gardeshban.ir

آرامگاه مولانا در شهر قونیه ترکیه قرار گرفته است؛ مولانا از آن جمله نفراتی است که سال ها پس از مرگ وی هنوز هم یادش در دل ها باقی مانده است و به تنهایی قسمتی از تمدن ایرانی ها را شکل داده است.
کد خبر: ۳۰۳۶۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
امروزه آرامگاه این شاعر گرانقدر به موزه ای دیدنی تبدیل شده است. مزار وی روی تپه ای با ارتفاع ۱۰۱۶ متر بنا شده و منظره‌ ای بسیار دیدنی دارد. موزه مولانا یکی از مهم ترین جاذبه های مقدس کشور ترکیه محسوب می شود و سالانه نفرات زیادی را به خرید بلیط هواپیما مشتاق می کند.

موزه مولانا؛ از مهم ترین جاذبه های قونیه ترکیه/تصاویر

مولانا که بود؟

مولانا جلال الدین بلخی بین سال های ۶۰۴ - ۶۷۲ هجری قمری زندگی می کرد. وی به نام های مولانا یا مولوی و رومی شناخته می شود؛ سازمان جهانی یونسکو سال ۲۰۰۷ میلادی را به عنوان سال مولانا نام گذاری کرده است. مولانا از بزرگترین و معروفترین شاعران ایرانی است که در سراسر دنیا شهرت دارد. خانواده مولانا به دعوت پادشاه سلجوقی به قونیه مهاجرت کردند و زندگی وی پر از فراز و نشیب بود که در کتاب های هزار صفحه ای نیز نمی توان به طور کامل توضیح داد.

تاریخچه آرامگاه مولانا

همان طور که گفتیم مولانا همزمان با سلطنت سلجوقیان زندگی می کرد و پس از مرگ وی همسر امیر سلیمان سلجوقی برای ساخت مقبره ای روی مزار این شاعر باارزش دستور داد. بر فراز قبر او نیز یک گنبد مخروطی شکل به رنگ فیروزه ای ساختند که از صدها سفال ساخته شده است. در سال ۱۹۲۶ میلادی این مقبره به موزه تبدیل شد. در طی سال ها نیز قسمت های مختلفی به بنای موزه مولانا اضافه شده است و از سال ۱۹۵۴ به صورت رسمی دراویش در این موزه به رقص و ساز و آواز پرداختند؛ از نظر آنها رقص مذهبی سماع راهی برای رسیدن به خدا است.

موزه مولانا؛ از مهم ترین جاذبه های قونیه ترکیه/تصاویر

معماری آرامگاه مولانا

موزه مولانا با نام کابای هدرا یعنی گنبد سبز شناخته می شود. نام گذاری این موزه به خاطر معماری خاص این بناست. بنایی با گنبد مخروطی شکل و فیروزه ای رنگ است که این گنبد بر روی چهار ستون بنا شده و جذاب ترین قسمت معماری این ساختمان محسوب می شود. مقبره مولانا توسط معمار مشهور بدرالدین تبریزی ساخته شده است و ترکیبی از معماری سنتی ترکی و اسلامی است. این بنا دارای گنبد های نیم دایره و یک مناره سر به فلک کشیده است که اوج زیبایی در طراحی این بنا بکار برده اند.

قسمت های مختلف موزه مولانا

این مکان تاریخی و فرهنگی دارای بخش های مختلفی است در ادامه به توضیح مختصری از هرکدام می پردازیم:

اتاق آرامگاه: دقیقا زیر گنبد فیروزه ای رنگ پیکر مولانا دفن شده است. تمام قسمت های این اتاق با حکاکی روی سنگ، خوش ‌نویسی، نقاشی و منبت کاری تزیین شده است و در همه قسمت های این اتاق آیه های قرآن به شکل زیبایی خوش ‌نویسی شده اند.

موزه مولانا؛ از مهم ترین جاذبه های قونیه ترکیه/تصاویر

محل برگزاری مراسم: در سه بخش Mevlana Museum مراسم عرفانی برگزار می شود؛ مطبخ، مسجد کوچک و محوطه سنگ فرش شده. یکی از مهم ترین مراسم رقص سماع، هال یا شمانه است. این جشن ها با رقص و موسیقی همراه هستند و از آلات موسیقی مانند ویولون، دف، سنج کوچک، دایره زنگی، گیتار، درام، فلوت و... استفاده می کنند. 

مسجد این مجموعه نیز بسیار دیدنی است و از تزییناتی مانند فرش های باشکوه، لوسترهای دیدنی و ... استفاده شده است. در دور تا دور این مسجد ویترین هایی از جنس شیشه قرار داده شده است که در داخل آنها قرآن های ارزشمندی به نمایش گذاشته شده اند.

مطبخ: در موزه مولانا مکانی به نام مطبخ یا آشپزخانه برای آموزش مراسم و عقاید مختلف صوفیانه است. این قسمت در سمت جنوب غربی بنا واقع شده است و مجسمه هایی با لباس های سنتی ترکی و صوفی در مطبخ قرار داده شده اند تا بازدیدکنندگان با آداب صوفی آشنا شوند. مراسم رقص سماع نیز در همین قسمت برگزار می شود.

اتاق تلاوت : تلاوت با اینکه کلمه ای عربی و به معنای خواندن با صوت و آوایی زیباست، در طی سال ها انواع کاربری گوناگونی داشته است. در زمان های گذشته در این اتاق به تلاوت قرآن می پرداختند، اما امروزه کتب نفیس و تاریخی به نمایش گذاشته شده است.

موزه مولانا؛ از مهم ترین جاذبه های قونیه ترکیه/تصاویر

سنگ قبر مولانا: در موزه مولانا ۱۰ قبر وجود دارد. بر روی قبر مولانا پارچه طلاکوب و زرین کشیده شده است و همچنین جمله زیبای قبر ما را روی زمین مشخص نکنید، مقبره ما داخل قلب های روشن است، بر روی سنگ قبر نوشته شده است.

سلول دراویش: ۱۷ سلول در موزه مولانا با گنبدهای کوچک وجود دارد و محلی برای تزکیه نفس مریدان است. البته امروزه این اتاق ها کاربری دیگری دارند؛ ۴ سلول در سمت راست این مجموعه به عنوان باجه فروش بلیت و بخش اداری استفاده می شود و دو اتاق دیگر نیز محل نگهداری کتاب های نفیس هستند. بقیه اتاق ها نیز محلی برای فروش صنایع دستی، فرش و اشیا تبدیل شده است.

نحوه دسترسی به آرامگاه مولانا

برای دسترسی به آرامگاه مولانا راه های مختلف دارید برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانید از تمامی خیابان های اصلی قونیه دسترسی داشته باشید و در هر نقطه از شهر می توانید توسط اتوبوس به مزار مولانا برسید، هزینه اتوبوس نیز به صورت دیجیتالی اخذ می شود. ترم یا متروهای روگذر نیز دارای ایستگاه های زیادی در قونیه هستند که شما را سریع تر از اتوبوس به موزه می رساند.

موزه مولانا؛ از مهم ترین جاذبه های قونیه ترکیه/تصاویر

قوانین بازدید از موزه مولانا

در ابتدا توجه داشته باشید که باید بدون کفش به همه اتاق ها وارد شوید، می توانید کفش های تان را در کیسه های پلاستیکی قرار داده و به همراه خود به داخل ببرید. در این موزه عکاسی بدون فلش مجاز است. در زمان برگزاری رقص سماع ورود به مجموعه مولانا با پرداخت هزینه همراه است. بانوان نیز باید هنگام ورود به این موزه پوشش مناسبی داشته باشند.

ساعت و هزینه بازدید از آرامگاه مولانا

برای بازدید از این جاذبه بی نظیر می توانید همه روزه به جز روز دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴:۳۰ عصر مراجعه کنید. برای بازدید باید بلیط ورودی تهیه کنید و از جای جای این موزه و بنا می توانید در عرض ۲ الی ۳ ساعت بازدید انجام دهید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به آرامگاه مولانا

مقبره شمس تبریزی: ۱.۷ کیلومتر

مسجد علاءالدین: ۳.۶ کیلومتر

موزه آتاتورک: ۳.۶ کیلومتر

پارک ماموریه: ۴.۳ کیلومتر

پارک استاد جهان: ۷.۴ کیلومتر

باغ گیاه شناسی قونیه: ۱۲.۵ کیلومتر

رستوران های نزدیک به آرامگاه مولوی

رستوران مولانا: ۲۷۰ متر

رستوران سما: ۷۵۰ متر

رستوران کباب علی بابا: ۹۰۰ متر

رستوران تاریخی قونیه: ۱ کیلومتر

رستوران تیریتچی: ۱ کیلومتر

رستوران سیفا: ۱.۷ کیلومتر

هتل های نزدیک به آرامگاه مولوی

هتل هیچ: ۲۱۰ متر

هتل مثنوی: ۲۱۰ متر

هتل درگاه: ۲۴۰ متر

هتل کوناک: ۲۴۰ متر

هتل بابلین بوتیک: ۲۷۰ متر

هتل رومی: ۳۰۰ متر

هتل درویش قونیه: ۴۰۰ متر

هتل مولانا: ۱ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار