gardeshban.ir

چین با تاریخ هزاران ساله‌ی خود کشوری منحصر به فرد شناخته می‌شود. هر چیزی در چین مانند زبان، فرهنگ، تاریخ و سیاست به شکلی خاص و ترکیبی از جدید و قدیم وجود دارد.
کد خبر: ۲۹۷۶۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 16
گردشبان (gardeshban.ir) :

مردم چین مهربان و مهمان‌نواز هستند و حتی با نبود زبان مشترک تلاش می‌کنند با گردشگران ارتباط برقرار کنند. وقتی به خرید سوغاتی از چین می‌رسید انتخاب‌هایی پرشمار و جذاب پیش روی شما خواهد بود. در این مطلب فهرستی از سوغاتی‌های متنوع چین را به شما معرفی می‌کنیم تا بهترین هدیه را برای دوستان و عزیزانتان به یادگار ببرید.

۱. چای

چای به صورت روزانه و به همراه تمام وعده‌های غذایی در چین مصرف می‌شود. چینی‌ها در کشت آن ماهر شده و روش‌های مختلفی برای دم کردن آن ابداع کرده‌اند. اگر به شهرهای بزرگ چین سفر کنید این امکان را خواهید داشت که در بازارهای بزرگ آن چای‌های متنوعی از سراسر چین را امتحان و خریداری کنید. اما در شهرهای کوچک چای‌های محلی همانجا را می‌یابید که البته از کیفیت خوبی برخوردار هستند. بهترین نوع چای که می‌توانیم معرفی کنیم در صورتی که قیمت آن برای شما مهم نباشد، چای «دا هونگ پائو» (Da Hong Pao) است که معروف‌ترین چای اولونگ از کوه‌های «وویی» (WuYi) شناخته می‌شود.

سوغات چین

۲. گره زنی چینی

گره‌‌زنی چینی از زمان سلسله‌ی «تانگ» (Tang) و «سونگ» (Song) رواج دارد. این اثر تزئینی به نیت سلامتی و شادمانی در سال جدید به خانواده و دوستان هدیه داده می‌شود. اگر بخواهید تعداد زیادی سوغاتی بخرید، این گره‌ها که معمولاً با نخ قرمز رنگ بافته می‌شوند، بهترین انتخاب محسوب می‌شوند و در اکثر نقاط توریستی آن‌ها را می‌یابید.

سوغات چین

۳. ابریشم

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ابریشم است و از ۳۶۳۰ سال قبل از میلاد به این امر می‌پردازد. ابریشم چین در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و شهرهایی مانند «هنگژو» (Hangzhou)، «سیچوان» (Sichuan)، «سوجو» (Suzhou) و «دندانگ» (Dandong) به تولید ابریشم مرغوب شهرت دارند. شاید خرید تکه‌ای ابریشم چندان برای شما کاربرد نداشته باشد، اما می‌توانید از بین پوشاک و اکسسوری‌های ابریشمی متنوع انتخاب کنید. لباس چینی «چی پائو» (chi pao) را می‌توان به عنوان یکی از بهترین سوغاتی‌های ابریشمی توصیه کرد.

سوغات چین

۴. هنر برش کاغذ

«سای لون» (Cai Lun) در «دودمان هان» (Han Dynasty) مخترع چینی کاغذ بود. بعدتر که کاغذ به قیمت مناسب‌تری رسید، هنر برش کاغذ بین مردم رواج پیدا کرد. هنر برش کاغذ معمولاً با قیچی و چاقو صورت می‌گیرد و هنرمند با ترکیب‌کردن چندین کاغذ طرح‌هایی پیچیده را برش می‌دهد. در چین از این آثار برای تزئین در و پنجره‌ها استفاده می‌شوند و به جهت نوری که از برش‌های آن تابیده می‌شود گاهی به آن «چوانگ هوا» (chuang hua) می‌گویند که به معنی گل‌های پنجره است.

سوغات چین

۵. چاپستیک

چاپستیک‌ ابزار غذاخوری منتخب چینی‌ها است که امروزه در هر جایی از جهان می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. اما در چین زیباترین نوع آن‌ها را خواهید یافت که حتی شاید دلتان نخواهد آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. چاپستیک معمولاً از بامبو یا چوب ساخته می‌شود و در مناطق توریستی مانند «تیان زیفانگ» (tianzifang) در شانگهای می‌توانید فروشگاه‌هایی مملوء از چاپستیک‌های با طرح‌های متنوع بیابید.

سوغات چین

۶. خوشنویسی

یکی از مشهورترین هنرهای چینی و بخشی مهم از فرهنگ چینی کهن، خوشنویسی آن است و انتخاب‌های بسیار متنوعی برای یادگاری بردن قطعه‌ای از خوشنویسی چینی برای شما وجود خواهد داشت. می‌توانید نوشته‌های کلاسیک که با شخصیت شما یا دوستانتان جور در می‌آید یا خوشنویسی نامتان به چینی را بخرید و حتی در کلاس‌هایی شرکت کنید که بتوانید خودتان یک اثر خوشنویسی تهیه کنید.

سوغات چین

۷. ماسک اُپرا

اپرای پکن به جهت سبک، لباس و ماسک‌های منحصر بفرد خود شهرت جهانی دارد. ماسک‌های اپرای پکن در واقع نسخه‌ای از گریم هنرمندان اپرا هستند. با خریدن یکی از این ماسک‌ها بخشی از این نمایش به یاد ماندنی را با خود به خانه ببرید. ماسک‌ها با طرح و اندازه‌های مختلف موجود هستند و حالات مختلف در نمایش را نشان می‌دهند. قبل از خریدن ماسک مفهوم رنگ آن را بپرسید چون نقش آن شخصیت در نمایش را مشخص می‌کند.

سوغات چین

۸. مُهر شخصی

در بسیاری از نقاط توریستی چین می‌توانید یک مُهر شخصی برای خودتان بسازید. از دوران گذشته تا بخشی از آسیای شرقی در امروز مهرها به جای امضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مهرها با سنگ یا چوب ساخته می‌شوند و می‌توانید به نام خودتان سفارش دهید.

سوغات چین

۹. یشم

یشم یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی در چین محسوب می‌شود و ارزش و اهمیت آن را می‌توان با الماس و طلا در غرب مقایسه کرد. در فرهنگ چینی یشم سمبل زیبایی، نجابت، کمال، وفاداری، قدرت و جاودانگی شناخته می‌شود. فروشنده‌ها و دستفروش‌های یشم در چین زیاد هستند اما باید دقت کنید و اگر در شناخت آن مهارت لازم ندارید از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر خرید کنید.

سوغات چین

۱۰. بادبزن

بادبزن‌ها هم سوغاتی‌هایی زیبا و هم مفید در سفرهای تابستانی هستند. بادبزن‌های کاغذی با طرح‌های خوشنویسی، نقاشی‌های به سبک قدیمی چینی افسانه‌ای و غیره ساخته می‌شوند. این سوغاتی‌های کوچک، سبک، نشکن و قابل حمل انتخابی خوب محسوب می‌شوند؛ به خصوص زمانی که سفر شما طولانی باشد.

سوغات چین

۱۱. چیپس میوه

شیرینی سهم بزرگی در فرهنگ چینی ندارد و شکلات‌های چندان مرغوبی در آن‌جا پیدا نمی‌کنید. چرا که مردم چین علاقه‌ای به آن ندارند و آن را محصولی ناسالم می‌دانند. اما میوه‌های خشک شده را در همه جا می‌یابید؛ سوپر مارکت‌ها، شکلات فروشی‌ها یا بازارهای محلی. چیپس میوه بسیار خوشمزه و مطمئناً سالم‌تر از شکلات خواهد بود. اگر می‌خواهید کمی خوراکی هم برای دوستانتان از چین ببرید، چیپس‌های میوه‌ی متنوع بهترین انتخاب خواهند بود.

سوغات چین

۱۲. داروهای گیاهی

برای خرید داروهای چینی نیاز به مترجم خواهید داشت. حتی اگر به تأثیر آن اطمینان نداشتید، در امتحان کردن آن شک نکنید. این داروها منشأ طبیعی دارند. اصلاً شیمیایی نیستند و تنها از گیاهان تهیه می‌شوند و البته بیشتر آن‌ها تلخ هستند. داروهای چینی تاریخچه‌ای طولانی دارند و مردم بسیاری با این داروها از بیماری‌های مختلف نجات یافته‌اند. اکثر عطاری‌ها مخلوطی از داروهای چینی و غربی را می‌فروشند و به دلیل گیاهی بودن آن‌ها ضرری برای شما نخواهند داشت. پس امتحان کردن آن‌ها می‌ارزد.

سوغات چین


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار