gardeshban.ir

آب‌سنگ مرجانی آلدبرا که یکی از بکرترین و بزرگترین میراث دریایی یونسکو به‌شمار می‌رود با مشکل جدی شناور شدن زباله‌های پلاستیکی مواجه شده که یونسکو ماموران خود را برای جمع‌آوری این زباله‌ها بسیج کرده است.
کد خبر: ۲۹۸۴۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
طبق گزارش‌های به‌دست آمده از یونسکو تاکنون 25 تن زباله از جمله 60 هزار پلاستیک شناور از این میراث ارزشمند دریایی جمع‌آوری شده که هنوز این پروژه ادامه دارد.

این میراث جهانی یونسکو یکی از بزرگترین آب‌سنگ‌های حلقوی مرجانی در جهان است که در اقیانوس هند واقع شده و محل زندگی بزرگترین جمعیت لاک‌پشت‌های غول‌پیکر دنیاست. در واقع می‌توان گفت با افزایش حجم زباله‌ها متاسفانه جمعیت لاک‌پشت‌های سبز در معرضِ خطر در دهه‌های اخیر بین 500 تا 800 درصد افزایش پیدا کرده که این رقم بسیار خطرناک و غیرقابل جبران است.

البته باید اشاره کرد که باتوجه به دور بودن و غیرقابل دسترسی بودن این آب‌سنگ مرجانی، هنوز بخش اعظمی از آن توسط انسان دست‌نخورده است و می‌توان برای نجات این میراث دریایی و لاک‌پشت‌های ارزشمند آن کاری کرد.

در حال حاضر تیم‌های مختلفی به دستور یونسکو برای پاکسازی و جمع‌آوری زباله‌های این میراث دریایی اقدام کرده‌اند که آخرین تیم موفق به نابودی حدود 25 تن زباله در آن آب‌سنگ مرجانی شده‌اند.

در این میان برخی از کارشناسان میراث فرهنگی جهان معتقدند باید اقدامات جدی‌تری در جمع‌آوری این زباله‌ها انجام شود، زیرا هر روزی که می‌گذرد، جان 152 هزار لاک‌پشت سبز که در آنجا زندگی می‌کنند، بیشتر به‌خطر می‌افتد و این اصلا به نفع میراث و محیط‌زیست جهان نخواهد بود.

حجم عظیم این پلاستیک‌ها می‌توانند تاثیرات مخربی بر اکوسیستم‌های بکر بگذارند و سواحل لانه‌سازی لاک‌پشت‌ها را مسدود کنند. این امر به مرور زمان هم در کاهش جمعیت لاک‌پشت‌ها تاثیرگذار خواهد بود و هم به میراث دریایی یونسکو آسیب جدی وارد می‌کند.

این در حالی است که به‌تازگی بنیاد جزیره سیشل و کالج ملکه آکسفورد، پروژه‌ای را به‌صورت مشترک به نام «تمیز کردن آلدبرا» تعریف کرده‌اند که بتوانند با کمک داوطلبان جوان به صورت دوره‌ای به پاکسازی و جمع‌اوری زباله‌های این میراث دریایی بپردازند.  
 
یکی از بزرگترین میراث دریایی یونسکو در خطر زباله‌های شناور

یکی از بزرگترین میراث دریایی یونسکو در خطر زباله‌های شناور



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار