ماسک زده وارد مزارع خود می شوند، اما گردشگران گویا اعتقادی به کرونا ندارند. خبری از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی نیست.

همکاری‌ بین بخشی در لاله زار کم شده است

رئیس مرکز بهداشت لاله زار گفت: در ابتدای بحران کرونا، همکاری بسیار خوبی بین مسئولان لاله زار وجود داشت و ما به‌طور جدی مانع ورود گردشگران و متعاقبا ویروس به منطقه شدیم. اما در حال حاضر بخشی از مقاومت مربوط به مردم محلی است.

دکتر علی سینا نقیبی با اشاره به اینکه  گردشگری باعث ایجاد درآمد در منطقه است و عمده رونق لاله زار وابسته به گردشگری است، اظهار کرد : برخی از مردم به هر تصمیم یا رویکردی که مانع کسب درآمدشان شود نه فقط استقبال نمی کنند، بلکه به آن واکنش نشان می دهند.

وی ادامه داد: نگرانی از کسادی کسب و کار در شرایط اقتصادی فعلی، باعث شده برخی از مردم محلی متمایل به ورود گردشگران باشند.

به گفته نقیبی گرچه ما دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ و اعمال می‌کنیم اما همکاری متقابل وجود ندارد و صنوف و کسبه هم مثل روز اول، مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند و در مقابل اجرای مقررات، مقاومت می کنند.

نقیبی ادامه داد:  ما در روزهای نخست با وجود کمبود نیرو، به دلیل همکاری بین دستگاه‌های مربوطه و نهادهای مردمی، موفق شدیم شرایط را کنترل کنیم ولی این روزها همکاری بین بخشی در لاله زار کم شده و کنترل ‌ها دشورارتر شده است.

وی گفت: در فصل گل چینی با وجود حضور کارگران غیر بومی، موفق بودیم و وضعیت منطقه سفید بود. حدود ۳۰۰۰ کارگر معاینه و کارت بهداشتی برای آنها صادر شد اما اکنون این همکاری از بین رفته و دست ما بسته است.

رئیس مرکز بهداشت لاله زارادامه داد: به رعایت دستورالعمل‌هایی که توسط فرمانداری و مراجع بالاتر به ما ابلاغ می شود، تاکید می کنیم اما به دلیل عدم وجود همکاری در بخش اجرایی، این دستورالعمل‌ها اجرا نمی‌شوند و هر چند با موارد متخلف برخورد قانونی داشتیم و مواردی پلمب هم داشتیم اما چون نظارت بر پلمب وجود ندارد، اقدامات همکاران ما بی فایده است.

نقیبی معتقد است: ویروس وارد منطقه شده و موارد فوت و ابتلا هم داشته‌ایم اما لاله زار بن بست است و کنترل در آن به سادگی میسر نیست بلکه فقط نیازمند اراده جمعی، خواست عمومی مردم و همکاری کامل تمام دستگاه‌ها لازم است تا بار دیگر ویروس کرونا کنترل شود.

توصیه می کنیم مردم کمتر به منطقه بیایند

شهردار لاله زار در این باره  گفت: گردشگری لاله زار امسال به دلیل کرونا کمرنگ شده و فقط ۱۰درصد سال‌های گذشته گردشگر وارد منطقه شده است. سعید فلاح افزود: سایت گردشگری، کمپ‌ها، رستوران، مجموعه گلاب گیری نیز تعطیل است ولی ما نمی‌توانیم مانع حضور مردم در فضای آزاد شویم.

وی در خصوص باز بودن ورودی سایت بیان کرد: ستاد کرونا باید تصمیم بگیرد تا محل ورودی سایت و ورودی منطقه بسته شود و صلاحیت این تصمیم با بخشدار لاله زار و فرماندار بردسیر است و من در این زمینه نمی توانم کاری انجام دهم.

فلاح درباره حضور مسافران استان‌های آلوده مثل هرمزگان و سیستان ویلوچستان گفت: تعداد کمی از هرمزگان حضور دارند که آنها هم ساکن منطقه هستند و ما توصیه‌های پزشکی و بنرهایی در وردی سایت نصب کرده‌ایم.

آنچه مشخص است خواست عمومی مردم برای کنترل رفت و آمدهای غیرضروری در منطقه است. مردم می گویند ما بیش از آن که نگران کسب درآمد باشیم نگران سلامتی بچه‌هایمان هستیم، هزاران هکتار گل امسال از بین رفت و ما صدایمان در نیامد، مگر گردشگر چقدر هزینه می کند که ما وابسته به آن باشیم؟ این شهرداری است که نگران تعطیلی مجموعه تفریحی و درآمد ناشی از آن است نه مردم. گردشگر بی خیال در مزرعه ما تفریح می کند و زباله‌هایش را هم جمع نمی‌کند و اعتقادی به استفاده از ماسک هم ندارد و به تعبیری اصلا به وجود کرونا اعتقاد ندارد، چرا که اگر داشت سفرهای پرخطر را انجام نمی‌داد.

گردشگر بی ملاحظه با آمدنش بیش از درآمدی که برای مردم منطقه ایجاد کند، زیان و خسارت برجای می گذارد. زیان به طبیعت، تولید زباله و رها کردن در طبیعت، خطر آتش سوزی و حالا انتشار ویروس منحوس کرونا هم به مجموع این زیان‌ها افزوده شده است. جای آن دارد تا مسئولان محلی سهل انگاری خود را توجیه درآمد را بی مردم نکنند و تعصب خود را صرف پاک نگهداشتن این منطقه بکر، دوست داشتنی و بی نظیر کنند.

لاله زار بردسیر، یکی از زیباترین مناطق ییلاقی استان کرمان است و با ارتفاع ۲۷۷۵ متر از سطح دریا، بلندترین شهر ایران بوده و بام ایران نام دارد. فاصله آن تا مرکز استان ۱۱۰ کیلومتر و تا شهر بردسیر ۷۵ کیلومتر است. بردسیر در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار