gardeshban.ir

بیمارستان سنت پائول یا سنت پائو، موزه‌ای زیبا با نمایی مدرن در شهر بارسلون است و توانسته در لیست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه و معماری این مکان با ما همراه باشید.
کد خبر: ۳۰۱۷۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
«بیمارستان صلیب مقدس و سنت پائو» (Hospital de la Santa Creu i Sant Pau) که به طور خلاصه با نام «بیمارستان سنت پائول» شناخته می‌شود، مجتمع تحسین‌برانگیزی در شهر بارسلون است که تأسیس آن به اوایل قرن 20 میلادی برمی‌گردد. ساخت این بنا را «لوئیز دومنک ای مونتانر» (Lluís Domènech i Montaner) برعهده داشته که از معماران اسپانیایی معروف سبک مدرنیسم به شمار می‌رود و معماری قصر موسیقی کاتالان را نیز او انجام داده است که هر دو در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.


لوئیز به همراه پسرش تصمیم گرفتند تا به جای استفاده از سبک‌های معمول برای ساخت یک بیمارستان، آن را به شکل مجتمعی مدرن و کوچک دربیاورند؛ به این امید که شاید فضای خوشایند این ساختمان و چشم‌انداز باغ‌های اطراف آن به بیماران کمک کند تا زودتر درمان شوند. نمای بیرونی این بیمارستان با آجرهای قرمز رنگ پوشانده شده و هر بخش از آن در ساختمانی مجزا قرار گرفته که تمام این ساختمان‌ها از طریق راهروهای زیرزمینی به هم متصل بوده‌اند. البته کاربری این بنا از سال 2009 به بعد تغییر پیدا کرده و دیگر به عنوان بیمارستان از آن استفاده نمی‌شود.

بیمارستان صلیب مقدس و سنت پائول در بارسلون/عکس

تاریخچه

ماجرا به سال 1348 میلادی و زمانی برمی‌گردد که طاعون سیاه در بارسلون راه پیدا کرد و یک سوم جمعیت این شهر را به کام مرگ کشاند. تلفات ناشی از این بیماری باعث شد تا مردم، اهمیت و احتیاج به یک سیستم خدمات بهداشتی سازمان‌یافته را بیشتر از همیشه احساس کنند. در اوایل قرن 15 میلادی، بیمارستان صلیب مقدس در محله‌ی «آل راوال» (El Raval) تأسیس شد و هدف این بود که هر 6 بیمارستان موجود در شهر بارسلون را در یک مجتمع و زیر یک سقف گرد هم بیاورند. ساختمان اولیه‌ی این بیمارستان در محله‌ی سابقش، یکی از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک شهری به حساب می‌آید و امروزه، دانشکده‌ی پزشکی و کتابخانه‌ی کاتالان را در برمی‌گیرد.

بیمارستان صلیب مقدس و سنت پائول در بارسلون/عکس

اسپانیا در اواخر قرن 19 میلادی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی، رشد قابل توجهی داشت و مسئولان به این نتیجه رسیدند که ساختمان‌های بیمارستان واقع در محله‌ی باریک آل راوال، دیگر پاسخگوی نیاز مردم نیست و باید به فکر گسترش دادن آن‌ها باشند. «پائو گیل» (Pau Gil) بانکدار در سال 1902 میلادی، هزینه‌ی ساخت این بیمارستان جدید را متقبل شد و به همین دلیل نام او را به انتهای نام بیمارستان صلیب مقدس اضافه کردند. حدود 80 سال طول کشید تا این بنا را به محله‌ی جدیدش منتقل کنند که با درختان احاطه شده بود تا بیماران بتوانند هوای تازه تنفس کنند.

بیمارستان صلیب مقدس و سنت پائول در بارسلون/عکس

امروز

بیمارستان سنت پائول در سال 2014 به طور کامل بازسازی و به مرکز تحقیقاتی و فرهنگی تبدیل شد. امروزه مردم می‌توانند به عنوان موزه از این مکان بازدید کنند و اگر مایل باشند از تورهای راهنمای انگلیسی زبان آن کمک بگیرند که تاریخچه‌ی این بیمارستان در بارسلون و در قرن بیستم را با جزئیات به بازدیدکنندگان توضیح می‌دهند. 

این تور از «پاویون سنت جوردی» (Pavilion of Sant Jordi) و نمایشگاهی شروع می‌شود که گذشته، حال و آینده‌ی این بنا را به نمایش می‌گذارد.بیمارستان سنت پائول در بارسلونبازدیدتان به سمت کلیسای بیمارستان و بخش‌های دیگر آن ادامه دارد و راهنمایان تور در عین تماشای مجسمه‌ها و شیشه‌های رنگی زیبای آن، داستان‌های جالبی که در طول تاریخ در این مکان اتفاق افتاده را برایتان بازگو می‌کنند. این تور در نهایت در تونل‌های زیرزمینی به پایان می‌رسد؛ البته اگر تور آن را رزرو نکرده و بازدیدتان را به تنهایی آغاز کرده باشید، اجازه‌ی دسترسی به این تونل‌ها را ندارید.

بیمارستان صلیب مقدس و سنت پائول در بارسلون/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار