gardeshban.ir

بازگرداندن دوباره خیابان‌های پیاده‌رو در شهرها این روزها جزو اهداف جدی کشورها شده است. به لطف همه‌گیری بیماری کووید 19 و قوانین محدودکننده فاصله‌گذاری اجتماعی، اکنون مسئولان شهری ایالات‌متحده بر آن‌اند تا پهنای پیاده‌روها را بیشتر کنند و بسیاری از عبور و مرورهای جاده‌ای را ببندند و بدین ترتیب رستوران‌ها هم فضای بیشتری برای نشستن مشتری‌هایشان داشته باشند.
کد خبر: ۲۹۸۱۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
در حال حاضر مسئولان شهر سیاتل 30 کیلومتر از خیابان‌هایشان را به روی عبور و مرور جاده‌ای بسته‌اند تا فضای بیشتری برای صرف شام و فعالیت‌های خیابانی وجود داشته باشد و برخی از شهرهای کالیفرنیا مانند بِرکِلی نیز همین رویه را در پیش‌گرفته‌اند.

البته مدت‌ها پیش از مد شدن دوباره خیابان‌های پیاده‌رو، این خیابان‌ها در برخی از شهرها به بهترین حالت و شکل وجود داشتند. پیاده‌روهای عریضی که گاه لابه‌لای کوچه‌های شلوغ شهر دیده می‌شوند و گاه در میان خیابان‌های اصلی هستند و داستان‌های بی‌شماری درباره گذشته هر شهر و ویژگی‌های منحصربه‌فردش نقل می‌کنند. این گردشگاه‌های زیبا و به‌یادماندنی که آن‌ها را در بسیاری از شهرها، از لس‌آنجلس گرفته تا پکن می‌بینیم، ما را به گذشته‌ای می‌برند که در آن لازم نبود برای عبور از عرض خیابان دو طرفمان را نگاه کنیم.


خیابان بوکانان - شهر گلاسکو کشور اسکاتلند

بی‌دلیل نیست که خیابان بوکانان در سال 2003 به‌عنوان محبوب‌ترین خیابان اسکاتلند رأی آورد و امروزه نیز اعتبار و محبوبیت فراوانی دارد. این خیابان شگفت‌آورترین گردشگاه شهر گلاسکو است که پر از ساختمان‌های تجاری مربوط به دوره ویکتوریایی و ادواردیان است و آن را یکی از بهترین خیابان‌های محافظت‌شده اسکاتلند با معماری قرن نوزدهمی می‌دانند. از سال 1978 تاکنون هیچ خودرویی از این خیابان رد نشده است و تنها چیزهایی مانند بازارهای ماهانه محصولات کشاورزی، تئاترهای خیابانی منظم و بوتیک، موزه، کتابخانه، مرکز طراحی و سالن کنسرت پادشاهی گلاسکو (Glasgow Royal Concert Hall) را در آن خواهید یافت. خیابان بوکانان فراتر از یک مرکز ساده تجاری و فرهنگی است و قلب شهر گلاسکو به شمار می‌رود. برخلاف برخی دیگر از خیابان‌های پیاده‌رو که بیشتر تمرکزشان را بر گردشگری گذاشته‌اند، اهالی گلاسگو از این خیابان کناره نمی‌گیرند و بسیاری از رویدادهای اجتماعی، فستیوال‌ها یا خریدهای روزانه‌شان را در آن انجام می‌دهند.

خیابان هایی که هیچ ماشینی اجازه عبور از آن ها را ندارد!+تصاویر

هو موفِتارد - پاریس، فرانسه

هو موفتارد واقع در قلب محله لاتین پاریس، قطعه‌ای زنده از تاریخ این شهر به شمار می‌رود. این خیابان که تاریخ آن به قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد، قسمتی از یک جاده کهن رومی بوده است و حتی امروزه نیز می‌توانید شور قرون‌ وسطایی‌اش را به‌خوبی حس کنید. بازار خیابان هو موفتارد نیز از پرآوازه‌ترین بازارهای شهر است که همه‌روزه مردم برای خرید به آن می‌آیند. رستوران‌هایی که در کناره این جاده سنگفرش شده فعالیت می‌کنند ترکیبی از خوراکی‌های پاریسی و بومی را سرو می‌کنند، و می‌توانید به‌آسانی کل روز را میان فروشگاه‌ها و بازارهای رنگارنگ این خیابان سپری کنید. خانواده یک نویسنده فرانسوی به نام دِنیس دیدِرو در اواخر قرن هجدهم میلادی در هو موفِتارد می‌زیسته‌اند و نام این خیابان در شماری از آثار ادبی مانند خورشید نیز برمی‌خیزد از ارنست هِمینگوِی هم آمده است.

خیابان هایی که هیچ ماشینی اجازه عبور از آن ها را ندارد!+تصاویر

خیابان کیانمِن - پِکن، چین

خیابان کیانمن به طول نیم مایل (800 متر) از برج کمانداری کیانمن در شمال تا پارک تیانتان در جنوب کشیده می‌شود و یکی از پرآوازه‌ترین شاهراه‌های پکن است. این خیابان به بیش از 570 سال پیش و زمان سلسله‌های پادشاهی مینگ و کینگ برمی‌گردد. نام پیشین این خیابان زنیامِن بود که در سال 1965 به کیانمن تغییر یافت و سبک معماری آن ما را به یاد دوران حکومت سلسله کینگ در قرن هفدهم میلادی می‌اندازد. امروزه گلچینی از ساختمان‌ها و شمایل قدیمی و جدید را می‌توان در این خیابان دید. کیانمن زمانی فقط پر از کارگاه، انبارخانه و سالن تئاتر بود، ولی برای المپیک پکن در سال 2008 بازسازی شد و اکنون یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تفریح شبانه به شمار می‌آید. رستوران کوآنجود که سال 1864 تأسیس شد و نیز چایخانه مشهور لائوشی در خیابان کیانمن واقع‌ شده‌اند.

خیابان هایی که هیچ ماشینی اجازه عبور از آن ها را ندارد!+تصاویر

گردشگاه ثِرد اِستریت (خیابان سوم) - شهر لس‌آنجلس، ایالت کالیفرنیای آمریکا

اگرچه گردشگاه ثرد استریت در شهر لس‌آنجلس به‌اندازه خیابان هو موفتارد از دیدگاه تاریخی الهام‌بخش نیست، ولی نمودی عالی از جوهره‌ی شهر لس‌آنجلس به شمار می‌رود. این بلوار پیاده‌رو تنها دو خیابان با اسکله سانتا مونیکا فاصله دارد، طولش سه بلوک را در برمی‌گیرد و شمار فراوانی رستوران، فروشگاه و اجراکننده نمایش را در آن خواهید یافت. البته این خیابان فقط یک فروشگاه طویل روباز نیست. هر دو طرف آن پر از درخت است، در میانه خیابان چند آبشار و استخر به چشم می‌خورد و دوروبرتان نمایی عالی از درختان نخل خواهید دید؛ پس شک نکنید که بهترین حس کالیفرنیایی‌تان را در آن تجربه خواهید کرد. اگرچه ثِرد اِستریت از قرن نوزدهم تاکنون نقطه مرکزی منطقه تجاری سانتا مونیکا به شمار می‌رفته است، ولی تنها از دهه 60 میلادی به بعد شکل پیاده‌رو به خود گرفت.

خیابان هایی که هیچ ماشینی اجازه عبور از آن ها را ندارد!+تصاویر

اِستروگِت - شهر کپنهاگ کشور دانمارک

استروگت که یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های پیاده‌روی جهان است، 1100 متر طول دارد و در مرکز شهر کپنهاگ واقع‌ شده است. از سال 1962 تاکنون هیچ وسیله نقلیه‌ای از آن عبور نکرده است و مدت‌هاست که آن را به‌عنوان یک شاهراه بازاری عمده و محل تجمع بازدیدکنندگان و بومی‌ها می‌شناسند. این خیابان از دل شهرک قدیمی کپنهاگ می‌گذرد و به همین سبب یکی از مهم‌ترین، سرشناس‌ترین و پررفت ‌و آمدترین خیابان‌های دانمارک است. با پیاده‌رو شدن خیابان استروگِت در سال 1962، جهشی بزرگ در فرهنگ شهری دانمارکی‌ها به وجود آمد و تمرکز فرهنگی آن‌ها از حمل‌ونقل اتومبیلی به جاده‌های پیاده‌رو و دوچرخه‌سواری تغییر یافت. بسیاری از دیگر شهرهای جهان به کپنهاگ – و استروگت – به‌عنوان الگویی برای تحولات شهری خود نگریسته‌اند.

خیابان هایی که هیچ ماشینی اجازه عبور از آن ها را ندارد!+تصاویر

رو دو پِتی چامپلین - شهر کبک، کشور کانادا

اگر دلتان برای یک خیابان پیاده‌روی اروپایی لک زده است، اما آن‌سوی اقیانوس اطلس هستید؛ شهر کبک برای شما گزینه مناسبی است. این شهر قرن هفدهمی که در آمریکای شمالی واقع‌ شده است نسخه کوچکی از جهان کهن است و رو دو پتی چامپلین نیز بخش بزرگی از آن به شمار می‌رود. این خیابان که نامش را از مؤسس شهر یعنی الکساندر چامپلین برگرفته‌اند، در یکی از شهرک‌های قدیمی شهر کبک قرار گرفته است و زمانی نخستین منطقه تجاری قاره آمریکای شمالی بود. شاید به خاطر معماری‌اش باشد یا شاید هم دلیلش آن است که همه در آن فرانسوی صحبت می‌کنند، ولی وقتی در این خیابان راه می‌روید واقعاً احساس می‌کنید که دارید در پاریس قرن هفدهم قدم می‌زنید.

برای رسیدن به خیابان، باید از پلکان بِرِکنِک (به معنی گردن شکن)، قدیمی‌ترین پلکان شهر پایین بروید که در سال 1935 ساخته شده است و نام آن را به دلیل شیب سرسام‌آورش این‌گونه انتخاب کرده‌اند. به‌جز فروشگاه‌ها و گالری‌های هنری و پیشه‌وری‌اش، حتماً باید از دیوارنمای پرآوازه آن نیز دیدن کنید. این دیوارنما روی دیوار خانه پلاک 102 کشیده شده است و تاریخ محله را با رنگ‌های زیبا به تصویر می‌کشد؛ تاریخی که شامل بمب‌اندازی‌های سال 1759، رانش‌های زمین در سال 1889 و آتش‌سوزی سال 1682 می‌گردد
 
خیابان هایی که هیچ ماشینی اجازه عبور از آن ها را ندارد!+تصاویر

لا رامبلا - شهر بارسلونا کشور اسپانیا

خیابان لا رامبلا که شاید پرآوازه‌ترین خیابان پیاده‌روی اروپا باشد، درواقع اصلاً یک خیابان پیاده‌رو نیست. این خیابان که به طول یک و نیم کیلومتر از میدان کاتالونیا تا ساحل امتداد می‌یابد، بیشتر به یک واسط بسیار بزرگ بین دو جاده تک لاینه شباهت دارد. ولی این واسط سرشار از شور و حرکت است و افراد از طریق آن  به بسیاری از لاین های باریک، سنگ‌فرش شده و بدون خودروی منطقه راوال از یک‌سو و گوتیک کوارتر از سوی دیگر دسترسی پیدا می‌کنند و هردوی این‌ها به یک محله مناسب برای پیاده‌روی به نام اِلبورن متصل می‌شوند.

در خود خیابان لا رامبا چند اجراکننده خیابانی و تعدادی کافه وجود دارد، ولی بهترین کار این است که از لارامبا صرف‌نظر کنید و به‌سوی دیدنی‌های دور و برش بروید، مانند بازار سرپوشیده بزرگ لابوکوریا که بهترین زمان برای بازدید از آن اول صبح است. نزدیک ظهر نیز می‌توانید در رستوران اِسکریبا یک قهوه و شیرینی نوش جان کنید؛ این رستوران به دلیل دکور رنگارنگ و به سبک گادی اش واقعاً ارزش بازدید را دارد. بعدازظهر می می‌توانید با کمتر از یک دقیقه پیاده‌روی از لا رامبا به‌طرف کافه لوبو حرکت کرده و آنجا چند خوراکی سبک تاپاس و یک آبجوی سرد میل کنید. 

خیابان هایی که هیچ ماشینی اجازه عبور از آن ها را ندارد!+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار