gardeshban.ir

اگر به سمت میدان عالی قاپوی اردبیل بروید در همان نبش میدان و در مجاورت آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی بنای عظیم مسجدی را می بینید که در بافت قدیمی شهر خودنمایی می کند.
کد خبر: ۳۰۵۳۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
تقریبا یک دهه از مرمت و بازسازی مسجد عالی قاپوی اردبیل و دروازه می گذرد، مسجدی که دست کم یک بار نمای بیرون آن را هنگام پخش زنده مراسم تاسوعای حسینی دیده اید. این اثر فاخر و عظیم در راستای کاندید شدن مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی برای ثبت جهانی و بعد از تخریب بنای اولیه ساخته شد. همچنین این مسجد در ماه محرم اصلی ترین مکان عزاداری اردبیل به شمار می رود.

مسجد عالی قاپو؛ از دیدنی های جذاب اردبیل/عکس

چرا بازدید از مسجد عالی قاپو اردبیل پیشنهاد می شود؟

هر سال در تاسوعا و عاشورای حسینی دسته های عزاداری بزرگ جلوی این مسجد تجمع می کنند

بنای اولیه مسجد از جمله مساجد باستانی شهر به شمار می رفت

چندین جاذبه در فاصله چند صدمتری این مسجد قرار دارند

اگر قصد خرید حلوا سیاه اردبیل دارید حتما از کنار این مسجد می گذرید

مسجد عالی قاپو؛ از دیدنی های جذاب اردبیل/عکس

تاریخچه مسجد عالی قاپو اردبیل

محله عالی قاپو جایگاه خاصی در تاریخ شهر اردبیل دارد و میراث های بزرگی را در دل خود جای داده است. قدمت مسجد عالی قاپوی اردبیل نیز به ۵۰۰ سال می رسد و در آن دوران که سلسله صفویه مذهب شیعه را رسمی کردند و نقش بزرگی در تاریخ ایفا کردند، این مسجد به عنوان کانوان فعالیت های اجتماعی و فرهنگی نقش محوری داشته است. میدان عالی قاپو هم چندین دهه پیش محل قمه زنی عزاداران حسینی بوده است. بعد از تخریب بنای اولیه مسجد در طی ۳ سال و در سال ۱۳۹۰ ساخت بنای نوساز آن به پایان رسید و مسجد به بهره برداری رسید.

مسجد عالی قاپو؛ از دیدنی های جذاب اردبیل/عکس

معماری مسجد عالی قاپو اردبیل

مسجد عالی قاپوی اردبیل با الهام از اصول معماری بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و به سبک معماری اسلامی دوران صفوی بازسازی شده و این بازسازی بخشی از تاریخ شهر را احیا کرده است. پروژه بازسازی مسجد عالی قاپو به دست گروهی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی انجام شد. مسجد Alighapoo Mosque در زمینی به مساحت هزار و ۹۰۰ مترمربع و در ۲ طبقه ساخته شده و دارای ۲ شبستان زنانه و مردانه است.

در مسجد عالی قاپو اردبیل از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

بخش بزرگی از شکوه معماری این بنا را با ایستادن مقابل درب ورودی آن خواهید دید. آجرکاری های زیبا، کاشی کاری ها خانچه ها، طاقچه ها، معرق کاری ها و کتیبه های قرآنی که به خط ثلث نوشته شده اند از زیباترین جزییات معماری این بنا هستند.

وارد مسجد که می شوید تحت تاثیر عظمت آن قرار می گیرید، ستون های متعددی که طاق نماها را به دوش می کشند قاب زیبایی از معماری سنتی ایران را به تصور کشیده اند. بر روی زمینی راه می روید که با فرش های قرمز دکور شده و لوسترهای بزرگی از بالای سقف آویزان است، اینجا در ماه محرم مکان پذیرایی و ارائه نذری هاست.

بعد از اینکه بازدیدتان تمام شد، سری به پیاده راه عالی قاپو بزنید و آنجا طعم لذیذ حلوا سیاه را بچشید. اگر بعد از ظهر به مسجد بروید، هنگام غروب یا شب لحظات خوبی را در پیاده راه عالی قاپو سپری خواهید کرد.

مسجد عالی قاپو؛ از دیدنی های جذاب اردبیل/عکس

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مسجد عالی قاپو اردبیل چه قدر است؟

بازدید از مسجد عالی قاپو برای گردشگران داخلی رایگان است و در کم تر از نیم ساعت می توان از این مسجد بازدید کرد ولی اگر در ماه محرم و تاسوعای حسینی به این میدان بروید باید نصف روز را صرف تماشای دسته های عزاداری که مقابل این مسجد تجمع کرده اند، بکنید.

فصل مناسب برای بازدید از مسجد عالی قاپو اردبیل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما ارزان اردبیل اواخر بهار و ماه های تابستان است چون در این بازه زمانی هوای شهر بسیار خنک و دلپذیر می شود ولی اگر دوست دارید از نزدیک شاهد تجمع عظیم دسته های عزاداری باشید در ماه محرم به اردبیل بروید.

چگونه به مسجد عالی قاپو اردبیل برویم؟

این مسجد در غرب میدان عالی قاپو و تقاطع دو خیابان شیخ صفی و خیابان طالقانی واقع شده است و مسیر تاکسی و اتوبوس های شهر است اما راحت ترین راه برای دسترسی به این مسجد استفاده از تاکسی یا خودروی شخصی است، اگر خود را به میدان عالی قاپو برسانید می توانید با کمی پیاده روی به تعدادی از جاذبه های مهم شهر سر بزنید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

موزه مردم شناسی: ۳۰۰ متر

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی: ۳۰۰ متر

خانه تاریخی خادم باشی: ۱ کیلومتر

بالیغلی چای: ۱.۸ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی مسجد عالی قاپو اردبیل برای اقامت وجود دارند؟

هتل حسین: ۲۰۰ متر

هتل سبلان: ۳۰۰ متر

هتل نگین: ۳۵۰ متر

هتل صادقی: ۱ کیلومتر

مهمانسرا ایده آل: ۱.۲ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به مسجد عالی قاپو اردبیل هستند؟

رستوران مارتا: ۵۰ متر

رستوران شاه اسماعیل: ۷۵۰ متر

رستوران صادقی: ۱ کیلومتر

رستوران ولیعصر: ۱.۳ کیلومتر

کبابی حاج بیوک: ۱.۵ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار