gardeshban.ir

عجیب‌ترین پرچم کشورهای مختلف دنیا چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا نقش و ساختار عجیب این پرچم‌ها انتقال دهنده پیامی خاص است یا صرفا برای تمایز با پرچم دیگر کشورهای جهان به این صورت طراحی شده‌اند؟
کد خبر: ۲۹۶۱۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 12
گردشبان (gardeshban.ir) :

شهرت برخی از کشورها در جهان، بیشتر از آن‌که به خاطر نقش آن‌ها در عرصه‌ی بین‌الملل باشد، به خاطر پرچم‌های عجیب‌وغریبی است که به‌عنوان نماد خود انتخاب کرده‌اند. قالب و رنگ‌های موجود در پرچم این کشورها کاملاً متفاوت از دیگران است.

پرچم‌ها بارزترین نشانه‌های موجود در جهان ما هستند. هر پرچم نمادی است که اتحاد و هویت مردم در سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد. رنگ‌ها، الگوها و نمادهای موجود در هر پرچم، نشانه‌ها، ارزش‌ها و آرزوهای یک ملت هستند.

پرچم های جهان اکثراً به یک شکل و قالب هستند و در بیشتر آن‌ها از رنگ‌های مشترک قرمز، آبی و سفید استفاده شده است. بااین‌حال، همه‌ی کشورها از این قانون پیروی نمی‌کنند و پرچم‌هایی دارند که موجب تحریک حس کنجکاوی ما می‌شوند.

این مقاله به سراغ عجیب‌ترین پرچم‌های دنیا رفته و هرکدام از آن‌ها را بررسی می‌کند.

پاراگوئه - تنها کشور با پرچمی دو رو

پرچم پاراگوئه دارای دو روی متفاوت است. در یک روی این پرچم، نماد ملی پاراگوئه دیده می‌شود، درحالی‌که در طرف دیگر شیری در مقابل یک میله ایستاده که بر روی آن کلاهی همراه با شعار ملی پاراگوئه، صلح و عدالت، به چشم می‌خورد.

پرچم پاراگوئه

پرچم پاراگوئه

سوئیس و واتیکان - کشورهایی با پرچم مربعی شکل

پرچم سوئیس یکی از دو کشور جهان با پرچمی با طول و عرض هم‌اندازه و مربعی شکل است. در این پرچم قرمز، صلیبی سفیدرنگ به چشم می‌خورد که به صلیب سوئیس نیز شهرت دارد. این صلیب نمادی از ایمان به مسیحیت است. پرچم سوئیس از دیرباز نمادی برای آزادی، شرافت و صداقت بوده است. این پرچم در عصر جدید نشانی از بی‌طرفی، دموکراسی و صلح است.

پرچم سوئیس

واتیکان دیگر کشور دنیا با پرچمی مربعی شکل است. پرچم واتیکان از دو نوار عمودی تشکیل شده که در کنار هم پرچمی مربعی شکل را می‌سازند. نوار زردرنگ به معنی قدرت معنوی پاپ و نوار سفیدرنگ به معنی قدرت مادی وی است. نماد موجود در نوار سفیدرنگ پرچم واتیکان از دو کلید صلیبی‌شکل به همراه تاج پاپ بر روی آن تشکیل شده است.

پرچم واتیکان

نپال - تنها کشور با پرچمی نامتقارن

نپال تنها کشور دنیاست که پرچم مستطیلی شکل ندارد. پرچم نپال از دو مثلث قرمزرنگ تشکیل شده و نشانی از کوه‌های هیمالیا و مذاهب هندو و بودا است. در گذشته ماه و خورشید در پرچم نپال نماد خاندان سلطنتی و خانواده‌ی نخست‌وزیر بودند، اما حالا میل یک ملت برای جاودانه ماندن را به نمایش می‌گذارند. حاشیه‌های آبی‌رنگ پرچم نپال نیز نشانه‌ای از صلح و توازن هستند.

پرچم نپال

دومینیکا - تنها پرچم با رنگ بنفش

به‌ندرت می‌توان در پرچم کشورها رنگ‌های شاد و سرزنده را پیدا کرد. اما پرچم کشور دومینیکا متفاوت است. در این پرچم یک طوطی بنفشِ سیسِرو به چشم می‌خورد که از پرندگان بومی دومینیکا محسوب می‌شود. رنگ زرد در این پرچم به ساکنان بومی دومینیکا اشاره دارد، رنگ سیاه نمادی از خاک حاصلخیز کشور بوده و سفید نشانی از آب‌های تمیز دومینیکا است. ۱۰ ستاره در وسط پرچم نیز نمادی از ۱۰ بخش این جزیره هستند.

پرچم دومینیکا

جامائیکا - تنها پرچم بدون رنگ‌ های سفید، قرمز و آبی

پرچم جاماییکا یکی از معدود پرچم‌ها در جهان است که در آن از رنگ‌های سفید، قرمز و آبی استفاده نشده است. ضربدر طلایی در وسط این پرچم باعث تشکیل ۴ مثلث در حاشیه‌های آن شده است. رنگ طلایی نمادی از ثروت طبیعی و معادن طلا و همچنین زیبایی نور خورشید است، درحالی‌که رنگ سبز به زمین‌های سرسبز و حاصلخیز این کشور اشاره دارد. رنگ سیاه نیز نشانی از قدرت و خلاقیت مردم جامائیکا است.

پرچم جامائیکا

سیشل - پرچمی دارای نوارهای اریب

پرچم جزیره سیشل برخلاف اکثر کشورها با نوارهای عمودی و افقی، از ۵ نوار رنگی اریبی شکل تشکیل شده است. تمامی این نوارها از گوشه‌ی سمت چپ و پایین پرچم شروع شده‌اند و به‌طرف گوشه‌ی سمت راست و بالا ادامه دارند. این پنج نوار سبز، سفید، زرد، آبی و قرمز دارای معانی خاصی هستند. نوارهای اریب سیشل نشانی از پویایی کشور و حرکت به‌سوی آینده است. رنگ آبی نماد دریا و آسمان، رنگ زرد نماد خورشید و قدرت آن، رنگ قرمز نماد عزم و شجاعت مردم سیشل در اتحاد برای آینده‌ای روشن، رنگ سفید نماد توازن و عدالت اجتماعی و رنگ سبز نمادی از طبیعت سرسبز سیشل است.

پرچم سیشل


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار