gardeshban.ir

تبریز دارای کلیساهای بسیاری چون کلیسای سنت استپانوس جلفا و کلیسای مریم مقدس و غیره است یکی از کلیساهای تاریخی استان آذربایجان شرقی که روی تپه ای در خارج از شهر و در روستای سهرقه واقع شده است.
کد خبر: ۳۰۴۰۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
کلیسای سهرقه یا سهرل به خاطر معماری زیبا و متفاوتش نگاه های زیادی را به سمت خود جلب می کند. البته کلیسای سهرقه که یکی از کلیساهای ارامنه کاتولیک به حساب می آید از حیث تاریخی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی در طی حیات خود بارها مورد ناملایمتی روزگار قرار گرفته و با بازسازی های دوباره جان گرفته است. اسم این کلیسا برگرفته از نام یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نامه یوحنا گرفته شده که در بین ارامنه به هوانس معروف بوده است.

چرا بازدید از کلیسای سهرقه تبریز پیشنهاد می شود؟
آجرکاری های زیبای کلیسا و معماری نفیس آن تماشایی است.

کلیسای سهرقه تبریز یکی از آثار ملی ایران به حساب می آید.

چشم اندازهای اطراف کلیسا دیدنی است.

معماری زیبا و متفاوت کلیسای سهرقه تبریز+تصاویر

تاریخچه کلیسای سهرقه

با اینکه بنای اولیه کلیسای سهرقه را به قرن ۵ و ۶ میلادی نسبت می دهند ولی تخریب چند باره بنا و بازسازی مجددش این تاریخ را چند قرنی جلوتر انداخته و بنای فعلی کلیسا همان بنایی است که در سال ۱۲۱۹ هجری شمسی به دست معماران ماهر روسی، فرانسوی و آذربایجانی ساخته شده است. یکی از ناملایمتی های روزگار نسبت به کلیسای سهرقه، زلزله سال ۱۳۱۵ بوده که در پی آسیب های شدیدش، درها و پنجره هایش به تاراج رفته است. این بنا در سال ۱۳۴۷ راهش را به فهرست آثار ملی ایران باز کرد.

معماری و مشخصات کلیسای سهرقه

کلیسای سهرقه را نمونه ای از نفیس ترین معماری آذربایجانی می دانند؛ بنای مستطیل شکل کلیسا از آجر ساخته شده و دارای ۳ برج با ارتفاع های متفاوت بوده که یکی از آن ها بلندتر از بقیه بوده و برج ناقوس کلیسا است. در واقع کلیسای سهرقه از ۳ قسمت ورودی، تالار مرکزی و محراب ساخته شده که این تالار با گنبد آجری پوشیده شده است. پس اگر با خرید بلیط هواپیما قصد سفر به تبریز را دارید حتما از این کلیسا دیدن کنید.

معماری زیبا و متفاوت کلیسای سهرقه تبریز+تصاویر

در کلیسای سهرقه از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

هر چه به بالای تپه نزدیک شوید با مناظر خیره کننده ای روبرو می شوید که کلیسای سهرقه را احاطه کرده اند و سوژه های نابی برای عکاسی خواهند بود. به خصوص اگر نزدیک غروب به این منطقه بروید می توانید تصاویر منحصر به فردی از کلیسای سهرقه را در قاب دوربین خود ثبت کنید.


حتی اگر با درهای بسته کلیسا مواجه شوید (که معمولا بسته است) چیز زیادی از دست نداده اید چون معماری نمای بیرونی کلیسا و طبیعت بکر آن منطقه همه چیز را جبران می کنند. تماشای آجرکاری های زیبا شما را با مهارت استادان و معماران گذشته آشنا می کند. دیوار بیرونی کلیسا دارای طاق نماهایی به شکل هلال است که جلوه خاصی به بنا داده است.

گنبد مخروطی این کلیسا با آجرکاری نفیسی ساخته شده است به این صورت که طاق مرکزی کلیسا با کاربندی های آجری به پلانی ۱۰ ضلعی تبدیل شده و پایه گریو گنبد یا همان ساق گنبد روی آن قرار گرفته است. گریوی هشت ضلعی محراب کلیسا و گنبدش از دیگر خصوصیات برجسته کلیسای سهرقه به شمار می روند که نمای کلی ساختمان را زیباتر ساخته اند.

در ضلع غربی کلیسا، ایوانی را می بینید به وسیله ۲ راه پله به برج ناقوس کلیسا ختم می شود و اگر کلیسا باز باشد می توانید از این پله ها به بالای برج بروید. گفتنی است که بیرون کلیسا نیمکت هایی قرار داده شده که می توانید کمی آنجا استراحت کنید و یا به تماشای منظره ها بنشینید.

معماری زیبا و متفاوت کلیسای سهرقه تبریز+تصاویر

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کلیسای سهرقه چه قدر است؟

بازدید از کلیسای سهرقه تبریز هیچ هزینه ای را برای شما دربرنخواهد داشت و در صورتی که امکان بازدید از داخل کلیسا وجود داشته باشد در کمتر از نیم ساعت می توانید بازدیدتان را به پایان برسانید مگر اینکه به تماشای مناظر اطراف کلیسا بنشینید.

فصل مناسب برای بازدید از کلیسای سهرقه چه زمانی است؟

اگر می‌‌خواهید بلیط هواپیما تبریز را خریداری کنید بهتر است بدانید قرار گرفتن کلیسای سهرقه بر روی تپه نشان از آب و هوای خنک و دلپذیری دارد که در ایام بهاری و تابستانی می تواند با ترکیب منظره های سرسبز اطراف جلوه زیبایی به خود بگیرد.

معماری زیبا و متفاوت کلیسای سهرقه تبریز+تصاویر

چگونه به کلیسای سهرقه برویم؟

کلیسای سهرقه در ۱۳ کیلومتری جاده تبریز-مرند و تقریبا ۳۵ کیلومتری شهر تبریز واقع شده است که برای رفتن به این کلیسا می توانید سوار اتوبوس های مرند یا شبستر شوید و کمی بالاتر از پلیس راه تبریز- صوفیان در ابتدای مسیری (جاده شهرک صیاد شیرازی) که به روستای سهرل یا سهرقه منتهی می شود، پیاده شوید و با استفاده از خودروهای شخصی محلی ها به روستا بروید. البته بهترین راه این است که با وسیله نقلیه شخصی به این ماجراجویی بروید و بعد از ۲۰ دقیقه رانندگی و پشت سر گذاشتن روستای زبرلو به روستای سهرل رسیده و از اهالی آنجا مسیر دقیق کلیسا را پرس و جو کنید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

دره سهرل: ۱ کیلومتر

دره دیرمان: ۱ کیلومتر

پیست کراس تبریز: ۱۹ کیلومتر

تفرجگاه امند: ۲۰ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی کلیسای سهرقه برای اقامت وجود دارند؟

هتل یا اقامتگاهی نزدیک به کلیسای سهرقه وجود ندارد و باید برای اقامت به مرکز شهر تبریز برگردید.

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کلیسای سهرقه هستند؟

سفره خانه سنتی لبخند: ۱۵ کیلومتر

کافه ابریشم: ۱۵ کیلومتر

کافه تیمپو: ۱۵ کیلومتر

کافه شهریار: ۲۰ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار