gardeshban.ir

خریدن سوغاتی در ترکیه می‌تواند گران یا ارزان برای شما تمام شود اما مهم این است که تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود چرا که تنوع محصولات آن زیاد به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۳۰۴۲۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 02
گردشبان (gardeshban.ir) :

برای مدت‌های طولانی در ترکیه کالاهای فیک از برندهای پرآوازه به فروش می‌رسید و گردشگران از اینکه ساعت، عینک آفتابی، تی‌شرت و کیف دستی‌های برندهای نامدار را با نصف قیمت می‌خریدند، خوشحال بودند و صنایع مشغول به این کار در ترکیه درآمدهای هنگفتی به دست می‌آوردند. در سال‌های اخیر با این تولیدکنندگان جعلی برخورد شده و کمتر با محصولات فیک برخورد خواهید کرد. برای انتخاب بهترین سوغاتی‌ها از ترکیه می‌توانید مطلب زیر را بخوانید تا با سوغات معروف ترکیه بیشتر آشنا شوید.

۱. فرش و گلیم

بسیاری از افرادی که محدودیتی در میزان هزینه برای خرید سوغاتی ندارند، مجذوب طرح و نقشه‌ فرش و گلیم سنتی ترکیه می‌شوند و آن را انتخاب می‌کنند. ماه‌ها و حتی گاهی سال‌ها صرف این قطعات هنری دست‌باف می‌شود تا به قیمتی ارزنده به فروش برسند. از آن‌جایی که نمونه‌های جعلی و ضعیف چینی در بازار به وفور به چشم می‌خورد بهتر است هنگام خرید از فردی خبره راهنمایی بگیرید.

سوغات ترکیه

۲. راحت الحلقوم

راحت‌الحلقوم یک شیرینی ترکی ارزان‌قیمت است که در همه‌جا و در طعم‌های مختلف به فروش می‌رسد. در سوغات‌فروشی‌ها معمولاً می‌توانید بعد از تست کردن این خوراکی، از مزایایی در خرید هم برخوردار شوید؛ مثلاً با خرید هر پنج عدد از آن، یک عدد به طور رایگان دریافت کنید. گفته می‌شود بهترین راحت‌الحلقوم ترکیه به شهر «سفران‌بولو» (Safranbolu) تعلق دارد. اگر در استانبول اقامت دارید به مغازه «حاجی بکار» (Haci Bekar) در منطقه‌ی «ایمینونو» (Eminonu) بروید. خانواده‌ی مردی که راحت‌الحلقوم را برای یک سلطان عثمانی ابداع کرد، هنوز این فروشگاه را سرپا نگه داشته‌اند و اداره می‌کنند. در واقع می‌توان این فروشگاه را یک موزه‌ی زنده دانست.

سوغات ترکیه

۳. چای و استکان

چای سیب معمولاً سوغاتی پرطرفدار ترکیه شناخته می‌شود در حالی که مردم این کشور خود چای سیاه را ترجیح می‌دهند که با قند شیرین شده و آن را در استکان‌های کمرباریک می‌نوشند. چای سیاه سنتی به همراه یک ست از استکان کمرباریک و قاشق چی‌خوری و سینی که در طرح‌های متنوعی وجود دارند، یک سوغاتی عالی از ترکیه خواهد بود.
سوغات ترکیه

۴. چشم نظر

محبوب‌ترین و مشهورترین سوغاتی در ترکیه چشم نظر شناخته می‌شود و اصیل‌ترین سوغاتی است که می‌توانید خریداری کنید؛ چرا که ترک‌ها آن‌ را به وفور در خانه و دفتر کار خود آویزان می‌کنند و به نوزاد هدیه می‌دهند و معتقدند که اتفاقات بد را از انسان دور می‌کند. چشم نظر را می‌توانید به صورت آویز، جاکلیدی، بوک‌مارک، زیورآلات و غیره بخرید.

سوغات ترکیه

۵. طلا

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که طلا در ترکیه ارزان‌تر است. اما در واقع می‌توان گفت تنها عیار طلایی که در ترکیه به فروش می‌رسد بالاتر از عیار طلای کشورهایی مانند انگلستان می‌باشد. طلا در ترکیه شیء مهمی به شمار می‌آید و مردم در عروسی آن را هدیه می‌دهند. به طلا فروشی‌ها در ترکیه «کویومجو» (Kuyumcu) گفته می‌شود و می‌توانید برای دیدن بهترین مجموعه از طلاهای ترکیه به بازار بزرگ استانبول سری بزنید.
سوغات ترکیه

۶. لوستر موزاییکی ترک

لوسترهای موزاییکی ترکیه که از شیشه و برنج و با کیفیت بالا ساخته می‌شوند به راستی چشمگیر هستند. این لوسترها با رنگ‌های جذاب و دلربا فضای خاصی به اتاق می‌بخشند و اگرچه گران‌قیمت هستند اما به دستان هنرمندان ماهر تهیه می‌شوند.

سوغات ترکیه

۷. اشیای سرامیکی

قدمت ساخت سرامیک در ترکیه به قرن هشتم برمی‌گردد و دلیل وجود آن هنر اسلامی و استفاده از کاشی‌ها در تزئینات دیوار و سقف مساجد بود. پس از آن کارخانه‌های مدرن محصولات سرامیکی را با قیمت کمتر به بازار عرضه کردند اما شهرهایی مانند «ایزنیک» (Iznik) و «کوتاهیه» (Kutahya) هنوز اعتبار و شهرت تاریخی خود در این هنر ظریف را حفظ کرده‌اند. کاسه، بشقاب، زیر سیگاری، گلدان و غیره از اشیای سرامیکی کاربردی هستند که می‌توانید سوغاتی بخرید.

سوغات ترکیه

۸. ظروف مسی

مس در طی قرن‌ها پرکاربردترین کالای خانگی در ترکیه بود و در شهرهایی مانند «غازی عینتاب» (Gaziantep) هنوز بازار مس رونق دارد. معروف‌ترین سوغاتی مسی از ترکیه قهوه جوش و فنجان است و اگر به صورت دست‌ساز ساخته شده باشند قیمت بالایی خواهند داشت.

سوغات ترکیه

۹. قهوه ترک

قهوه ترک را حتماً امتحان کنید و اگر شما هم مجذوب طعم آن شدید، همراه خود به خانه ببرید. قهوه ترک در قهوه‌جوش مخصوص به نام «جزوه» (cezve) آماده و در فنجان‌های کوچک نوشیده می‌شود. پس برای یک تجربه‌ی اصیل علاوه بر خرید قهوه، جزوه و فنجان هم خریداری کنید. ضرب‌المثل رایجی بین مردم ترکیه وجود دارد که می‌گوید: «قهوه باید به سیاهی جهنم، سختی مرگ و شیرینی عشق باشد».

سوغات ترکیه


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار