gardeshban.ir

همانطور که می‌دانید دریا، رودخانه‌ها و کانال‌های آبی از قدیم راه‌های مهم حمل و نقل کالا بوده‌اند و به همین علت تاریخ و فرهنگ در امتداد سواحل رودخانه‌های دنیا گسترش یافته است.
کد خبر: ۳۰۳۰۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 30
گردشبان (gardeshban.ir) :

استفاده از این شاه‌راه‌های باستانی برای جستجوی مقصد آسایش‌بخش‌تر از حمل و نقل عادی با هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها می‌باشد. در این نوشتار برخی از بهترین آبراه‌های دنیا جهت قایقرانی را به شما معرفی می‌کنیم.

1. پارو زدن در آبراه رام نشده، آمریکا | Everglades, USA

اورگلدز فلوریدا (Everglades) یک مارپیچ آبی زیبا است و خدایی که آن را آفریده مشخصاً از قایق‌رانی در این نقطه لذت می‌برده است. پاروزنی در هر پیچ و خم اورگلدز می‌تواند یک تجربه‌ی تکرار نشدنی باشد. این مسیر پاروزنی 159 کیلومتری در امتداد لبه‌ی غربی اورگلیدز کشیده شده و دور 10,000 جزیره تاب می‌خورد و در نهایت به خلیج مکزیکو می‌ریزد. منطقه‌ی کمپ و سکوهای کمپ زدن بیش از 15 کیلومتر دور نیستند و شما سفر خود را با تمساح‌ها، دلفین‌ها و گاوهای دریایی به اشتراک خواهید گذاشت. اگر نیاز به یک کانو یا کایاک دارید، می‌توانید آن‌ها را در شهر اورگلیدز اجاره کنید. در اینجا انتظار پارو زدن به مدت حدود 9 روز را داشته باشید.

Everglades, USA

2. فلوقه بر رودخانه‌ی نیل، مصر  | Nile, Egypt

 کلاسیک‌ترینِ کلاسیک‌ها! فلوقه‌ی کوچک بر طولانی‌ترین رود دنیا شناور می‌شوند و شهر «اسوان» را پشت سر گذاشته و بر امواج به سوی «کوم اومبو»، «ادفو» یا «اسنا» پیش می‌روند. فلوقه‌ها با قایق‌های بادبانی سه‌گوشه که عموماً بین شش تا هشت نفر را حمل می‌نماید، می‌توانند به مسافران خود یک نیل اختصاصی ارائه دهند. شما می‌توانید شب‌ها را بر فلوقه سپری کنید (یک کیسه خواب با خود بیاورید) یا بر یک جزیره در نیل چادر بزنید: سفر با فلوقه به «کوم اومبو» یک شب طول می‌کشد در حالی که برای سفر به «اسنا» به‌طور متوسط چهار روز و سه شب بر روی نیل را طلب می‌کند. فلوقه‌ها تجارت بزرگی در «اسوان» هستند و شما هیچ مشکلی در یافتن کاپیتان و قایق نخواهید داشت.

فلوقه - رودخانه نیل

3. رفتینگ بر روی فرانکلین، استرالیا | Franklin, Australia

علیرغم آنکه رودخانه‌ی تازمانیای فرانکلین از شهر «هوبارت» خیلی دور نیست اما در بین دورافتاده‌ترین و تازه‌ترین آبراه‌های رفتینگ دنیا قرار دارد. هنگامی که شما از بزرگراه «لایل» راه افتادید باید هشت روز  (100 کیلومتر) سفر رودخانه‌ای ساده را طی کنید تا زمانی که فرانکلین نهایتاً قایق بادی شما را به رودخانه‌ی «گوردون» بیندازد. مسیر سفر که پوشیده از جنگل غیرقابل نفوذ و وحشی «تازمانیان» که جزو لیست میراث جهانی یونسکو است، می‌گذرد، از آرامش «ایرنابیس» (Irenabyss)  تا خشم راوین بزرگ (Great Ravine)؛ جایی که آب بسیار خروشان است و مانند تندر ریزش می‌کند.

رودخانه فراکلین استرالیا

4. قایقرانی با جت روی رودخانه‌ شات اور، نیوزیلند | Shotover River, New Zealand

 برای لرزش‌های با اکتان بالا در یک شهر با اکتان بالا، راهی کویینزتاون (Queenstown) در جزیره‌ی جنوبی نیوزیلند می‌شویم که یکی از فعالیت‌های مشخصه‌ی آن (در میان کل فعالیت‌های ماجراجویانه) قایقرانی با جت روی رودخانه‌ی شات اور (Shotover) است. قایق‌های تندرو از طریق دره‌های دارای دیواره‌‌ی شیبدار رودخانه از دیوارهای صخره‌ای میگذرد، سرعت خود را کاسته و خود را در چرخش‌های 360 درجه می‌اندازند. حدود 30 دقیقه مانند رقص خرامانه‌ای بر روی آب می‌چرخند و در عمق منظره‌ی بزرگ میانه‌ی زمین آلپ جنوبی (Southern Alps) پیش می‌روند.

5. قایقرانی بر روی جریان دریاچه‌ی باورون، کانادا | Bowron Lake, Canada

پارک استانی دریاچه‌ی باورون که در زیر محدوده‌های مودیش (Mowdish) و کاریبو (Cariboo) واقع شده یکی از بهترین سفرهای قایقرانی را ارائه می‌نماید. جریان آبی مشهور قایق‌رانی در «بریتیش کلمبیا» (British Columbia) از 10 دریاچه می‌گذرد و در امتداد سه رودخانه به مسافت 116 کیلومتر ادامه ‌می‌یابد. این جریان آبی بین 6 تا 10 روز طول می‌کشد. یک گزینه‌ی کوتاه‌تر (سه تا چهار روز) مسیر بازگشتی سوی غربی از دریاچه‌ی باورون تا دریاچه‌ی اونا (Unna) می‌باشد. برای قایق‌رانی در این جریان، می‌توان از میانه‌ی ماه می تا میانه‌ی اکتبر پارو زده شود؛ سپتامبر بهترین ماه درنظر گرفته شده است زیرا نمایش‌های زنده‌ای از رنگ پاییز را ارائه می‌دهد.

دریاچه‌ی باورون، کانادا

6. قایقرانی با قایق باریک، انگلیس | Narrowboating, England

انگلیس با بیش از 3000 کیلومتر کانال و رودخانه‌ی قابل مسیریابی، مکانی ایده‌آل برای قایق‌سواری لذت‌بخش در آب‌راه‌ها می‌باشد. شما می‌توانید یک قایق باریک اجاره کنید و کاپیتان آن باشید یا می‌توانید شخص دیگری را داشته باشید که تمام کارهایتان را بر روی یک قایق هتل‌وار انجام دهد. کانال‌های دارای قایق باریک مرسوم شامل کانال کنت (Kennet) و آون (Avon) که بین رودخانه‌های تیمز و آون قرار دارد و کانال شلوغ لینگولن (Llangollen) که از انگلیس به ولز می‌گذرد و به عنوان زیباترین کانال در بریتانیا شناخته می‌شود، هستند. در امتداد کانال، در فرانسه، کانال دو میدی به عنوان میراث جهانی وجود دارد که بین تولوس جریان دارد و ست یک کانال کلاسیک دیگر در این لیست است.

 Narrowboating, England

7. قایق دست‌ساز بر رودخانه‌ی اسپیک، پاپوآ گینه‌ی نو | Sepik, Papua New Guinea

رودخانه‌ی قدرتمند سپیک که بیش از 1000 کیلومتر از منبع خود در ارتفاعات PNG تا دریای بیسمارک جریان دارد، در بیشتر طول خود قابلیت مسیریابی دارد. قایق‌های موتوری در اکثر مسیرهای تجاری خود در امتداد رودخانه در حال رفت و آمد هستند اما برای بازدیدکنندگان، محبوب‌ترین و بیادماندنی‌ترین حالت سفر رودخانه‌ای از طریق قایق موتوری دست‌سازی است که در میان دریاچه‌ها و شاخه‌های فرعی‌اش در حال گشت و گذار است. بهترین مکان برای ترتیب دادن سفر بر روی سپیک ویواک (Wewak) است، درحالی که برروی خود رودخانه شما قادر به یافتن قایق‌های موتوری برای اجاره کردن در آمبانتی (Ambunti)، پاگوی (Pagwi) و آنگورام (Angoram) خواهید بود.

رودخانه اسپیک

8. گشت زدن در ولگا، روسیه | Volga, Russia

کشتی‌های به سبک اقیانوسی، طولانی‌ترین رودخانه‌ی اروپا که مقصد بسیاری از گردشگران است را می‌پیمایند. گشت‌ها معمولاً بین سنت پترزبورگ و مسکو (اگرچه شهر در واقع بر روی ولگا قرار دارد) اجرا شده یا بر پایین دست تا ولگوراد (Volgograd)، شهری که قبلاً به عنوان استالینگراد شناخته می‌شد ادامه می‌یابد. بندرهای واقع در مسیر معمولاً شامل اوگلیچ (Uglich) -شهری که مانند یک افسانه با گنبد پیازی بر روی رودخانه واقع شده است- و جزیره‌ی کیژی (Kizhi) با میراث جهانی خود و ساختمان‌های چوبی خود هستند.

ولگا، روسیه

9. سفر دریایی بر روی رودخانه‌ی نیجر تا تیمباکتو، مالی | Niger River, Mali

این یک بزرگراه آبی غیرمعمول در بیابان است و رودخانه‌ی نیجر را تا نزدیکی تیمباکتوی افسانه‌ای که یکی از دروازه‌های جهنم است می‌رساند. قایق‌های مسافری بر روی رودخانه در فصلی که آب بالا است بین آگوست تا میانه‌ی دسامبر کار می‌کنند و شما می‌توانید پنج روز بسیار شلوغ از بین کولیکورو (Koulikoro) تا کوریومی (Korioumé) را انتظار داشته باشید. برای آسایش نسبی نیز قایق‌های پیناس (قایق‌های موتوردار) وجود دارند. این قایق‌ها که بار یا توریست را جابجا می‌کنند از شهر ماپتی جدا شده و سه روز مسیر را طی می‌کنند تا به کوریومی برسند. برای شبهای سردی که روی قایق یا در کناره‌ی رودخانه سپری می‌کنید کیسه خواب با خود حمل کنید.

رودخانه‌ی نیجر

10. تیوپ‌سواری در رودخانه‌ی نام سانگ، لائوس | Nam Song, Laos

شهر لائوسی «ونگ وینگ» در میان یک چشم‌انداز اثرگذار واقع شده و بهترین دید را از موقعیت خمیده و شناور بر روی یک تایر تراکتور به‌دست می‌دهد. سفرهای بر روی تیوپ شامل یک شناوری خوش منظره 3 کیلومتری می‌باشد که با حضور بارهای متعدد بر روی جزیره‌ها و سواحل در مسیر لذت‌بخش‌تر هم می‌شود. با اینکه روستایی به‌نظر می‌رسد اما شما سر خود را مستقیم نگه دارید زیرا داستان وحشتناک اتفاقی نیز وجود دارند؛ گاهی که آب بالا باشد جریان‌های سریع در امتداد «نام سانگ» می‌توانند بسیار دلهره‌آور باشند.

تیوپ سواری


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار