gardeshban.ir

ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به شرط تعریف بسته مناسب برای این امر و توجه به نظر کارشناسان کار خوب و مثبتی است.
کد خبر: ۲۹۸۰۲
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
به گزارش گردشبان، اقتصاد جهان امروز تا اندازه زیادی تحت تأثیر شیوع گسترده ویروس کرونا قرار گرفته است. صنایع مختلف جهان کم و بیش تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفته‌اند. یکی از آن‌ها صنعت گردشگری است؛ بنابراین مسئولان مربوط به این امر تلاش کرده‌اند تا حد ممکن از صنایعی که از شیوع ویروس کرونا اسیب دیده‌اند، حمایت کنند.

مسئولان صنعت گردشگری ما نیز اقداماتی را برای حمایت از فعالان این صنعت مطرح و اجرا کرده‌اند. یکی از تازه‌ترین تدابیر آن‌ها برای سرپا نگه داشتن صنعت گردشگری تشویق بخش خصوصی گردشگری برای ورود به بازار بورس است. آن‌ها معتقدند ورود فعالان بخش خصوصی گردشگری می‌تواند به بهبود عملکرد آن‌ها و سهولت تأمین منابع مالی صنعت گردشگری کمک کند.

ما در این گزارش سراغ برخی فعالان صنعت گردشگری رفتیم و با اتکا به صحبت‌های آن‌ها مزایا و معایب ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس را بررسی کردیم.

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران، در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس دردی از درد‌های صنعت گردشگری درمان نمی‌کند؛ اما نفس عمل خوب است و به تامین بخشی از سرمایه لازم برای فعالیت در صنعت گردشگری کمک می‌کند. باید بدانیم مشکلات فعالان گردشگری مثل هتلداران ساختاری است و ربطی به مسائلی، چون تامین سرمایه ندارد.

او افزود: وزارت میراث فرهنگی از هتلداران خواسته است در ورود بخش خصوصی گردشگری به بازار بورس پیشقدم شوند. این یک درخواست تشویقی است و ورود سهامداران حوزه هتلداری به بازار بورس به نظر این سهامداران بستگی دارد. امروزه فرهنگ ورود سرمایه گذاران به بازار بورس در صنعت هتلداری کمتر جا افتاده است، اما من می‌بینم که برخی از سرمایه گذاران و هتلداران در حال بررسی چگونگی ورودشان به بازار بورس هستند و به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این موضوع شود.

رئیس جامعه هتلداران ایران افزود: قوانین بازار بورس خیلی محدودکننده هستند. صنعت گردشگری و هتلداری از نظر ماهیت کاملا با صنایع دیگر متفاوت هستند. من معتقدم اگر دولت می‌خواهد به ورود فعالان صنعت گردشگری به بازار بورس کمک کند، باید بسته ویژه‌ای برای این امر تعریف و کاری کند که قوانین بازار بورس در خصوص ورود فعالان صنعت گردشگری به این بازار تسهیل کننده و متناسب با وضعیت این صنعت باشد.

هادی عربی گل مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری، نیز گفت: صنعت گردشگری در سطح جهان به عنوان یک اقتصاد پایدار و سبز تعریف شده است، اما در ایران براساس آمار‌های دقیق ۱۲۰۰هتل داریم. بیشتر سرمایه گذاری در این عرصه در دست نهاد‌های دولتی است و این امر از نظر من روح رقابت و رقابت سالم را در صنعت هتلداری مخدوش می‌کند.

او افزود: خصوصی سازی صنعت هتلداری خوب است؛ اما با توجه به اینکه سرمایه گذاری در نیمی از هتل‌های کشور در دست نهاد‌های دولتی است، رقابت با این سرمایه گذاران مقداری دشوار به نظر می‌رسد.

این مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری بیان کرد: تشخیص مزایا و معایب خصوصی سازی صنعت گردشگری به خصوص هتلداری و ورود بخش خصوصی این صنعت به بازار بورس به نظر افراد مختلف بستگی دارد؛ اما از نظر من سرمایه گذار خصوصی با توجه به لزوم بازگشت سرمایه خود به افزایش بهره وری فکر می‌کند. در نتیجه با خصوصی سازی صنعت گردشگری -به خصوص هتلداری- دخالت‌های سیاسی مدیران حذف می‌شود. از طرف دیگر صنعت گردشگری با ایجاد رقابت سالم میان سرمایه گذاران بخش خصوصی از هنجارشکنی‌های غیر متعارف خارج می‌شود.

عربی گل مزایای ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس و خصوصی سازی این صنعت را چنین برشمرد: اگر صنعت گردشگری و به خصوص هتلداری از دست دولت خارج شود، یکسری انحصار‌های طبیعی پیش می‌آیند. باید گفت ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس خوب است؛ به شرط اینکه برای این کار و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری از افراد خبره و کارشناسان مشورت گرفته شود.



باشگاه خبرنگاران
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار