gardeshban.ir

در پی انفجارهای غم‌انگیز در شهر بیروت لبنان و ویرانی اعجاب‌آور این منطقه، یونسکو ضمن ابراز پیام تسلیت و همدردی با مردم لبنان، روز گذشته اقدام به برگزاری جلسه فوری با اداره کل آثار باستانی در وزارت فرهنگ لبنان کرد.
کد خبر: ۲۹۹۶۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسئولان یونسکو با جمعی از سازمان‌ها و نهادهای همکار خود جلسه فوری را در خصوص حمایت و پشتیبانی از آثار فرهنگی و موزه‌های بیروت در اثر انفجار این شهر برگزار کرد که در این جلسه نه تنها میزان خسارت وارد شده به این آثار مشخص شد، بلکه نحوه مشارکت این مجموعه‌ها در بازسازی و نوسازی موزه‌ها و سایر مکان‌های فرهنگی و تاریخی آسیب‌دیده نیز تعیین گردید.

در این جلسه در زمینه آن‌که حمایت جامعه جهانی از میراث فرهنگی ارزشمند بیروت به چه صورتی باید باشد و هریک از نهادها چگونه می‌توانند ورود پیدا کنند، گفت‌وگو شد و هرکدام از کارشناسان و متخصصان یونسکو و مجموعه‌های همکار به ارائه نقطه‌نظرات مهم خود پرداختند. در واقع تمام موضوعات به‌گونه‌ای مطرح شدند تا در مدت زمان بسیار کوتاهی بتوانند بهترین و کارآمدترین استراتژی‌ها را به مرحله اجرا درآورند.

در واقع می‌توان گفت که این انفجارها تعدادی از دارایی‌های فرهنگی در بیروت را ویران کرد که این دارایی‌ها همگی گواه بر فرهنگ، هویت و تاریخ غنی لبنان دارند. موزه‌ها و گالری‌های مهمی از جمله موزه سورسوک و موزه باستان‌شناسی دانشگاه امریکایی بیروت و همچنین محله‌های میراث فرهنگی شهری Gemmayzeh و Mar-Mikhaël سایت‌هایی هستند که گزارش شده آسیب جدی‌تری دیده‌اند. این در حالی است که گالری‌های دیگری مانند مالری مارفا و تانیت نیز به‌طور کامل نابود شده‌اند.

فرهنگ و میراث برای هر جامعه‌ای از اساسی‌ترین نقاط قوت محسوب می‌شود و حمایت و احیای آن‌ها برای بهبود طولانی مدت زیرساخت‌های شهری بسیار تاثیرگذار خواهد بود. از این رو مسئولان یونسکو به سرعت به میدان آمده و برای کمک به احیای این میراث ارزشمند دست به‌کار شدند. البته این نخستین جلسه هماهنگی و پشتییبانی از میراث فرهنگی بیروت بود که یونسکو برگزار کرد و این نوع جلسات به‌صورت متوالی دایر خواهند بود تا هرچه سریعتر بازسازی و نوسازی این مکان‌های تاریخی، موزه‌ها و گالری‌های ارزشمند انجام شوند. 
 

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار