gardeshban.ir

آرامگاه اعتمادالدوله به دستور ملکه نورجهان، همسر جهانگیرشاه (امپراتور گورکانی) برای یادبود پدرش میرزا قیاس الدین بیگ، امیر ایرانی که در زمان تبعیدش از شاه لقب "اعتمادالدوله" را گرفته بود، در طی سال های۱۶۲۲ و ۱۶۲۸ ساخته شده بود.
کد خبر: ۳۰۲۲۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
قیاس الدین بیگ، یک کاسب فقیر ایرانی بود و وضعیت مالی چندان خوبی نداشت. وی زمانی که برای یافتن موقعیت و کسب و کار بهتر راهی هندوستان شده بود، همسرش در بین راه فارغ شد و دخترشان به نیا آمد. این خانواده در ابتدا به دلیل فقر شدید تصمیم داشتند بچه شان را رها کنند، اما ناله وزاری های نوزاد آن ها را از این کار باز داشت. همین امر باعث گشوده شدن درهای شانس و خوشبختی به روی آن ها شد.

کاروانی که این خانواده با آن سفر می کردند، مستقیما به دربار اکبر، پادشاه بزرگ گورکانیان هند رفت. قیاس الدین پس از مدت زمانی به عنوان یکی از وزرای دربار انتخاب شد. در سال ۱۶۰۵ میلادی اکبرشاه دار فانی را وداع گفت و فرزندش جهانگیرشاه به حکومت رسید. 

در دوران حکومت جهانگیرشاه قیاس الدین بیگ که زمانی بسیار فقیر و بیچاره بود، نخست وزیر جهانگیرشاه شد و عنوان "اعتمادالدوله" را از شاه دریافت کرد. دختر قیاس الدین که با تولدش شانس و خوشبختی را به زندگی خانواده اش آورد، نورجهان نام داشت و از چهره بسیار زیبایی برخوردار بود. 

زیبایی او به قدری شهرت گرفته بود که همه او را "مهرالنساء" می نامیدند. نورجهان در اولین ازدواجش همسرش را از دست داد و پس از بیوه شدن به درباری که پدرش در آن کار می کرد، رفت. جهانگیرشاه که آوازه زیبایی نورجهان را بسیار شنیده بود، تصمیم گرفت با او ازدواج کند. در سال ۱۶۲۲ اعتمادالدوله وفات کرد و دخترش نورجهان دستور ساخت بنای یادبود برای پدرش را داد. 

او پروژه ساخت یک بنای یادبود در یک چهارباغ ایرانی که در ضلع شمالی قلعه آگرا و حاشیه شرقی رودخانه یامونا قرار داشت و توسط خود اعتمادالدوله ساخته شده بود، آغاز کرد و این ساخت و ساز تا سال ۱۶۲۸ ادامه یافت و به پایان رسید.

معماری آرامگاه اعتمادالدوله

آرامگاه اعتمادالدوله به روی یک صفحه بزرگ ساخته شده و در گنبد مرکزی گوشه های بنا دارای ۴ مناره هستند. نقش و نگارهای ظریف اسلیمی و هندسی دیوارهای بنا را مزین کرده اند و از معرق سنگ های مختلف ساخته شده اند که به زیبایی نقوش چندین برابر افزوده اند.

در چهار طرف بنا شبستان هایی وجود دارند که دیوارهایشان با طرح های تزئینی اسلیمی، تشعیری و ختایی مزین شده اند و رنگ های جذاب و زیبای آبی ایرانی و فیروزه ای به کار رفته در آن ها تصویر بی نظیری خلق کرده است. بخش عمده سقف ها و دیوارها را رنگ طلایی تشکیل داده که مکان را باشکوه تر و مجلل تر جلوه می کند. 

مدل طاقچه ها و رواق های آرامگاه اعتمادالدوله از اشکال ظروف مختلف و "سبو" کاخ عالی قاپوی اصفهان الهام گرفته شده است. کف آرامگاه اعتمادالدوله با سنگ های مختلف معرق کاری شده ازجمله سنگ مرمر و همچنین نقش و نگارهای اسلیمی فرشینه شده است.

آرامگاه اعتمادالدوله آگرا

بنابر گفته ها، سنگ قبر یک پارچه آرامگاه اعتمادالدوله از ایران به هند برده شده است. ازجمله نکات جالب در طراحی آرامگاه اعتمادالدوله این است که در جاهای مختلف داخل و بیرون بنای آرامگاه از عناصر منحصربه فردی چون سرو ایرانی در حالت های مختلف ایستاده و خوابیده به کار گرفته شده است. 

بنای آرامگاه اعتمادالدوله اگرچه چندان بزرگ نیست، اما ظرافتی که در نقش و نگارهای هندسی، اسلیمی، معرق کاری سنگ ها، نقاشی در و دیوار و سقف ها وجود دارد، جزو شاهکارهای معماری هند به حساب می آید. به همین سبب نیز آرامگاه اعتمادالدوله را الگوی اساسی طراحی تاج محل تلقی می کنند.

جالب است بدانید، نورجهان آرامگاه مشابه ای را برای همسرش جهانگیرشاه در شهر لاهور امروزی در پاکستان ساخته است. معماری آرامگاه اعتمادالدوله نمونه ای از معماری مغول محسوب می شود و بخش عمده آن را سنگ ماسه سرخ و دکور مرمر سفید تشکیل داده است که به مقبره همایون در دهلی و مقبره اکبر در سیکاندرا شباهت دارد. 

ساختمان آرامگاه نیز از مرمر سفید ساخته شده و با موزائیک های برش شده به سبک پیترا دورا مزین شده است. سقف سایبانی و مناره های خمیده آرامگاه که از چهار طرف به ساختمان متصل هستند، بسیار جذاب و دیدنی است.

در نزدیکی آرامگاه اعتمادالدوله از چه جاذبه های دیگری می توان بازدید کرد؟

باغ مهتاب: ۳ کیلومتر

معبد مانکامشوار: ۳ کیلومتر

قلعه آگرا: ۳.۵ کیلومتر

تاج محل: ۶.۷ کیلومتر

مقبره اکبرشاه: ۱۰.۶ کیلومتر

در نزدیکی آرامگاه اعتمادالدوله چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟

هتل Hotel Alleviate فاصله: ۱.۲ کیلومتر

هتل Guesthouse Radhe inn فاصله: ۵.۴ کیلومتر

هتل Hotel Clarks Shiraz, Agra فاصله: ۶.۵ کیلومتر

هتل Radisson Hotel Agra فاصله: ۷.۲ کیلومتر

هتل OYO 5539 Merit Hotel فاصله: ۷.۷ کیلومتر

در نزدیکی آرامگاه اعتمادالدوله چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

رستوران sai chaumin bhandar فاصله: ۱ کیلومتر

رستوران The Tongue Veg Restaurant / Top Veg Restaurant In Agra فاصله: ۲.۶ کیلومتر

رستوران Aahar Fast Food & Restaurant فاصله: ۳.۵ کیلومتر

رستوران Indian By Nature Restaurant فاصله: ۴ کیلومتر

رستوران Parklane hotel & Restaurant فاصله: ۴.۹ کیلومتر

آرامگاه اعتمادالدوله؛ یک مقبره مغولی در آگرای هند/عکس

آرامگاه اعتمادالدوله؛ یک مقبره مغولی در آگرای هند/عکس

آرامگاه اعتمادالدوله؛ یک مقبره مغولی در آگرای هند/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار