gardeshban.ir

اگر برای خرید بلیط هواپیما و سفر قصد برنامه ریزی دارید، بهتر است کمی صبر کنید. پیشنهاد ویژه ما به شما سفر به شهرکرد مرکز استان چهار محال بختیاری با مردمان مهمانواز و خونگرم است.
کد خبر: ۳۰۴۰۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهرکرد جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. خانه ستوده چالشتری یا همان قلعه چالشتر یکی از جاذبه های گردشگری شهرکرد است که در سفر خود به این شهر حتما از این خانه قدیمی زیبا دیدن فرمایید.

تاریخچه خانه ستوده چالشتری

Khaneh sutodeh chaleshtori در واقع در روستای چالشتر استان چهارمحال و بختیاری در فاصله ۸ کیلومتری شهرکرد واقع گردیده ‏است. جالب است بدانید که کلمه چالشتر از دو کلمه چالش به معنای میدان و تر به معنای جنگ در زبان ترکی است که این دو کلمه باهم معنی میدان جنگ را دارند. خانه ستوده چالشتر در سال ۱۳۲۳ بوسیله خدارحم چالشتری به عنوان قلعه برای فرزندانش احمد خان و محمود خان ساخته شده است. بد نیست بدانید که بافت ها و بناهای تاریخی بسیاری در این روستا وجود دارد. همچنین از قالی بافی و صنایع فلزی به عنوان صنعت مهم این منطقه می توان نام برد.

معرفی خانه ستوده

خانه بی‌نظیر ستوده چالشتر، زیر بنایی به وسعت ۱۲۰۰۰ ‎متر مربع دارد. بهتر است کمی هم با چگونگی تقسیم بندی این خانه آشنا شویم. سردر سنگی، خان‌نشین، اندرونی، ‏حمام، چند انبار و اصطبل‌ قسمت های مختلف خانه ستوده چالشتری را تشکیل می دهند. قسمت خان نشین یا اعیانی خانه، از دالان ‏کوتاهی که به هشتی سردر متصل است رد می شود. بعد از گذشتن از این دالان سه ایوان با ستون ‌های سنگی در ضلع شمالی و یک حیاط ‏بیضی شکل در وسط مشاهده خواهید کرد. بد نیست بدانید که این قسمت اعیان خوانی که محل رفت و آمد عوام بوده است، جایی که ‏خان، به امورات مراجعین می‌پرداخت.

معماری اعیان خانه

جالب است بدانید که ریزه‌کاری ‌ها و نقوش گیاهی و حیوانی در حجاری‌ های ضلع شمالی، نقوش بدنه ایوان شرقی، غربی و جنوبی، سرستون‌ های قرینه‌ای بر روی ‏ستون ‌های سنگی و ازاره‌ های کارشده در بدنه زیرزمین شمالی همگی در اوایل دهه هفتاد شمسی تخریب و سپس با رعایت شکل قبلی ‏مرمت شده است.

معماری کلی خانه ستوده چالشتری

معماری خانه ستوده چالشتری یکی از معماری های فوق العاده و کم نظیر یعنی تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی است. در ورودی هشت ستون قرار دارند که دارای نقشه هایی از خوشه های انگور و صحنه های شکار و سوارکاری بهرام گور ‏پادشاه ساسانی هستند. جالب است بدانید که این سبک معماری را در کمتر جایی می توان پیدا کرد. روکش حفاظتی دیوار از کف اتاق تا ارتفاع یک متری که ازاره نام دارد همگی ‎حجاری شده‌ اند و با نقش های بسیار ‏زیبایی سراسر دیوار ورودی را پوشانده‌اند. همچنین بد نیست بدانید که سر در خانه ستوده سنتوری (سه‌گوش بالای درگاه) با نقوشی به ‏سبک شیر و شکر ظریف کاری شده است. بهتر است بدانید که شیر نوعی ‏گچکاری ظریف و کم ضخامتدر کرمانشاه است.

چه چیزهایی را در خانه ستوده می توان دید؟

در خانه چالشتری دو موزه؛ یکی موزه مردم‌شناسی در زیرزمین خانه و دیگری موزه سنگ در محوطه خانه افتتاح شده است. بد نیست بدانید که در موزه مردم‌شناسی مجسمه‌ هایی انسانی با لباس‌ های محلی شهرکرد و با زیورآلات و ابزارآلات جنگی و انواع ظروف و صنایع دستی این شهر مثل قفل‌سازی و دست‌بافت ‌ها را می توانید از نزدیک تماشا کنید. همچنین در موزه سنگی انواع مختلف سنگ قبور، اجزاء سنگی معماری مثل فواره‌ها، حوض‌ها، ستون‌ها و سرستون‌های ساده و منقوش برای بازدید عموم قرار گرفته اند.

جاذبه های توریستی و دیدنی نزدیک به خانه ستوده چالشتری کدام ها هستند؟

حمام خان اشفکنتک: ۴ دقیقه با ماشین

پارک ملت شهرکرد: ۱۵ دقیقه با ماشین

موزه اتابکان شهرکرد: ۱۵ دقیقه با ماشین

چشمه مایک سورشجان: ۳۰ دقیقه با ماشین

پیر غار: ۵۲ دقیقه با ماشین

هتل های پیشنهادی نزدیک به خانه ستوده چالشتری برای اقامت گردشگران

هتل پرشین

هتل آپارتمان خلیج فارس شهرکرد

هتل توریستی شهرکرد

هتل دامون شهرکرد

هتل آزادی شهرکرد

رستوران های پیشنهادی نزدیک به خانه ستوده چالشتری


رستوران سر آشپز

فست فود پسر خوب

رستوران چلچراغ

کباب سرای خوزستان

رستوران فردوسی

خانه ستوده چالشتری/قلعه چالشتر شهرکرد+تصاویر

خانه ستوده چالشتری/قلعه چالشتر شهرکرد+تصاویر

خانه ستوده چالشتری/قلعه چالشتر شهرکرد+تصاویر

خانه ستوده چالشتری/قلعه چالشتر شهرکرد+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار