gardeshban.ir

آنفولانزا یک بیماری مسری دستگاه تنفسی است که در اثر ویروس هایی که بینی، گلو و گاهی اوقات ریه ها را آلوده می کنند، ایجاد میشود.
کد خبر: ۲۹۷۴۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
آنفولانزا یک بیماری مسری دستگاه تنفسی است که در اثر ویروس هایی که بینی، گلو و گاهی اوقات ریه ها را آلوده می کنند، ایجاد میشود. راه شیوع آنفولانزا بیشتر از فردی به فرد دیگر است و این انتقال بیماری بیشتر در 3 یا 4 روز اول بیماری سرایت می کند. آنفولانزا می تواند به صورت ناگهانی بروز کند. علائم اولیه این بیماری ممکن است شامل: خستگی، درد بدن و لرز، سرفه، گلودرد و تب باشد. در بیشتر افراد، آنفولانزا به خودی خود برطرف می ‌شود. اما گاهی اوقات آنفولانزا و عوارض آن می تواند بسیار جدی و کشنده باشند.

شیوع بیماری آنفولانزا

ویروس آنفلوآنزا هنگام سرفه و عطسه کردن یا صحبت کردن یک فرد بیمار به صورت قطرات ریز در هوا منتشر می شود. شما با استنشاق این قطرات یا دست زدن به اجسام آلوده و سپس لمس چشم، بینی و یا دهان خود، به این بیماری مبتلا می شوید. افراد مبتلا به آنفلوآنزا می توانند هنگام سرفه کردن، ویروس ها را تا 6 فوت دورتر از خود، منتشر کنند.

چهار نوع ویروس آنفلوآنزا وجود دارد. اینها شامل ویروسهای آنفلوآنزای A، B، C و D است. ویروسهای آنفلوآنزای انسانی A و B معمولاً در فصل زمستان باعث آنفلوآنزای همه گیر می شود. عفونت آنفلوآنزای C به طور کلی باعث یک بیماری تنفسی خفیف می شود. این عفونت معمولاً همه گیر نمی شود. ویروس های آنفلوآنزای D  در درجه اول بر گاوها تاثیر می گذارند. اما تا به حال مشخص نشده که آنها می توانند باعث بیماری در انسان شوند یا نه.

بیشتر افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می شوند دچار بیماری خفیف می شود و نیازی به مراقبت پزشکی یا داروهای ضد ویروسی نخواهند داشت. این افراد در کمتر از دو هفته به طور کامل بهبود می یابد.

افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض آنفلوآنزا قرار دارند، شامل موارد زیر هستند:

کودکان کمتر از 5 سال به ویژه کودکان زیر 2 سال

بزرگسالان بالاتر از ۶۵ سال

ساکنان خانه های سالمندان و سایر مراکز مراقبت طولانی مدت

زنان باردار و زنان تا دو هفته پس از زایمان

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند

افرادی که بیماری های مزمن دارند. این بیماری ها شامل: آسم، بیماری های قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت هستند

افرادی بسیار چاق و دارای شاخص توده بدنی 40 و بالاتر

توصیه های مهم برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

توصیه می شود مرکبات حاوی ویتامین C به عنوان میان وعده، در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان گنجانده شوند. همچنین سعی کنید به جای آب میوه های مصنوعی، از آب میوه های طبیعی تهیه شده در خانه استفاده کنید. علاوه بر این، در وعده های غذایی ناهار و شام نیز از سبزیجات حاوی ویتامین C استفاده کنید. توصیه می شود افراد هنگام سرماخوردگی از غذاهای تازه و سبک تر استفاده کنند.

در دوران سرماخوردگی باید بار بدن را کم کرد. زیرا بدن در این زمان در حال مبارزه با ویروس های مهاجم و ناشناخته است. بنابراین هر چه غذاهای مصرفی دارای ارزش غذایی بالاتر، تازه تر و سبک تر باشند، ضریب ایمنی بدن به میزان بیشتری افزایش می یابد. در هنگام ابتلا به آنفلوآنزا، استفاده از غذاهای سنگین و حاوی مواد افزودنی و رنگ دهنده، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

استفاده از واکسن آنفولانزا

بهترین راه برای محافظت و پیشگیری از آنفولانزا، انجام واکسیناسیون سالانه است. پزشکان واکسیناسیون سالانه آنفولانزا را برای همه افراد مسن، هر 6 ماه یکبار توصیه می کنند. واکسن آنفولانزا به دو شکل تزریقی و یا اسپری بینی در دسترس عموم قرار دارد. در حالی که واکسن سالانه آنفولانزا به طور 100 درصد موثر نیست، اما هنوز هم به عنوان بهترین دفاع در برابر آنفولانزا شناخته می شود.

واکسن آنفولانزا نسبت به فصل، گروه های سنی و خطرات مختلف و حتی نوع واکسن، متفاوت است. مطالعات نشان می دهند که واکسیناسیون می تواند بین 40 تا 60 درصد ابتلا به این بیماری را در فصول بیشتر این ویروس، کاهش دهند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد واکسیناسیون، خطر مرگ ناشی از این بیماری را در کودکان دارای شرایط پزشکی خاص به نصف کاهش می دهد. همچنین در کودکان سالم این خطر تقریباً به دو سوم کاهش می یابد. در بزرگسالان انجام واکسیناسیون منظم، ابتلا به آنفلوآنزا شدید و شدت آن را کاهش می دهد.

عوارض و مرگ و میر ناشی از آنفولانزا

بیشتر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می شوند، از چند روز تا 2 هفته پس از آن، به طور کامل بهبود می یابند. اما کودکان و بزرگسالان پرخطر ممکن است عوارضی مانند موارد زیر را تجربه کنند:

ذات الریه
برونشیت
تشدید آسم
عفونت های سینوسی
مشکلات قلبی
عفونت گوش

آنفلوآنزا یکی از دلایل عمده ذات‌الریه به ویژه در میان کودکان خردسال، سالمندان، زنان باردار یا افرادی است که شرایط پزشکی خاص دارند. افراد بالای 65 سال در معرض خطر عوارض جدی ناشی از آنفلوآنزا هستند. تخمین زده می شود که بین 70 تا 85 درصد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در افراد 65 سال یا بالاتر رخ می دهد.

در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، داروهای ضد ویروسی که می توانند بیماری را ملایم تر و مدت زمان آن را کمتر کنند، توسط پزشک تجویز می شود. این داروها می توانند به معنای واقعی بین یک بیماری خفیف تر و یک بیماری بسیار جدی که منجر به مرگ می شود، تفاوت ایجاد کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار