gardeshban.ir

ترکیه کشوری پر از فستیوال‌ها و رویدادهای سنتی و نوین است. فستیوال‌های ترکیه فرصت خوبی برای گردشگران به‌منظور آشنایی با فرهنگ و رسوم کشوری است که بین دو قاره‌ی آسیا و اروپا قرار دارد.
کد خبر: ۳۰۴۲۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 02
گردشبان (gardeshban.ir) :

در سراسر سال میزبان فستیوال‌ها و رویدادهای متعدد رنگارنگ، از هنر و موسیقی گرفته تا ورزش و سرگرمی، است. این فستیوال‌ها در سراسر کشور برگزار می‌شوند. ازآنجایی‌که فستیوال‌های ترکیه گوناگونی فراوانی دارند، گردشگران در انتخاب آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. این مقاله به بررسی برترین فستیوال‌های ترکیه می‌پردازد و تلاش می‌کند تمامی سلایق را در برگیرد.

فستیوال های ترکیه

فستیوال کشتی شترها در ماه ژانویه

کشتی شترها در شهر اِفِسوس ترکیه، معادل فستیوال گاوبازی در اسپانیا و جنگ خروس‌ها در هند است. باید اعتراف کرد که کشتی شترها از نظر جذابیت به‌پای کشتی روغن با حضور مردانی با بدن‌های روغنی و چرب نمی‌رسد، اما در نوع خود یک فستیوال سرگرم‌کننده است و می‌تواند برای چندین ساعت خانواده‌ها را شاد کند.

کشتی شترها به‌مانند سابق، رسمی بسیار رایج در سراسر ترکیه نیست و حالا تنها محدود به منطقه‌ی دریای اژه و سواحل غربی و جنوب غربی آن می‌شود. افسوس، یکی از مشهورترین جاذبه‌های باستان‌شناسی ترکیه، هرساله در ماه ژانویه از فستیوال کشتی شترها میزبانی می‌کند.

اساساً در این فستیوال، یک جفت شتر نر، موسوم به گاوهای وحشی، شانس رقابت با یک شتر ماده‌ی زیبا، موسوم به گاو، را پیدا می‌کنند. آن‌ها واقعاً باهم نمی‌جنگند، اما وقتی‌که یکدیگر را دنبال می‌کنند و به‌سوی تماشاگران می‌آیند، صحنه‌های جذابی را پدید می‌آورند.

فستیوال های ترکیه

فستیوال فیلم مستقل استانبول در ماه فوریه

این فستیوال فیلم هرساله به مدت ده روز، از پانزدهم تا بیست و پنجم فوریه، برگزار می‌شود و به مناسبت آن فیلم‌های متعددی در سینماهای مختلف سراسر استانبول به نمایش درمی‌آیند.

فستیوال معجون مسیر در ماه مارس

این فستیوال شگرف یک رویداد فولکلور محسوب می‌شود. فستیوال معجون مِسیر (Mesir) به گرامیداشت درمان حفصه‌سلطان، مادر سلطان سلیمان کبیر، اشاره دارد. او از یک بیماری با استفاده از نوعی شیرینی موسوم به معجون مسیر جان به در می‌برد. سلطان سپس دستور می‌دهد تا این شیرینی برای سلامت همه، در بین عموم توزیع شود.

در خلال این فستیوال بین ۲۱ تا ۲۴ مارس، یک آشپز اقدام به تهیه‌ی این معجون جادویی از ۴۱ گیاه می‌کند. گروهی متشکل از ۱۴ زن این شیرینی را در قالب بسته‌های کوچک تقسیم کرده و پس از متبرک کردن آن توسط روحانیون، از بالای مناره و گنبدهای مسجد سلطان بر سر مردم می‌ریزند.

فستیوال های ترکیه

فستیوال فیلم استانبول در ماه آوریل

فستیوال فیلم استانبول که متفاوت از فستیوال فیلم مستقل استانبول است، عاشقان فیلم را از پنجم تا شانزدهم آوریل راهی سینماها می‌کند. در خلال این فستیوال، فیلم‌های بین‌المللی و داخلی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. علاقه‌مندان علاوه بر تماشای فیلم‌ها، می‌توانند در فعالیت‌های سینمایی و کارگاه‌های آموزشی سراسر شهر نیز شرکت کنند.

فستیوال های ترکیه

مسابقات تنیس استانبول در ماه آوریل

تورنمنت تنیس استانبول بزرگ‌ترین تورنمنت تنیس بین‌المللی در ترکیه است که در آوریل هرسال جریان دارد. بسیاری از ستارگان دنیای تنیس در این مسابقات شرکت می‌کنند و این تورنمنت هرساله در حال محبوب‌تر شدن است.

فستیوال های ترکیه

روز استقلال ملی و روز کودک در ماه آوریل

۲۳ آوریل هرسال در ترکیه، روز فستیوال کودک است و مردم بسیاری در این روز حلقه‌های گل را بر گردن مجسمه‌های مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، می‌اندازند. بزرگ‌ترین مراسم در مقبره‌ی آتاتورک در آنکارا برگزار می‌شود.

از آنجایی‌که آتاتورک جمهوری ترکیه را وقف کودکان کرده است، بچه‌های مدرسه‌ای در این روز راهی مجلس ترکیه می‌شوند و به‌طور نمادین بر کشور حکمرانی می‌کنند. آن‌ها فردی را به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌کنند و او به ایراد سخنرانی در تلویزیون ملی می‌پردازد.

فستیوال‌های کودکان در این روز در سراسر کشور برگزار می‌شود. رادیو و تلویزیون ملی ترکیه در این روز بچه‌های ۸ تا ۱۴ ساله از نقاط مختلف جهان را به این کشور فرامی‌خواند. این بچه‌ها یک هفته را در کنار خانواده‌های ترکیه‌ای می‌گذرانند و در فستیوال‌های کودکان در ۲۳ آوریل شرکت می‌کنند.

فستیوال های ترکیه

عید پاک ارتدکس در ماه آوریل

مسیحیان استانبول غالباً از شاخه‌ی ارتدکس مسیحیت هستند و عید پاک روزی مهم در تقویم مذهبی آن‌ها به شمار می‌آید؛ بنابراین مراسم مذهبی یکشنبه‌ی عید پاک در سراسر استانبول، به‌خصوص محل استقرار اسقف اعظم استانبول در منطقه‌ی فِنِر (Fener)، جریان دارد.

روز کارگر در ماه مه

اولین روز ماه مه در ترکیه و سراسر دنیا، روز جهانی کارگر است. میدان تقسیم همواره در این روز صحنه‌ی تظاهرات گسترده‌ای بوده و اول ماه مه دارای معنی نمادین مهمی است؛ زیرا در تاریخ اول مه ۱۹۷۷، ۳۷ نفر از تظاهرکنندگان جان خود را بر اثر شلیک گلوله از سوی افراد ناشناس از دست دادند. پس از این اتفاق، تظاهرات در میدان تقسیم ممنوع اعلام شد.

علی‌رغم این ممنوعیت، هزاران تظاهرکننده تلاش می‌کنند تا هرساله به این میدان آمده و درگیری با نیروهای پلیس را به جان بخرند. توصیه می‌شود که در این روز بین ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر از حضور در میدان تقسیم خودداری کنید.

فستیوال معماری درهای باز در ماه مه

اگر در ماه مه از استانبول دیدن می‌کنید، قطعاً باید از فرصت فستیوال معماری درهای باز که هرساله برگزار می‌شود، نهایت بهره را ببرید. استانبول پر از جاذبه‌های معماری مشهور است، اما اکثر آن‌ها در پشت درهای بسته مخفی شده‌اند و عموم مردم به آن‌ها دسترسی ندارند. بااین‌حال، در خلال فستیوال درهای باز، برخی از این درهای همیشه بسته به روی عموم باز می‌شوند و مردم می‌توانند به داخل ساختمان‌های مهم تاریخی با معماری شگرف بروند.

مسجد اورتاکوی در تنگه‌ی بوسفور یکی از این ساختمان‌های حیرت‌انگیز است که درهای خود را در خلال این فستیوال به روی عموم می‌گشاید. این مسجد بین سال‌های ۱۸۵۴ و ۱۸۵۶ ساخته شده و نمونه‌ای شگرف از معماری دوران عثمانی است.

گرامیداشت آتاتورک و روز جوان و ورزش در ماه مه

روز گرامیداشت بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، روزی تعطیل است و گردشگران باید انتظار تماشای رویدادهای ورزشی فراوان را داشته باشند. علاوه بر ادای احترام به آتاتورک، در این روز در سراسر کشور رژه‌ها و مسابقات ورزشی مختلفی برگزار می‌شود.

فستیوال های ترکیه

عید فطر

ماه رمضان در تقویم قمری زمان ثابتی ندارد و نمی‌توان به این رویداد مذهبی صرفاً در یک ماه به‌خصوص اشاره کرد. بااین‌حال، این عید در قالب یک فستیوال سه‌روزه در ترکیه برگزار می‌شود و نویدبخش پایان ماه رمضان است. مردم ترکیه در این روز به دیدار اعضای خانواده می‌روند. شهرها در این سه روز خلوت‌تر می‌شوند، البته تنها در اولین روز این رویداد انتظار تعطیلی موزه‌ها و مراکز گردشگری می‌رود. اداره‌ها و بسیاری از رستوران‌ها و مغازه‌ها نیز در این ایام تعطیل هستند.

عید فطر ترکیه

فستیوال کاپادوکس در ماه ژوئن

فستیوال موسیقی، فرهنگ و غذای کاپادوکس (Cappadox)، اولین بار در سال ۲۰۱۵ در طبیعت جادویی و شگفت‌انگیز منطقه‌ی کاپادوکیه برگزار شد. این فستیوال تجربه‌ای از موسیقی، هنر معاصر، آشپزی و تفریحات در فضای باز را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد که نمی‌توان آن را از دست داد. کاپادوکس هرساله با بیش از ۱۴۰ رویداد بین ۱۴ تا ۱۹ ژوئن برگزار می‌شود.

فستیوال های ترکیه

فستیوال کشتی روغن در ماه ژوئن

این فستیوال ۶۰۰ ساله، در شهر ادرنه‌ی ترکیه برگزار می‌شود. مردانی از فرهنگ‌ها، مذاهب و سنین مختلف در این مسابقه شرکت می‌کنند و صرف‌نظر از تفاوت زبانی و مذهبی و نژادی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. کشتی گیران، موسوم به پهلوان‌ها، به رقابت یکدیگر می‌روند.

این یک رویداد جذاب است که با حضور ۴۰ طبل‌زن و سورنا زن حال و هوایی مسحورکننده به خود می‌گیرد. در انتهای مسابقه، کمربند طلایی در قالب مراسمی در شهر گردانده شده و عبادت‌کنندگان برای نیایش راهی مسجد سلیمیه می‌شوند.

فستیوال موسیقی استانبول در ماه ژوئن

فستیوال موسیقی استانبول، مهم‌ترین و معتبرترین رویداد موسیقی در ترکیه محسوب می‌شود. عاشقان موسیقی این فرصت را می‌یابند تا در کنسرت‌های ناب از هنرمندان موسیقی کلاسیک محلی و بین‌المللی در مکان‌های مختلف استانبول شرکت کنند.

فستیوال های ترکیه

فستیوال کاس لیسیا در ماه ژوئن

فستیوال سه‌روزه‌ی کاس لیسیا (Kas Lycia) در شهر کاس در جنوب ترکیه و سواحل دریای مدیترانه برگزار می‌شود. کاس یک مقصد توریستی محبوب در فصل تابستان است، اما این فستیوال در ابتدای این فصل شلوغ، می‌تواند فرصتی استثنایی برای خانواده‌هایی باشد که علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ ترکیه هستند.

می‌توان در خلال این فستیوال شاهد رقص‌های فولکلور محلی و بین‌المللی، اجراهای اپرا و نمایشگاه‌های هنری بود و در این ایام به سواحل، پارک‌های آبی و مراکز خرید برای تهیه‌ی سوغاتی رفت.

فستیوال شادی استانبول در ماه جولای

فستیوال شادی هرساله هزاران نفر از مردم ترکیه در شهرهای استانبول، بدروم و چشمه را به شادی و رقص وامی‌دارد. این فستیوال یکی از بهترین رویدادهای سالانه است که همراه با موسیقی در استانبول برگزار می‌شود و فضایی دوستانه و راحت دارد.

بسیاری از اجراهای موسیقی در سالن‌های کنسرت مختلف شهر برگزار می‌شوند. فستیوال شادی استانبول در سال‌های اخیر تبدیل به یک رویداد کلاسیک شده و با اجراهای باکیفیت موزیکال، طرز فکر باز، خدمات متنوع همراه با غرفه‌های سیار عرضه‌ی خوراکی و فضای عالی، اتفاقی متمایز است.

فستیوال های ترکیه

روز اتحاد ملی و دموکراسی در ماه جولای

کودتای نافرجام ترکیه در ۱۵ جولای ۲۰۱۶، به‌طور رسمی به‌عنوان یک روز تعطیل اعلام شده است. در این روز رویدادهای مختلفی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

فستیوال موسیقی جاز استانبول در ماه ژوئن و جولای

قدمت فستیوال موسیقی جاز استانبول به سال ۱۹۹۳ بازمی‌گردد. این فستیوال از اواخر ژوئن تا اواسط جولای جریان دارد و هزاران علاقه‌مند به همراه سبک‌های مختلف موسیقی را دور هم جمع می‌کند. هنرمندان از سراسر جهان در این رویداد حضور می‌یابند.

فستیوال های ترکیه

مسابقات شنای بین قاره ای بوسفور در ماه جولای

این فستیوال بدون شک مهم‌ترین مسابقه‌ی شنا در سراسر ترکیه است. استانبول از سال ۱۹۸۹ به‌طور سالیانه از این رویداد حیرت‌انگیز میزبانی می‌کند. شناگران در این مسابقه که به همت کمیته ملی المپیک ترکیه برگزار می‌شود، باید در عرض تنگه‌ی بوسفور شنا کنند.

ازآنجایی‌که این رقابت تنها مسابقه‌ی شنای بین‌قاره‌ای است، شرکت‌کنندگانی از سراسر دنیا، برای طی کردن مسیری ۶.۵ کیلومتری از کانلیجا در بخش آسیایی استانبول به‌طرف پارک کوروچشمه جمیل توپوزلو در بخش اروپایی شهر، به ترکیه می‌آیند.

فستیوال های ترکیه

فستیوال موسیقی جاز بوزجاآدا در ماه جولای

بوزجاآدا (Bozcaada) جزیره‌ای کوچک در دریای اژه است و به خاطر طبیعت بکر خود، زیبایی فراوانی دارد. می‌توان در این جزیره تفریحات فراوانی نظیر غواصی، پیاده‌روی یا موتورسواری در ساحل را تجربه کرد. به‌علاوه، غذاهای این جزیره نیز عالی هستند و تمامی رستوران‌های کوچک آن غذاهای خود را با محصولات تازه و قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند. از این گذشته، فستیوال موسیقی جاز بوزجاآدا نیز هرساله هنرمندان محلی و بین‌المللی را در ماه جولای گرد هم جمع می‌کند. نباید فرصت شرکت در این فستیوال را از دست داد.

فستیوال های ترکیه

عید قربان

عید قربان هم یک فستیوال مذهبی در تقویم قمری است که زمان مشخص و ثابتی برای برگزاری ندارد. این فستیوال تقریباً دو ماه پس از پایان ماه رمضان برگزار می‌شود و دومین فستیوال مذهبی مهم در ترکیه و استانبول به شمار می‌آید. فستیوال عید قربان در ترکیه با ۴ روز تعطیلی همراه است. در این ایام، ادارات، بسیاری از فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها تعطیل می‌شوند.

ساکنان استانبول در خلال عید قربان به دیدار خانواده‌های خود در سراسر کشور می‌روند. بااین‌حال، صرف‌نظر از بازار بزرگ استانبول که تنها برای چند روز در این ایام تعطیل است، مراکز گردشگری مهم همچنان در این روزها باز هستند.

فستیوال های ترکیه

روز پیروزی در ماه اوت

روز پیروزی فرصتی برای گرامیداشت پیروزی ارتش ترکیه بر نیروهای یونانی در نبرد سال ۱۹۲۲ است. رژه‌های نظامی در سراسر کشور برگزار می‌شوند. ادارات دولتی در روز ۳۰ اوت تعطیل هستند، اما مراکز گردشگری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

دوسالانه استانبول در ماه سپتامبر و نوامبر

دوسالانه‌ی استانبول یکی از معروف‌ترین رویدادهای هنر معاصر در سطح جهان است. بنیاد استانبول برای فرهنگ و هنر از سال ۱۹۸۷ دوسالانه‌ی استانبول را برگزار می‌کند. این دوسالانه جایگاهی هم‌تراز با دوسالانه‌ی ونیز، سائوپائولو و سیدنی دارد.

فستیوال های ترکیه

روز جمهوری در ماه اکتبر

آخرین تعطیل رسمی در تقویم سالانه‌ی ترکیه، روز ۲۹ اکتبر به مناسبت روز جمهوری است. جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ در چنین روزی تأسیس شد. در این روز، سراسر محله‌های استانبول با پرچم‌های ترکیه آذین‌بندی می‌شوند و می‌توان مراسم آتش‌بازی را در تنگه‌ی بوسفور تماشا کرد.

ماراتن استانبول در ماه نوامبر

ماراتن بین‌المللی استانبول تنها مسابقه‌ای است که در دو قاره جریان دارد. این ماراتن از سواحل آسیایی استانبول آغاز شده و تا بخش اروپایی شهر در کنار تنگه‌ی بوسفور ادامه دارد.

فستیوال های ترکیه

فستیوال رومی در قونیه در ماه دسامبر

رقص سماع دراویش شیوه‌ای برای مراقبه است که به مکتب صوفیان تعلق دارد. این رسم همچنان در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ترکیه، پابرجا است و ریشه‌های آن به فرمان مولوی، مولانا جلال‌الدین رومی، بازمی‌گردد. هرساله در خلال هفته‌ی منتهی به ۱۷ دسامبر در قونیه، روز مرگ مولانا، هزاران نفر از سراسر جهان در مقبره‌ی باشکوه وی گرد هم جمع می‌شوند تا یاد او را گرامی بدارند. ۱۷ دسامبر در قونیه به «شب عروسی» مولانا و دیدار او با معبودش، معروف است.

فستیوال های ترکیه

فستیوال فیلم کوتاه استانبول در ماه دسامبر

فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه استانبول قدیمی‌ترین و معتبرترین فستیوال فیلم کوتاه در ترکیه است. این فستیوال هرساله در ماه دسامبر برگزار شده و در طول یک هفته اقدام به نمایش حدوداً ۲۰۰ فیلم برگزیده از ترکیه و سراسر جهان می‌کند


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار