gardeshban.ir

رویکرد جدید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اعلام آمادگی برای ثبت مکان‌رویدادهای دفاع‌مقدس، از آن رو که به مقوله جنگ و آثار و بقایای آن با نگاه میراث‌فرهنگی می‌نگرد و سعی در حفظ و حراست از آن‌ها به‌جهت پاسداشت و انتقال ميراث ارزشی و گران‌بهای دوران دفاع‌مقدس به نسل حاضر و آینده در راستای وظایف سازمانی دارد، بسیار ارزشمند است.
کد خبر: ۲۹۸۸۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 19
گردشبان (gardeshban.ir) :

مقوله میراث‌فرهنگی با همه تعاریف آن، طیف وسیعی از شاخه‌ها و زیرشاخه‌ها را شامل می‌شود که جنگ و آثار باقی‌مانده از آن به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های میراث ملموس شناخته می‌شود.

استان ایلام به‌واسطه 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق در جبهه میانی جنگ تحمیلی بوده که تعداد 50 عملیات مهم در آن به وقوع پیوست و به‌تبع، تأثیرات محیطی و اجتماعی زیادی پذیرفته است.

جاذبه‌های ناشی از جنگ در جای‌جای مناطق عملیاتی و همچنین مناطق تأثیرپذیر از جنگ، میراث همیشه زنده بزرگانی است که با هدیه نمودن جان و عمر خویش، نه‌تنها زرین‌ترین و افتخارآمیزترین برگ کتاب تاریخ نظامی ایران را رقم زدند، بلکه توانستند با خلق ارزش‌های بی‌بدیل به شکل خارق‌العاده‌ای در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی ایران اسلامی و حتی مناسبات کشور در سطح منطقه‌ای و جهانی نیز تاثیرگذار باشند و درمجموع با به هم ریختن بسیاری از معادلات استراتژیک، نظم و قواعد نوینی را نیز پایه‌گذاری نمایند که می‌توان به‌طور مختصر آن را در بسته‌ای واحد به‌عنوان ارزش‌های متعالی دوران دفاع مقدس قرار داد. ارزش‌هایی که منجر به نهادینه شدن فرهنگ مقاومت، ایثار، تلاش و همبستگی اقوام و مناطق مختلف شده و از سویی ضامن استقلال، پیشرفت تعالی، امنیت و ثبات کشور در گستره زمان نیز هست.

در کنار این ظرفیت بزرگ از شمال تا جنوب استان، سیل عاشقان راهیان نور که برای زیارت از این مناطق به استان تردد دارند، خود نگاه ویژه متولیان گردشگری را برای بهره‌گیری از این ظرفیت برای حرکت به سمت توسعه پایدار گردشگری در این خطه از کشور عزیزمان ایران می‌طلبد.

در این راستا با تشکیل پنج پرونده برای ثبت در فهرست میراث‌فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شامل عملیات‌های والفجر 5 در گره‌شیر مهران، والفجر 6 در چیلات دهلران، حماسه تنگه کوشک ایوان، ضربت ذوالفقار در میمک ایلام، حادثه شهادت فوتبالیست‌های جوان و نوجوان در زمین فوتبال چوار است که هرکدام راوی حماسه‌ها، رشادت‌ها و ازجان‌گذشتگی مردان مرد این سرزمین است.

انتظار آن می‌رود با این اقدام مهم به‌زودی تحت حمایت‌های حقوقی و فنی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان میراث ملی قرار گیرد و جنبه‌های مادی آن‌ها حفظ و جنبه‌های معنوی آن اشاعه یابد و با مطالعه جامع گردشگری جنگ، شاهد فعالیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت‌های لازم از سوی دولت در این مناطق باشیم.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار