gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: ۷۰ درصد همدانی‌ها محوطه باستانی هگمتانه را از نزدیک ندیده‌اند.
کد خبر: ۳۰۴۵۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 03
گردشبان (gardeshban.ir) :

علی مالمیر شنبه یکم شهریورماه در مراسم اختتامیه مسابقه عکس «ناگفته‌های هگمتانه» در محوطه باستانی هگمتانه همدان، بیان کرد: در نمونه آماری یکی از مطالعاتی که اداره کل میراث فرهنگی استان داشت، میزان بازدید شهروندان همدانی از محوطه باستانی هگمتانه حدود ۳۰ درصد بود.

وی ادامه داد: با وجود آثار تاریخی بی شماری که در همدان داریم و با توجه به اهمیت این محوطه باستانی اما میزان شناخت مردم از آن متناسب با شأن این اثر نیست.
 
مالمیر اضافه کرد: در کنار وظایف اصلی حفاظت و مرمت، معرفی بناهای تاریخی هم یکی از مهمترین وظایف ما است و اگر ارزش و اهمیت آثار را نشناسیم نمی‌توانیم در راستای حفاظت آن‌ها دغدغه داشته باشیم و تلاش کنیم.

وی افزود: زمانی که شناخت خوب از آثار تاریخی و میراث فرهنگی‌ وجود داشته باشد در راستای حفظ بخشی از گذشته خود تلاش خواهیم کرد و خود و دیگران را در راستای حفظ و مطالبه‌گری تشویق می‌کنیم.

مالمیر توضیح داد: یکی از مهمترین روش‌هایی که در حوزه معرفی آثار وجود دارد استفاده از مکتب هنر است که می‌تواند آثار را به صورت تأثیرگذار معرفی کند و دیدن عکس‌ها از دریچه دید هنرمندان برای بیننده تازگی دارد.

وی تصریح کرد: می‌توانیم با استفاده از خلاقیت هنرمندان تصاویری را ثبت کنیم که در حال و آینده مورد استفاده قرار گیرد و باعث شود گذشته خود را بهتر بشناسیم بنابراین عکس‌ها ظرفیت خوبی برای معرفی و ‌تولید محتوای آثار تاریخی هستند.

مدیر پایگاه هگمتانه هم در این مراسم بیان کرد: این مسابقه با هدف ایجاد تعامل و ارتباط با هنرمندان، گردشگران و ‌دوست‌داران میراث فرهنگی در محوطه تاریخی هگمتانه در خردادماه سال ۹۹ با مشارکت علاقمندان میراث فرهنگی آغاز شد.

حسن سلطانی با بیان اینکه ۳۸ نفر با ۱۴۵ اثر در این مسابقه شرکت کرده‌اند، توضیح داد: مشاهده کثرت آثار ارسالی که نمونه‌هایی از برگزیدگان در سالن ترانشه باستان شناسی هگمتانه به نمایش درآمده، قابل تحسین است.

وی شرح داد: تأثیر دید هنرمندانه یک هنرمند در معرفی هگمتانه که به باور خیلی از همدانی‌ها به عنوان خرابه‌های هگمتانه حرفی برای گفتن ندارد بسیار زیاد است و مشاهده شد که با بازگشایی رازهای این اثر باستانی جای خود را در مجامع جهانی برای ثبت نمایان کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان مراسم از ۱۰ نفر از برگزیدگان مسابقه عکس ناگفته‌های هگمتانه تجلیل به عمل آمد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار