gardeshban.ir

در بخش جاجرم و درجنوب بجنورد، قلعه جلال الدین گرمه، در بالای کوه مرتفعی واقع شده است و اطراف آن دشت‌هایی وسیع قرار دارد.
کد خبر: ۲۹۷۵۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
در نگاه اول، این قلعه یک کاروانسرا به نظر می‌رسد و شاید این سوال بوجود بیاید که چرا این کاروانسرا در بالای کوه که از هر طرف با شیب تند به دشت منتهی می‌شود، ساخته شده است؟ در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در مورد این قلعه‌ی قدیمی اطلاعات کسب کنیم۱


اکثر کارشناسان معتقد هستند که قلعه به ‌دستور سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه در هنگام حملات مغول به ‌ایران برای مقابله با قوم مهاجم ساخته شد. سرگذشت جلال الدین که می‌گویند پسر خوارزمشاه بوده است، بدین گونه بود که جلال‌الدین به‌ غزنه رفت و بعد از چند پیروزی، در نبرد با چنگیز‌خان در سواحل رود سند مغلوب شد و فرار کرد و تا پنجاب و سند، امپراتوری کم‌دوامی را بنا کرد. اما فرار او منجر به ‌اولین حمله‌ی مغول به هند شد. جلال‌الدین پس از دو سال توقف در هند، به امید تجدید بنای امپراتوری به ایران بازگشت و بعد از یک دهه‌ی پرتلاطم حمله به عراق و قفقاز، در سال 628 قمری در حال فرار از دست مغولان در کردستان کشته شد.

معماری قلعه

طرح کلی بنا شش‌ضلعی است و که در هر طرف یک برج دایره‌ای شکل وجود دارد که ارتفاع آنها تا 15 متر می‌رسد. در هر برج قلعه، خمره‌های بزرگی وجود دارد که در هنگام لزوم، آذوقه‌ی افراد قلعه را فراهم کند. سنگ‌هایی که در نمای خارجی بنا استفاده شده، صاف هستند. باتوجه به سفالینه‌هایی که از حیاط قلعه استخراج شد، تاریخچه‌ی ساخت قلعه را به‌قرن‌های ششم تا هفتم هجری نسبت می‌دهند.

این قلعه در گذشته دو یا سه طبقه بوده و راه زیرزمینی مخفی، این قلعه را به شهر جاجرم مربوط می‌ساخته است. چشمه پر آب در پای تپه این قلعه یکی از مهم‌ترین علت‌های ساختن این قلعه در این مکان است، از دیگر دلایل بنای این قلعه در این مکان می‌توان به موقعیت استراتژیک و مشرف بودن آن بر سراسر منطقه اشاره کرد.

قلعه جلال الدین، قلعه نظامی پر صلابت گرمه در خراسان شمالی/عکس

قلعه جلال الدین، قلعه نظامی پر صلابت گرمه در خراسان شمالی/عکس

قلعه جلال الدین، قلعه نظامی پر صلابت گرمه در خراسان شمالی/عکس

قلعه جلال الدین، قلعه نظامی پر صلابت گرمه در خراسان شمالی/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار