گردشبان (gardeshban.ir) :
نبود یک سیستم اطفا حریق اصولی خطر آتشسوزی در بنایی همچون تئاتر شهر قویتر کرده، با
این حال هر از گاهی خبرهایی میرسد که این موضوع را دوباره یادآوری میکند و شاید بد نباشد در روزهای نیمه تعطیل تئاتر که گروههای نمایشی تمایل چندانی هم به اجرا ندارند اقدامی جدیتر برای سیستم اطفا حریق تمام سالنهای تئاتری یا دستکم سالنهای دولتی انجام شود.
در راستا اهمیت این مساله تیر ماه سال ۹۶ سازمان آتشنشانی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با همکاری مجموعه تئاتر شهر به مدت سه روز مانور آتش نشانی و امداد و نجات را در این مجموعه برگزار کردند.
پیمان شریعتی، مدیر وقت تئاتر شهر در آن مقطع گفته بود: یکی از بزرگترین مشکلات ما در زمینه اطفا حریق و اجرا عملیات آتش نشانی در زمان آتشسوزیهای احتمالی، محدودیتهای موجود در فضا باز مجموعه تئاتر شهر است که انجام هرگونه عملیات امدادرسانی، استقرار تیمهای اورژانس و مسائلی از این دست را دچار مشکل میکند. به هرحال مجموعه تئاترشهر به عنوان یکی از بزرگترین مجموعههای فرهنگی هنری شهر تهران که روزانه بیش از یک هزاروپانصد مراجعهکننده دارد همواره با این نگرانی مواجه است که با توجه به محصور شدن تئاتر شهر در میان ترکیب جغرافیایی محوطه در زمان اطفا حریق چگونه باید در بهترین و سریع ترین شکل ممکن نسبت به اطفا حریق و خروج تماشاگران و کارکنان از مجموعه اقدامات لازم را انجام داد. البته در این مواقع مواردی وجود دارد که تا حد زیادی از حیطه اختیارات ما به دور است بنابراین اجرای چنین مانورهایی میتواند آغاز خوبی برای حرکتهای ثمربخش در حوزه ایمن سازی و آمادگی مجموعه در برابر حوادث غیر مترقبه چون آتشسوزی باشد.
حالا بعد از سه سال مشابه همین حرفها در بازدیدی تازه تعدادی از مدیران ارشد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از تئاتر شهر تاکید شده است.
واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر خبر داده است که این بازدید ۱۵ مرداد و با حضور حسن جودکی، معاون اجرایی -و حسین طاهربخش، مدیر فنی تئاترشهر و شاهین رحمانعلی، مدیر امور عمومی انجام شده است که در آن علی طهرانچی، دبیرکارگروه ایمنی میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بیان کرد: «پلان دوّار» و «درعمق قرار گرفتن معماری» دو چالش مهم در زمان حریق و حوادث هستند که برای عملیات اطفا حریق در مجموعه هایی با این ویژگی معماری مشکلاتی را ایجاد می کنند، چرا که طی زمان حریق، حجم دود در«پلان های دایره وار» به قدری زیاد میشود که کار برای اطفا حریق بسیار سخت میشود. این دشواری زمانی دو چندان خواهد شد که مامور آتش نشانی با این فضا معماری آشنایی نداشته باشد. از سوی دیگر در مکانی چون تئاتر شهر که به دلیل ساختوسازهای موجود در اطراف آن موقعیت بالفعلی برای خطرآفرینی دارد شرایط ویژه ای حکفرماست که با در نظرگرفتن موارد دیگری چون پرژکتورهای نور با جریان نیروی برق بالا، وجود مواد اشتعال زا از جمله چوب در دکور، محدودیت فیزیکی تالارهای نمایشی و راهروهای متعدد در طبقات مختلف ، ماجرای اطفای حریق را در آن مشکل تر می کند.
این کارشناس ادامه داد: اگر شرایط حریق گسترده باشد قطعا از ایستگاه های مختلف عملیاتی نیروهای کمکی اعزام میشوند که طبیعتا این نیروهای کمکی آشنایی با معماری خاص تئاتر شهر ندارند و اگر این آشنایی وجود نداشته باشد، پس کار اطفا حریق نیز دچار تعلل و مشکل میشود. دقیقا در همین شرایط بود که ما این نیاز را حس کردیم تا دوستان ما در مناطق عملیاتی مختلف شهر تهران با معماری مجموعه ای چون تئاتر شهر آشنا باشند تا در زمان حریق احتمالی عملیات امداد رسانی در دو حوزه پیشگیری و اطفا نیز تسریع شود.
او درباره برگزاری کارگاه «تهران، آتش، آسیب و هویت در معرض خطر» و دلایل انتخاب مجموعه تئاتر شهر برای بازدید مدیران مناطق عملیاتی سازمان آتش نشانی نیز، گفت: بعد از حادثه میدان حسن آباد تهران ، حادثه بازارتبریز و حوادث جهانی دیگراز جمله کلیسا نوتردام پاریس، جامعه جهانی به سمتی رفت که باید در حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق بناهای تاریخی باید الگوی نوینی را ایجاد کرد. به همین واسطه و نظر به اهمیتی که این موضوع برای همکاران من در سازمان آتش نشانی وجود داشت، به حکم مهندس مهدی داوری دولت آبادی (مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران ) کارگروه «ایمنی میراث فرهنگی» برای اولین بار در سازمان آتش نشانی تشکیل و بنده به عنوان دبیر این کارگروه انتحاب شدم.
وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم در سازمان آتش نشانی شرایطی را برای آشنایی هرچه بیشتر مدیران و کارکنان مجموعه با الگوهای نوین حفاظت از حریق بناهای تاریخی و مهم ایجاد کنیم، کارگاه های آموزشی «تهران، آتش، آسیب و هویت در معرض خظر» را راه اندازی و تلاش کردیم تا با بهره مندی از کارشناسان حوزه تاریخ به ویژه حوزه تهران شناسی، گام هایی را در جهت مهارت افزایی برداریم. در این چارچوب استاد نصرالله حدادی تهران شناس و از مورخان با سابقه کشورمان که در مستندسازی تهران قدیم و همچنین موضوع بررسی اطفای حریق در شهرها دارای پیشینه ارزشمندی است طی برگزاری کارگاههای اموزشی همراه گروه ما بود که واقعا شرایطی مطلوبی را نیز در جهت آشنایی مدیران ارشد سازمان با اماکن فرهنگی هنری تهران فراهم کرد. موضوعی که در بازدیدهای این چند روزه از برخی امکان فرهنگی تاریخی منتخب شهر تهران اتفاق افتاد و موجب شد تا مدیران و معاونان مناطق عملیاتی سازمان آتش نشانی ضمن حضور در کارگاه های تئوری به صورت حضوری با این اماکن، آشنا شوند.
دبیرکارگروه ایمنی میراث فرهنگی، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: به طور حتم ساختمان تئاتر شهر یکی از مجموعههای مهم فرهنگی شهر تهران است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نوع معماری وابعادی که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی برخوردار است می تواند به عنوان یک بنای استراتژیک فرهنگی هنری مورد توجه قرار گیرد. به همین جهت ما در چارچوب کارگاه تصمیم گرفتیم تا بعد از بازدید از دیگر اماکن مهم شهر تهران، تئاترشهر را به عنوان آخرین بخش از مرحله بازدید کارگاه انتخاب کنیم که دربرگیرنده نکات بسیار مهمی هم بود. به هر ترتیب معماری ایرانی – اسلامی دارای پلان های ساده ای است که وضوح خدمات در این پلان ها دیده می شود، اما در دوران معاصر به ویژه در حوزه ساختمان سازی و معماری معاصر نگرش طراحان به سمت احجام خاصی رفته که برج آزادی تهران و مجموعه تئاترشهر می توانند از جمله مهم ترین نمادهای این دیدگاه در معماری باشند.
ایسنا نوشت، طهرانچی در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: در بازدیدی که همکاران من از مجموعه تئاتر شهر به عمل آوردند موضوعاتی چون «حفاظت از مجموعه تئاترشهر در زمان بحران»، «آماده سازی افراد غیر متخصص در زمان اطفا حریق برای پیشگیری از خطرات احتمالی»، «بررسی سیستمهای اولیه کشف حریق، تامین و نگهداری آنها»، «نحوه علامت گذاری در مسیرهای فرار حریق با در نظر گرفتن معماری ویژه تئاتر شهر» و « نحوه جلوگیری از دلهره و اضطراب تماشاگران، هنرمندان و کارکنان مجموعه تئاترشهر هنگام آتش سوزی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طی آن راهکارهایی نیز از سوی مدیران ارشد سازمان آتش نشانی به مدیریت مجموعه تئاتر شهر ارائه شد.