gardeshban.ir

آش آبادانی از حبوبات، سبزی و برنج تهیه می شود و در صبح های زمستانی بسیار پر طرفدار است.
کد خبر: ۳۰۵۹۷
تاریخ انتشار : جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
آش آبادانی یا آش خوزستانی جزو مغذی ترین و خوش طعم ترین آش های ایرانی محسوب می شود. آش آبادانی را معمولا با گوشت یا بدون گوشت و تند درست می کنند.

برای تهیه این آش می توانید از گوشت دنده و سرسینه گوسفندی و گوشت گردن استفاده کنید. این قسمت ها از گوشت مناسب است چون که پس از پخت و کوبیدن، ریش ریش می شود و به اصطلاح آش را کش دار می کند.

مواد لازم برای آش آبادانی :

 نخود و لوبیا سفید از هر کدام نصف پیمانه
 گوشت250 گرم 
 پیاز 3 عدد
 عدس1 پیمانه 
برنج 2 پیمانه 
تره خرد شده500 گرم 
 فلفل قرمز و سیاهبه مقدار لازم 
نمک و زردچوبه به مقدار لازم 

طرز تهیه آش آبادانی  :

برای پخت آش آبادانی، ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس کنید و تا صبح چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن ها از بین برود. سپس آن ها را با آب بپزید در حین پخت حبوبات یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و با کمی روغن تفت بدهید سپس گوشت را اضافه کنید و کمی تفت بدهید تا رنگ آن تغییر کند و بعد مقدار زیادی آب جوش روی آن بریزید و اجازه بدهید با حرارت ملایم بپزد.

زمانی که گوشت نرم شد مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و بعد از نیم ساعت پختن گوشت ها را از داخل قابلمه بیرون بیاورید و برنج خیس خورده را با سبزی داخل آب گوشت بریزید اگر آب گوشت کم بود آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه بدهید با هم کمی بپزند سپس حبوبات پخته شده را اضافه کنید  و اجازه بدهید مواد با هم جا بیفتند، نمک و زردچوبه و فلفل آش اگر کم است به آن اضافه کنید.

گوشت ها را ریش ریش کنید و آن ها را بکوبید و به مواد آش اضافه کنید اگر آش نزدیک جا افتادن بود آن را دائم هم بزنید که ته نگیرد.

مقداری پیاز خلالی خرد کنید و آن ها را سرخ کنید. مقداری از پیاز داغ را داخل آش بریزید و مقداری را برای  تزیین آش  استفاده کنید.

طرز تهیه آش آبادانی,آش آبادانی

نکاتی برای تهیه ی آش آبادانی:

•  آش خوزستانی یا آش آبادانی ظاهری شبیه  آش شله قلمکار  است و برای صبحانه استفاده می شود.

•  این آش نیازی به ترشی و نعناع داغ ندارد اما می توانید از کشک و نعنا داغ برای تزیین آن استفاده کنید.•  بعضی افراد مقداری گوشت چرخ کرده را تفت می دهند و سرخ می کنند و آش را با آن تزیین می کنند.

•  می توانید گوشت را در این آش حذف کنید و از قلم و آب آن یا از عصاره ی گوشت استفاده کنید.

•  سبزی آش آبادانی را کمی درشت تر از آش های معمولی بگیرید. در صورت تمایل می توانید مقدار کمی جعفری به سبزی آن (تره) اضافه کنید.

•  بهتر است از برنج نیم دانه ی ایرانی استفاده کنید.

•  از ویژگی های این غذا تندی آن است. و تندی آن را با سلیقه ی خود تنظیم کنید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار