gardeshban.ir

رئیس جامعه هتل‌داران کشور با اشاره به اجرا معافیت هتل‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۴۰۰، گفت: ۶۰ درصد از هتل‌های خراسان رضوی تعطیل شدند و احتمال افزایش نرخ هتل‌ها در نیم سال دوم وجود دارد.
کد خبر: ۳۰۲۰۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
گرچه موضوع تائید معافیت هتل‌های ۱ تا ۳ ستاره از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط شورای نگهبان مطرح شده اما جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتل‌داران کشور با اشاره به آن‌که این طرح از سال آینده اجرایی خواهد شد، گفت: هرچند سال گذشته (۱۳۹۸) بر اساس مصوبه مجلس این طرح تصویب شده بود اما جهت تائید به شورای نگهبان ارسال شده بود و با طی پروسه‌های قانونی و گذر زمان، بالاخره امسال (۱۳۹۹) شورای نگهبان مصوبه معافیت هتل‌های یک تا سه ستاره از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را تایید کرد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا مسئولان باتوجه به شرایط موجود و شیوع کرونا که سبب بروز خسارت‌های فراوان به هتل‌ها و مجموعه‌های گردشگری شده است، درصدد تائید و تصویب این طرح برآمده‌اند، گفت: خیر چنین چیزی نیست بلکه این طرح بعد از گذشت زمان و طی پروسه‌های قانونی مورد تائید قرار گرفت. در این میان دولت اجرا این طرح را به سال آینده (۱۴۰۰) موکول کرده است. درواقع می‌توان گفت، حتی دولت در شرایط موجود هم با هتل‌داران همکاری لازم را نداشت. این احتمال وجود دارد از فروردین سال آینده طرح معافیت هتل‌های یک تا سه ستاره از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شود.

رئیس جامعه هتل‌داران کشور درخصوص چرایی عدم اجرایی شدن این طرح برای هتل‌های ۴ و ۵ ستاره گفت:‌ در آن زمان نگاه برخی از نمایندگان مجلس به هتل‌های ۴ و ۵ ستاره، در قالب فعالیت‌ واحدهای لوکس بود که گفته می‌شد، امکان عدم دریافت مالیات از واحدهای لوکس وجود ندارد. اما اکنون درحال رایزنی با نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی هستیم تا این معافیت را برای هتل‌های ۴ و ۵ ستاره نیز دریافت کنیم. نظر این نماینگان به این طرح مثبت است و با کلیات موافقند اما نیازمند برگزاری جلسات کارشناسی است.

حمزه‌زاده در پاسخ به سئوالی مبنی برآن‌که باتوجه به معافیت هتل‌های یک تا سه ستاره از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آیا می‌توان امیدوار بود نرخ هتل‌ها کاهش یابد، گفت: بله قطعا ۹ درصدی که از مسافر گرفته می‌شد، دیگر گرفته نمی‌شود. ضمن آن‌که با توجه به شرایط موجود، هتل‌ها برای جذب مسافر بیش از ۶۰ درصد تخفیف می‌دهند،‌ با این وجود مسافر ندارند.

او درخصوص احتمال افزایش نرخ هتل‌ها که معمولا مهرماه هر سال اعمال می‌شود نیز گفت: حتی اگر افزایش نرخ داشته باشیم، در شرایط موجود معنا نخواهد شد. البته ممکن است به لحاظ قانونی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش نرخ در هتل‌ها را اعلام کنیم اما اعمال یا عدم اعمال آن منوط به تصمیم مدیران هتل‌ها خواهد بود که باتوجه به شرایط موجود، ‌احتمال اعمال آن خیلی کم است. البته نباید فراموش کرد که هزینه هتل‌ها نیز بسیار بالاست.

حمزه‌زاده با اشاره به آن‌که وضعیت هتل‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا، بهم ریخته و نامناسب است، از تعطیلی بسیاری از واحدهای اقامتی و هتل‌ها در سراسر کشور خبر داد و گفت: میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور زیر ۵ درصد است و بسیاری از هتل‌ها یا تعطیل کرده‌اند یا در شرف تعطیلی هستند.

به گفته او، بیشترین تعطیلی هتل‌ها در استان خراسان رضوی اتفاق افتاده است چراکه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حرم امام رضا(ع) و کاهش تعداد زائران، تعداد گردشگران این استان و به تبع آن تعداد مسافران هتل‌ها کاهش یافته است. می‌توان گفت از میان ۲۲۰ هتل فعال در خراسان رضوی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تعطیل کرده‌اند.

رئیس جامعه هتل‌داران کشور با اشاره به آن‌که علاوه بر شرایط موجود و خساراتی که شیوع ویروس کرونا متوجه هتل‌ها و مراکز اقامتی کرده است، این مراکز با چالش‌های دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد:‌ بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما یکی وضعیت کارکنان و پرسنل هتل‌ها و تعدیل نیرو است و دیگری عدم کسب درآمد توسط هتل‌هاست. مسافر و درآمد نداریم درحالی که باید هزینه‌ها ازجمله حامل‌های انرژی و اقساط تسهیلات دریافتی را پرداخت کنیم. درعین حال باید بیمه و مالیات حقوق کارکنان بخش‌هایی مانند استخر، سالن همایش‌ها، رستوران‌ها و... که امکان فعالیت آنها در روزهای کرونایی وجود ندارد و عملا به هتل نمی‌آیند را پرداخت کنیم.

او ادامه داد: در شرایط موجود، امکان حفظ کارکنان هتل وجود ندارد. البته سازمان تامین اجتماعی نیز همکاری لازم را ندارد و با وجود نامه‌هایی که از سوی هتل‌ها برای تعدیل نیرو ارسال می‌شود، پرداخت بیمه بیکاری را منوط به گذر زمان در حدود ۵ تا ۶ ماه برای بررسی پرونده می‌دانند. به این معنا که حدود ۴ ماه بعد وقت رسیدگی می‌دهد. دراین خصوص به کمیسیون اقتصادی مجلس شکایت کرده‌ایم و خواستار توجه رییس سازمان تامین اجتماعی هستیم.

ایلنا نوشت، به گفته حمزه‌زاده حتی وزارت نیرو نیز در شرایط موجود به هتل‌ها توجه نمی‌کند و باوجود آنکه شرایط هتل‌ها برای پرداخت هزینه‌های حامل‌های انرژی مناسب نیست بازهم با تعویق پرداخت ۲۰ تا ۳۰ میلیونی هتل‌ها برای حامل‌های انرژی ازجمله برق، در صدد تعطیلی و پلمپ هتل اقدام می‌کنند. در این میان استانداری نیز کاری از پیش نمی‌برد و ادارات مربوطه در برخی مواقع حتی بدون ارائه اخطار درصدد تعطیلی هتل برمی‌آیند.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار