gardeshban.ir

استان گیلان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگرپذیر در سطح ملی و حتی فراملی است که اکوتوریسم در آن رواج بیشتری دارد، این در حالی است که در شش شهر تاریخی این استان باتوجه به پیشینه تاریخی و آثار به‌جای مانده، بافتی سنتی و تاریخی قابل مشاهده است که می توان با سرمایه گذاری، مرمت و تغییر کاربری اصولی، عملکرد جدیدی به آثار تاریخی واقع در آن‌ها داد تا گردشگری فرهنگی و تاریخی نیز با توجه به پتانسیل‌های موجود گسترش یابد.
کد خبر: ۲۹۶۱۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین صنایع خدماتی دنیا اهمیت روزافزونی یافته و به واسطه آن فرصت‌های شغلی و تعاملات اجتماعی و فرهنگی بسیاری ایجاد شده است. رشد شاخص‌های این صنعت عامل مهمی در ارزیابی توسعه اقتصادی کشورها به شمار می رود. آنچه مسلم است ارائه مطلوب خدمات به گردشگران بوده که در ابتدا لازمه آن شناسایی و درک نیازها، انتظارات و خواست آن‌ها است. آن دسته از کشورهایی که در برآوردن حس رضایتمندی گردشگر ابتکار عمل به‌کارگیرند پیشرو خواهند بود.

امروزه یکی از مفاهیم و فرصت هایی که در زمینه توسعه صنعت گردشگری بسیار بدان توجه می‌شود، توسعه پایدار گردشگری شهری است. توسعه صنعت گردشگری در جهت توسعه پایدار شهری علاوه بر خدماتی که در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و تأثیرات اقتصادی که بر جای می‌گذارد، موجب احیاء بافت‌های تاریخی شهرها و به تبع آن  تقویت و تحکیم هویت فرهنگی جامعه می شود. شهرهای تاریخی به دلیل تأثیرپذیری از نوگرایی که عمدتا ناهمگون است، در حال از دست دادن هویت کالبدی و فرهنگی خویش هستند. بازآفرینی‌شهری یکی از مفاهیمی‌ست که به توسعه پایدار پردشگری شهری پرداخته و به آن کمک می‌کند و در این میان یکی از سیاست‌های موثر در بازآفرینی آن‌ها، سرمایه‌گذاری جهت توانمندسازی بافت تاریخی و جذب گردشگر خواهدبود.

حمایت از مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی و سرمایه‌گذاری جهت مرمت و احیا و به موازات آن تغییر کاربری بناهای تاریخی به اماکن گردشگرپذیر و اقامتی از جمله برنامه‌هایی است که می توان برای نیل به این مهم به آن پرداخت و امروزه نقش اساسی در برنامه‌های توسعه شهرها، خصوصا در بخش بافت تاریخی دارد.

استان گیلان یکی از مهمترین مراکز گردشگر پذیر در سطح ملی و حتی فراملی است که با توجه به جاذبه های طبیعی و ظرفیت‌های آن، اکوتوریسم در آن رواج بیشتری دارد، این در حالیست که در شش شهر تاریخی این استان (رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، املش و بندر انزلی) باتوجه به پیشینه تاریخی و آثار به‌جای مانده، بافتی سنتی و تاریخی قابل مشاهده است. این شهرها از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه میراث فرهنگی برخوردار هستند که می توان با سرمایه گذاری، مرمت و تغییر کاربری اصولی، عملکرد جدیدی به آثار تاریخی واقع در آن‌ها داد تا گردشگری فرهنگی و تاریخی نیز با توجه به پتانسیل‌های موجود گسترش یابد.

جذب سرمایه‌گذاران، جلب نظر مالکان ابنیه تاریخی و تبیین این مهم که با استفاده گردشگری از بنا یا فضای تاریخی می‌توان در کنار حقظ هویت فرهنگی و تاریخی، به توسعه گردشگری و اقتصادی نیز پرداخت از مهمترین اقدامات اولیه جهت اجرای این طرح است. خوشبختانه در استان گیلان نیز در چند سال اخیر با تشویق، هدایت و حمایت از فعالیت‌های قانونی سرمایه‌گذاران، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و اعطای تسهیلات حمایتی به بهره برداران شاهد روند رو به رشد این امر هستیم.

* رضا حسن پور؛ معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار