gardeshban.ir

چالش های بسیاری برای تشخیص سریع درمان کرونا بر سر راه پزشکان قرار دارد که استادیار موسسه تحقیقاتی تراساکی به آن پرداخته است.
کد خبر: ۲۹۹۰۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
صمد احدیان استادیار موسسه تحقیقاتی تراساکی لس آنجلس در خصوص روش‌های تشخیص ویروس کرونا گفت: برای تشخیص کرونا دو روش کلی وجود دارد و آن هم این است که یا بتوانیم ویروس را شناسایی کنیم یا اینکه آنتی‌بادی‌هایی که مربوط به این ویروس است را در خون و یا پلاسمای بدن بیمار بهبود ببخشیم.

وی افزود:در حال حاضر روش مرسوم psr است که RNA خود ویروس را شناسایی می‌کند، اما چالش‌های اصلی این روش این است که بسیار زمان بر بوده و احتیاج به ابزارهای بسیار پیچیده واحتیاج به یک فرد ماهری دارد که این تست را انجام دهد.

احدیان گفت:چالش اصلی برای تشخیص این بیماری این است که ما بتوانیم روشی را ارائه کنیم که در زمان بسیار کوتاه، اما با دقت بسیار بالا بتواند این ویروس را شناسایی کند و این ابزار اندازه گیری و شناسایی باید بتواند در مدیاهای مختلف کار کند چون برای تشخیص ویروس کرونا در بزاق دهان و بینی بیمار روش pcr به کار می‌رود، ولی اگر ابزار اندازه گیری بتواند این آنتی بادی‌ها را داخل خون بدن بیمار هم تشخیص دهد بسیار می‌تواند کاربرد بالایی داشته باشد.

 وی ادامه داد:در حال حاضر یک روش pcr پیشرفته برای کاهش زمان تشخیص کرونا ارائه شده است که زمان بهبود ویروس کرونا را بسیار کوتاه می کند و طبق گفته شرکت ارائه کننده این دستگاه کمتر از نیم ساعت می‌تواند rna مربوط به ویروس را شناسایی کند اما  نگرانی که وجود دارد این است که دقت اندازه گیری در این روش هم ممکن است پایین باشد.

 استادیار موسسه تحقیقاتی تراساکی ادامه داد:روش دیگر سنسورهای نوری است که کیت آن توانسته اثر متقابل آنتی بادی‌ها و آنتی ژن‌های ویروس را بیشتر کند که با این روش حساسیت اندازه گیری بالاتر برود.

احدیان گفت:در جدیدترین مقالات اشاره شده است که محققان توانسته اند در یک سطح خیلی پایین آنتی ویروس را شناسایی کنند و این کار با استفاده از نمونه خون بدن یک فرد بیمار انجام شده است.

وی گفت:در حال حاضر مرسوم‌ترین روشی که آنتی بادی‌ها یعنی همان IGM و IGG را تشخیص دهد یک تستی شبیه  تست بارداری است که از طریق قرار گرفتن یک قطره خون مشخص می‌شود که این آنتی بادی‌ها در خون و پلاسمای بدن بیمار وجود دارد و یا خیر؛ اما متاسفانه این روش هنوز به صورت عددی گزارش نشده است و یک سری از ابزارهای پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند این مقدار آنتی‌بادی‌ها را با دقت بالایی گزارش کنند.

احدیان ادامه داد:متاسفانه یا خوشبختانه یکسری کمپانی‌ها بسیار علاقه مند هستند تا در این زمینه‌ها سرمایه گذاری کنند و دانشی که در این زمینه وجود دارد متاسفانه در برخی موارد عمومی نیست. این شرکت‌ها به دنبال این هستند تا اولین گروهی باشند که این ابزارها را ارائه می‌کنند و به صورت گسترده در بازار به فروش می‌رسانند.ولی خبر خوب این است که دانشی وجود دارد و این کار در آزمایشگاه‌ها به صورت مداوم و مستمر در حال پیگیری است. به خصوص در موسسه تحقیقاتی تراساکی ما به دنبال یک سری مراحل پیشرفت‌ هستیم که هم بتوانند آنتی‌بادی‌ها و RNA را در کمترین زمان تشخیص دهند و با این روش دقت و حساسیت اندازه گیری ویروس در مدیاهای مختلف مثل ترشح بزاق دهان، بینی و یا خون بدن بیمار را افزایش دهیم.در مقیاس‌های آزمایشگاهی کمتر از ۶ ماه زمان نیاز دارد، اما اگر بخواهیم به صورت یک محصول آن را به بازار عرضه کنیم کمتر از یک سال طول می‌کشد که امیدوار هستیم هر چه سریعتر انجام شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار