gardeshban.ir

یکی از بناهایی که در سال های اخیر در حوزه گردشگری کودک افتتاح شده، موزه اسباب بازی و عروسک کاشان است؛ مکانی که بنای آن خانه ای قدیمی و متعلق به دوران قاجار است و حالا بخشی از آن به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده و بهترین مکان برای اقامت خانواده هایی است که به همراه کودکانشان به کاشان سفر کرده اند.
کد خبر: ۲۹۹۸۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
بازدیدکننده ها اینجا می توانند علاوه بر بازدید از عروسک های بسیار قدیمی ایرانی و خارجی، عروسک بسازند و نمایش های خیمه شب بازی را در کنار هم تماشا کنند و از خرید بلیط هواپیما کاشان خاطره هایی به یادماندنی بسازند.
چرا بازدید از موزه اسباب بازی و عروسک کاشان پیشنهاد می شود؟
نمونه هایی از قدیمی ترین عروسک ها و اسباب بازی ها را در این موزه می بینید
خود و کودکانتان با نحوه ساخت عروسک آشنا می شوید
می توانید نمایش خیمه شب بازی سنتی را تماشا کنید
حتی می توانید شبی را در موزه اسباب بازی و عروسک کاشان سپری کنید.
تاریخچه موزه اسباب بازی و عروسک
بنای موزه اسباب بازی و عروسک کاشان، خانه ای متعلق به دوران قاجار است و از عمر آن حدود ۱۵۰ سالی می گذرد. این بنا با نام خانه سهرابی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و تنها ۲ سال از تعمیر و مرمت آن می گذرد. در واقع آقای سهرابی، دانشجوی تئاتر، بعد از جمع آوری عروسک های قدیمی در آخرین سال های دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، خانه ای را در بافت قدیمی کاشان خریداری کرد و بعد از مرمتش آن را در زمستان سال ۹۶ با نام موزه اسباب بازی و عروسک افتتاح کرد.
معماری موزه اسباب بازی و عروسک
این خانه قدیمی با زیربنای ۸۰۰ متر در ۲ طبقه ساخته شده و دارای ۷ اتاق اقامتی است که این اتاق ها به شکل هنرمندانه ای دکور شده اند و ذوق هنری در جزییات دکوراسیون آن ها به چشم می آید. واحدهای اقامتی موزه Puppet Museum House دورتادور حیاط قرار دارند و بعد از اجرای ایده اقامتگاه، عروسک های موزه به طبقه پایین ساختمان و ویترین شیشه ای دیوارها منتقل شدند.
در موزه اسباب بازی و عروسک کاشان از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟
مجموعه ای که آقای سهرابی از شهرهای مختلف گردآوری کرده یا عروسک هایی که اهدایی بازدیدکنندگان هستند، شامل اسباب بازی های دوران قاجار تا اولین اسباب بازی های فلزی و پلاستیکی کارخانه ای هستند یعنی قدمت برخی از آن ها حتی تا ۱۵۰ سال هم می رسد. برخی از این عروسک ها متعلق به عروسک گردان های قدیمی یا به اصطلاح آن زمان ها «حقه باز» هستند. اینجا عروسک های خیمه شب بازی، عروسک های پارچه ای و سفالی و اسباب بازی های چوبی، سنگی و گلی به نمایش گذاشته شده اند.
اگر فرصت اقامت در این خانه را داشته باشید حتما در یکی از کارگاه های آشنایی و ساخت اسباب بازی و عروسک شرکت کنید، این کارگاه ها برای هر سنی مناسبند. همچنین فروشگاهی که در حیاط موزه دایر است، عروسک های دست‌ساز متنوعی را برای هدیه به دوست و آشنا یا حتی به عنوان یادگاری از بازدید این موزه می فروشد.
روند اضافه شدن عروسک به این موزه هنوز ادامه دارد و حتی عروسک های ملی بقیه کشورها نیز به این مجموعه افزوده می شوند، به همین خاطر حکایت ها و افسانه های پشت این عروسک ها تمامی ندارند. هنگام بازدید از این عروسک ها خواستگاه هر یک از آن ها به شما شرح داده می شود. از آنجایی که چنین موزه هایی به بهترین شکل ممکن گنجینه ها و فرهنگ های سنتی کشورمان را به کودکان منتقل می کنند، پس بازدید از آن به هر خانواده ای توصیه می شود.
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه اسباب بازی و عروسک کاشان چه قدر است؟
شنیدن سرنوشت هر یک از عروسک ها و یا شرکت در کارگاه یا تماشای نمایش خیمه شب بازی کمی زمان می برد برای همین دست کم ۱ یا ۲ ساعت برای بازدید از این موزه لازم خواهید داشت. همچنین برای ورود به موزه باید ابتدا بلیط ورودی آن را تهیه کنید.
فصل مناسب برای بازدید از موزه اسباب بازی و عروسک کاشان چه زمانی است؟
برای اینکه با یک تیر ۲ نشان بزنید، در ماه اردیبهشت بلیط هواپیما کاشان بخرید و در کنار بازدید از جاذبه های آن در مراسم گلاب گیری هم شرکت کنید.
چگونه به موزه اسباب بازی و عروسک کاشان برویم؟
تعداد زیادی از خانه های تاریخی کاشان در کنار هم و در بافت قدیمی شهر واقع شده اند که با قدم زنی در کوچه پس کوچه های محله قدیمی تعداد زیادی از این خانه ها را می بینید. موزه عروسک و اسباب بازی نیز در روبروی خانه طباطبایی قرار دارد.
از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
خانه باکوچی: ۲۵۰ متر
خانه تاریخی عباسیان: ۳۵۰ متر
خانه تاریخی طباطبایی: ۴۰۰ متر
خانه تاریخی بروجردی ها: ۵۵۰ متر
خانه تاریخی تاج: ۴۰۰ متر
چه هتل هایی در نزدیکی موزه اسباب بازی و عروسک کاشان برای اقامت وجود دارند؟
هتل سنتی صادقی: ۴۵۰ متر
هتل ایرانیان: ۴۵۰ متر
هتل سنتی نه چم: ۵۵۰ متر
هتل سنتی نقلی: ۸۰۰ متر
اقامتگاه سنتی خاطره: ۱ کیلومتر
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه اسباب بازی و عروسک کاشان هستند؟
رستوران تالار آینه: ۴۰۰ متر
رستوران نقلی: ۹۰۰ متر
رستوران غزل: ۹۰۰ متر
رستوران مرشدی: ۱ کیلومتر
رستوران سنتی ستوده: ۱ کیلومتر
موزه اسباب بازی و عروسک کاشان
موزه اسباب بازی و عروسک کاشان
موزه اسباب بازی و عروسک کاشان
موزه اسباب بازی و عروسک کاشان

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار