gardeshban.ir

جنگل های ۴۰ میلیون ساله هیرکانی، مکانی رویایی برای یک ماجراجویی در طبیعت هستند و با زیبایی بی حد و حصرشان هر بیننده ای را شگفت زده می کنند.
کد خبر: ۳۰۳۳۳
تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
حتما شما هم از کودکی رویای راه رفتن بر روی ابرها را داشتید و هیچوقت تصور نمی کردید این رویا تحقق پیدا کند ولی بخشی از طبیعت زیبای شاهرود در زیر اقیانوسی از ابر پنهان شده و حالا یکی از معروف ترین و محبوب ترین جاذبه طبیعی کشور به حساب می آید.

همانطور که انتظار می رود این نقطه تلاقی زمین و آسمان به قابی تماشایی تبدیل شده و ارتفاع زیادش از سطح دریا باعث خنکی و دلپذیری هوا شده است، وجود آبشارها و چشمه سارهای متعدد هم از دیگر دلایلی هستند که شما را برای حضور در این جنگل وسوسه می کنند. اگر می خواهید حصاری از توده های متراکم ابر را بالای سرتان و با فاصله بسیار کم مشاهده کنید باید راهی ارتفاعات کوه های البرز شاهرود شوید. البته اولین توقفگاه شما روستای ابر خواهد بود، روستایی که نزدیک ترین منطقه مسکونی به جنگل ابر به حساب می آید و اما این ابرها از کجا آمده اند؟

چرا بازدید از روستا و جنگل ابر پیشنهاد می شود؟

حتما کنجکاوید تا جنگل چندمیلیون ساله کشور را ببینید

جنگل ابر یکی از زیباترین و قدیمی ترین جنگل های جهان به شمار می رود

وقت آن است که رویای کودکی خود را به حقیقت تبدیل کنید

جنگل ابر زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری متعددی است، اگر به گیاه شناسی علاقه دارید به این جنگل بروید

روستای ابر، ماسوله سمنان است

موقعیت جغرافیایی جنگل ابر

جنگل ابر در منطقه البرز شرقی و در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد و در مسیر شاهرود به آزادشهر گلستان واقع شده است. بر خلاف تصور برخی ها، روستای ابر در داخل جنگل ابر قرار ندارد و حتی پوشش سرسبزی ندارد بلکه از آنجا تا جنگل ابر حدود ۱۲ کیلومتر راه است. جنگل ابر در واقع مرز بین سمنان و گلستان یا به عبارتی پیوندگاه این ۲ استان به شمار می رود و حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد.

تاریخچه جنگل ابر

شاید باورش سخت باشد اما جنگل های هیرکانی از دوران ژوراسیک راهشان را به دنیای امروز باز کرده اند، یعنی از دوره سوم زمین شناسی و ۴۰ میلیون سال پیش. با این حال جنگل ابر تا به امروز یکی از دست نخورده ترین جنگل های ایران به شمار می رود و ممکن است از این به بعد هم با افزایش توجه گردشگران بتوان مانع آسیب به طبیعت بکر آن و نابودی اکوسیستمش شد و این گنجینه طبیعی را تا هزاران سال دیگر حفظ کرد.

علت تشکیل ابر در این جنگل

این منطقه جغرافیای خاصی دارد: ۲ منطقه کم فشار و پرفشار دشت گرگان و منطقه ابر که یکی کم ارتفاع و دیگری منطقه مرتفعی است، در کنار هم قرار گرفته اند و هنگام جابه جایی ابرها، آن هایی که در پشت کوه های البرز گرفتار می شوند از لابه لای دره ها به حرکت در می آیند و این ابرها همزمان با خنک شدن تدریجی هوا یعنی از بعد از ظهر تا نیمه های شب بیش تر خودنمایی می کنند.

ایستگاه اول: روستای ابر

در مسیر خود و بعد از عبور از روستای خرقان به روستای خوش آب و هوای ابر می رسید که در دامنه کوه قرار گرفته و معمولا محل اسکان گردشگرانی است که قصد بازدید از جنگل ابر را دارند. خانه های روستای ابر بافتی پلکانی دارند که برخی از آن ها هنوز ساختار سنتی خود را حفظ کرده اند. گزینه های اقامتی در این روستا نسبت به اقامتگاه ها و هتل های شهرهای بسطام و شاهرود ارزان تر هستند و اهالی خونگرم و میهمان نواز روستا لحظاتی به یادماندنی را برایتان ثبت می کنند.

در جنگل ابر از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

به جنگل ابر که رسیدید از تماشای درختانی که خود را در آغوش ابرهای سفید پنهان کرده اند سیر نمی شوید تا به تفریحات و دیدنی های دیگر برسید اما خواه یا ناخواه در مسیر خود جاذبه های طبیعی متعددی را می بینید؛ از آبشارها و چشمه های مختلف گرفته تا گونه های مختلفی از حیوانات و گیاهان.

اینکه مسیر جنگل ابر را چگونه طی کنید کاملا به بسته به علاقه خودتان دارد، یعنی می توانید وارد مسیرهای دوچرخه سواری شوید و تا دل جنگل رکاب بزنید یا چند ساعتی پیاده روی کنید. در روستای ابر امکان کرایه خودرو سواری یا ماشین های آفرود هم وجود دارد و اگر کوهنوردی را ترجیح می دهید، سختی راه را به جان بخرید تا در نهایت چشم انداز معرکه ای از طبیعت در مقابل چشمانتان قرار گیرد. حتی می توانید با اسب در لابه لای درختان سربه فلک کشیده اش بتازید. پس اگر تصمیم گرفتی به یک سفر متفاوت در دل جنگل بروید، بدون معطلی بلیط هواپیما رشت را خریداری کنید.

آبشارها و چشمه های جنگل ابر

دیدن یکی از آبشارهای جنگل ابر تنها نصیب کوهنوردان حرفه ای می شود؛ آبشار شرشر در مسیر صعب العبوری قرار دارد ولی با پیادروی چند ساعته می توان به آبشار آلوچال این جنگل رفت، آبشاری که در مسیر رسیدن به آن از منطقه ای عبور می کنید که به دالان بهشت معروف است. برای دیدن این آبشار ۲۵ متری باید حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر پیاده روی کنید. در داخل جنگل چشمه سارهای مختلفی را می بینید که معروف ترین آن ها چشمه ترش است و مکان مناسبی برای استراحتی کوتاه یا کمپینگ به حساب می آید.



اینجا به خاطر اکوسیستم خاص جنگل ابر با گیاهان و جانوران مختلفی روبرو می شوید، بخصوص پرندگان کوچک و بزرگی که تنها با دوربین شکاری می توان نظری به آن ها انداخت. برخی گیاهان دارویی نادر را فقط می توان در جنگل های هیرکانی پیدا کرد و به همین دلیل گیاه شناسان زیادی از سراسر کشور یا حتی دنیا بلیط هواپیما سمنان می خرند تا به برای پژوهش های خود به این جنگل بیایند. البته نباید عکاس ها را فراموش کرد، اینجا پر از سوژه های ناب عکاسی است ولی بهتر است به همراه لیدرهای محلی به این ماجراجویی بروید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از جنگل ابر چه قدر است؟

ممکن است به این زودی ها از طبیعت بکر جنگل ابر، چشم اندازهای زیبا و آرامش این منطقه سیر نشوید ولی حداقل باید یک روز را به گشتن در این جنگل اختصاص دهید. ضمنا تورهای ۲ تا ۵ روزه مختلفی برای بازدید از این جنگل برگزار می شوند. برای این بازدید از این جنگل باید مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کنید.

فصل مناسب برای بازدید از جنگل ابر چه زمانی است؟

با اینکه جنگل ابر در هر فصلی از سال جلوه زیبایی به خود می گیرد ولی برای دیدن ابرهایی که سوار بر درختان جنگل شده اند باید هوا صاف و آفتابی باشد. در ماه های زمستانی هم رفتن به این جنگل توصیه نمی شود چون در این بازه زمانی جاده های آن لغزنده و خطرناک هستند.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

دشت جنگل ابر: ۱ کیلومتر

روستای شیرین آباد: ۷.۴ کیلومتر

آرامگاه شیخ ابولحسن خرقانی: ۲۰ کیلومتر

مجموعه بایزید بسطامی (در مسیر رفت می توان از این جاذبه بازدید کرد): ۴۳ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی جنگل ابر برای اقامت وجود دارند؟

اقامتگاه سرزمین عجایب: ۱۰ کیلومتر

اقامتگاه بوم گردی مهکده: ۱۲ کیلومتر

اقامتگاه ننه سلطان: ۱۲ کیلومتر

هتل خانه دوست: ۱۲ کیلومتر

اقامتگاه دالان بهشت: ۱۲ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به جنگل ابر هستند؟

رستوران قربان خان: ۱۲ کیلومتر


طبیعت رویایی روستا و جنگل ابر شاهرود+عکس

طبیعت رویایی روستا و جنگل ابر شاهرود+عکس

طبیعت رویایی روستا و جنگل ابر شاهرود+عکس

طبیعت رویایی روستا و جنگل ابر شاهرود+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار