gardeshban.ir

در شامگاه گذشته کافی شاپی که در حیاط باغ نارنجستان قوام شیراز واقع شده، آتش گرفت.
کد خبر: ۲۹۸۴۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
حریق در بخشی از باغ نارنجستان قوام+فیلم

شامگاه گذشته (جمعه 17 مردادماه) به دلیل اتصال سیم‌های برق، کافی‌شاپی که در حیاط مجموعه تاریخی نارنجستان قوام شیراز فعال بود، آتش گرفت.

به گفته شاهدان، به باغ و عمارت هیچ آسیبی نرسیده است. با حضور ماموران آتش نشانی، آتش خاموش و حریق کنترل شد.

هرچند موزه مجموعه در بخش زیرین زمین قرار دارد اما نباید فراموش کرد که در این موزه آثار بسیار ارزشمندی از نسخ خطی گرفته تا کوزه و آتشدان سنگی ساسانی و بشقاب و ظرف‌های دوره اسلامی نگهداری می شود و هر حادثه‌ای اعم از آتش‌سوزی می‌تواند آسیب‌های فراوانی را متوجه این مجموعه تاریخی، موزه و آثار نفیس آن کند.

مجموعه قوام بین سال‌های ۱۲۵۷ و ۱۲۶۷ مقارن با حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته و تکمیل شده است. این مجموعه از عناصر متعددی تشکیل یافته که عمده‌ترین این عناصر عبارتند از حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب خانه قوام (خانه عرقی‌ها)، اندرونی قوام (منزل زینت‌الملک)، دیوان خانه قوام (نارنجستان)، حمام اختصاصی قوام و اصطبل و زنجیرخانه (در حال حاضر از بین رفته است). 

بنا نارنجستان در سال ۱۳۴۵ خورشیدی به دانشگاه شیراز اهدا شد و بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ خورشیدی مورد استفاده موسسه آسیایی، تحت سرپرستی پروفسور آرتور اپهام پوپ، ایران‌شناس معروف بوده‌است.

در سال‌های اخیر زیرزمین ضلع شمالی تعمیر شده و به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته که در آن اشیای فرهنگی اهدایی پروفسور پوپ نگهداری می‌شود.

این باغ از عمارات دوره قاجاریه شیراز است که در محله بالاکفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع است.

ایلنا نوشت، نارنجستان قوام در اردیبهشت ماه 1354 با شماره 1073 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار