gardeshban.ir

در حدود بیست سال پیش، سفر به تایلند کاری جسورانه حساب می‌شد، اما این روزها همه چیز فرق کرده است و تایلند به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل شده است و این اصلا عجیب نیست. چرا که مگر شما کسی را می‌شناسید که از اقامت در هتل‌های 5 ستاره بانکوک و یا گذراندن تعطیلات در کلبه‌های ساده و جذابKoh Samui به وجد نیاید و از دیدن تپه‌ها و دشت‌های خیره کننده مثلث طلایی و قدم زدن در ساحل سفید پوکت لذت نبرد؟
کد خبر: ۳۰۵۴۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
این کشور زیبا که درست در مرکز شبه جزیره هند، چین و آسیای شرقی قرار دارد، بالغ بر 68 میلیون نفر جمعیت دارد و جالب است بدانید که بیست و یکمین کشور پر جمعیت جهان به حساب می‌آید.

اگر شما هم مثل من شیفته سفر به این کشور جذاب و دیدنی هستید، خوب است که در مورد واحد پول تایلند کمی اطلاعات داشته باشید. در این مطلب تلاش شده است تا جالب‌ترین و مفید‌ترین نکات در ارتباط با واحد پول تایلند با شما به اشتراک گذاشته شود. پس این شما و این، همه آن چه که دوست دارید در مورد واحد پول تایلند بدانید:

 تاریخچه پر نوسان واحد پول تایلند

واحد پول تایلند، بات (Baht) است. آغاز پیدایش بات به سال 1902 و زمان شاه چولالونگ کورن (Chulalongkorn) برمی‌گردد. تا پیش از آن و تا زمان چاپ اسکناس‌های کاغذی امروزی، تایلندی‌ها از پوسته صدف‌‌ها و سکه‌های پخته شده از گِل رُس به عنوان واحد پول رایج برای معاملات قانونی خود استفاده می‌کردند.

در زمان سلطنت شاه مونگ‌ کات (Mongkut)، تایلند، روابط دیپلماتیک خود را با کشور‌های بزرگ غربی آغاز نمود و تجارت آزاد را به اجرا گذاشت. در آن زمان، واحد پول تایلند، Pot Duang نام داشت. Pot Duangها، در واقع سکه‌های دست‌سازی بودند که از خم کردن و چکش کاری نقره ساخته می‌شدند و بر روی آن‌ها، مُهر حاکم حک می‌شد. با افزایش حجم معاملات با کشور‌های غربی و افزایش نیاز به پول، تولید Pot Duang ناکارآمد به نظر می‌رسید. بنابراین در سال 1853 و با دستور شاه مونگ کات، اولین اسکناس کاغذی تایلند، با نام مای (Mai) چاپ شده و واحد پول تایلند به آن تغییر یافت.

هرچند واحد پولی مای، حضور چندان موفقی در بازار‌های تایلند نداشت، چرا که هنوز تایلندی‌ها ترجیح می‌دادند تا به جای پول کاغذی از Pot Duang، برای معاملات خود در بازار استفاده کنند. در سال 1873 و با روی کار آمدن شاه چولالونگ کورن (Chulalongkorn)، استفاده از سکه‌های فلزی کم ارزش، نامرسوم شد. چرا که در آن زمان ارزش قلع و مس در بازار جهانی، از ارزش سکه ضرب شده با آن‌ها بسیار بیشتربود. این اتفاق باعث شد تا تایلندی‌ها، به استفاده از پی (pee)، روی بیاورند. پی، ارزی بود که برای مبادله در کازینو‌ها استفاده می‌شد.

شاه چولالونگ کورن برای جلوگیری از متداول شدن پی، با حکم قانونی خود، به طور موقت و تا رسیدن سکه‌های مسی سفارشی از انگلستان، یک پول کاغذی کم ارزش به نام آت کرادات (Att Kradat) را جایگزین آن کرد. سکه‌های مسی ساخته شده در انگلستان، دو سال بعد یعنی در سال 1875، از چرخه پولی کشور تایلند خارج شدند. از آن جایی که دولت تایلند، توانایی فراهم کردن میزان کافی سکه تایلندی جهت گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری را نداشت، به منظور افزایش روند تسویه بدهی‌ها و نقل و انتقالات ارزی، به ترتیب در سال‌های 1889، 1898 و 1899، به سه بانک خارجی اجازه کار و صدور اسکناس در تایلند داده شد.

واحد پول تایلند و هر آنچه باید درباره آن بدانید

در سال 1890، دولت تایلند تصمیم گرفت تا Ngoen Kradat Luang یا Treasury Notes را به عنوان واحد پول تایلند انتخاب و در قالب اسکناس وارد چرخه بازار کند اما به دلیل ناکارآمدی دولت در چرخه پخش اسکناس، این خواست دولت، هرگز اتفاق نیفتاد.

سال 1902 را می‌توان به عنوان یک نقطه عطف مهم در دوران سلطنت شاه چولالونگ کورن، به حساب آورد. چرا که در آن سال، بخش فناوری‌های تایلند، به طوررسمی و زیر نظر وزارت دارایی تایلند، افتتاح شده و آغاز به کار کرد. مسوولیت این بخش، صدور و تبادل اسکناس‌های کاغذی بود. با افتتاح این بخش، بلاخره در روز 23 ام دسامبر همان سال، اولین اسکناس‌‌های مدرن تایلندی، به طور رسمی وارد بازار شدند. در واقع این اتفاق، آغازِ به کار‌گیری واحد پولی بات (baht)، به عنوان واحد پول تایلند بود که تا به امروز از آن استفاده می‌شود.

امروزه در چرخه پول تایلند، سکه‌های 1، 2، 5 و 10 باتی و نیز اسکانس‌های چاپی 20، 50، 100، 500 و 1000 باتی موجود و مورد معامله در بازار هستند. هر واحد پول تایلند (بات)، معادل 100 ساتن است و سکه‌های 25 و 50 ساتنی، در بازار تایلند موجود بوده و معامله می‌شود.


ارزش واحد پول تایلند (بات) در برابر دلار آمریکا چقدر است؟

به طور کلی مانند بسیاری از ارز‌های دیگر، هر واحد پول تایلند (بات) نسبت به دلار آمریکا از ارزش کمتری برخوردار است. به طور کلی در یک دهه گذشته ارزش بات نسبت به دلار دارای نوسانات زیادی بوده و از 32 تا 42 بات به ازای هر دلار آمریکا متغیر بوده است. در زمان نوشتن این مقاله که مطابق آخرین روز‌های فروردین ماه سال 1399 است، ارزش هر دلار آمریکا معادل 32.72 بات تایلند است.

واحد پول تایلند و هر آنچه باید درباره آن بدانید

برای سفر به تایلند، همراه بردن کدام واحد پولی به صرفه‌تر است؟

برای سفر به تایلند بهتر است که از ایران با خودتان دلار ببرید و پس از رسیدن به مقصد، با مراجعه به صرافی‌های تایلند دلار‌ها را به بات تبدیل کنید چرا که در این حالت بات تایلند را به قیمت مناسب‌تری تهیه می‌کنید و در غیر این صورت عملا ضرر خواهید کرد. در ضمن این نکته را به یاد داشته باشید که تبدیل پول در صرافی‌های مستقر در فرودگاه به صرفه نیست و برای کاهش هزینه‌های سفر بهتر است از صرافی موجود در سطح شهر استفاده کنید. همین طور می‌توانید با استفاده از ماشین‌های مکانیزه صرافی موجود در سطح کشور، با ارائه اسکانس‌های نو، بدون کارمزد آن را به بات تبدیل کنید همچنین اگر جزا دارندگان مسترکارت بین‌المللی هستید، می توانید با مراجعه به عابر‌بانک‌های موجود در سراسر شهر، بات دریافت کنید که البته این عملیات بانکی با کسر کمی کارمزد همراه خواهد بود

 دو نکته مهم در ارتباط با صرافی‌های تایلند که بهتر است بدانید

اول این که بسته به درخواست شما برای تبدیل دلار به اسکناس 100 باتی و یا 500 باتی، نرخ فروش ارز متفاوت خواهد بود. به این معنا که صرافی‌های تایلند برای تبدیل دلار شما به اسکناس 100 باتی نسبت به تبدیل آن به اسکناس 500 باتی پول بیشتری از شما دریافت خواهند کرد و دوم این که صرافی‌ها در تبدیل مبالغ زیر صد دلار به بات، نسبت به تبدیل مبالغ بالای صد دلار، هر بات را به قیمت بیشتری به شما خواهند داد. پس پیشنهاد می‌کنم تا با محاسبه حدودی هزینه‌های اقامت خود در همان ابتدای سفر، بخش عمده پول مورد نیاز خود را یکباره به بات تبدیل کنید.

چند حقیقت جذاب در مورد واحد پول تایلند (بات) که به احتمال زیاد نمی‌دانید 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حمل اسکناس‌های چاپی در جیب پشتی شلوار در تایلند مرسوم نیست و در نظر تایلندی‌ها جنبه خوبی ندارد. چرا که تایلندی‌ها این کار را نشستن بر روی تصویر پادشاه و بی احترامی به او می‌دانند. حالا چه کسی جرات بی احترامی به پادشاه فقید محبوب تایلند را دارد؟ من که قطعا ندارم.

حالا اگر به قدر کافی شگفت زده نشده‌اید، باید بگویم که ایستادن بر روی سکه و یا اسکناس‌های چاپی تایلند، یک عمل توهین آمیز بر علیه سلطنت به حساب می‌آید و احتمالا بعد از آن اوضاع خوبی در انتظارتان نخواهد بود. من اگر جای شما بودم در گذر از خیابان‌ها و کوچه‌های تایلند حواسم را چهار چشمی جمع می‌کردم تا مبادا به طور اتفاقی پایم را بر روی یکی از این سکه‌های رها شده در خیابان نگذارم و حسابم با یکی از طرفداران سفت و سخت خاندان سلطنتی نیافتد. 

حالا اگر باورتان نمی‌شود که تایلندی تا چه حد به عکس درج شده پادشاه بر روی اسکانس‌های خود تعصب دارند، باید بگویم که در برخی از فروشگاه‌های مناطق روستایی در تایلند، اسکناس‌های کوچک تایلندی به فروش می‌رود که مردم آن‌ها را به عنوان سمبل سلامتی پادشاه و احترام به او خریداری می‌کنند. پس اگر دوست ندارید که سفرتان با یک حرکت اشتباه تبدیل به بدترین خاطره زندگیتان شود، از له کردن اسکناس‌های چاپی تایلندی و پا گذاشتن بر روی سکه‌های ممهور به عکس پادشاه جدا خودداری کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار