gardeshban.ir

قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند!
کد خبر: ۳۰۶۷۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

زمانی که می‌شنویم یک صنعت صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، تصاویر انقلاب صنعتی با ماشین‌های بخار، راه آهن و دودکش‌ها به ذهنمان خطور می‌کند. اما به زودی این تصایر جای خود را به تکنولوژی‌های پیشرفته و دنیای مدرن می‌دهد.

اکتبر ۲۰۱۹ سالگرد ۱۰۰ ساله ملکه ویللمینا (Queen Wilhelmina) هلند، با اعطای عنوان سلطنتی به یک خط هوایی (که روزگاری یک خط هوایی کوچک و پیشگام بود)، برگزار شد. The Koninklijke Luchtvaart Maatschappij  که بیشتر به KLM شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی اروپا و همچنین یکی از معروف‌ترین برندهای جهان در صنعت هوانوردی است.

یک تاج افتخار به طور برجسته در لباس فرم این شرکت وجود دارد، شاید تاج افتخار این شرکت هواپیمایی بیشتر به قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی جهان مربوط باشد.

شگفت‌انگیز است اگر بگوییم، در صنعتی که به نوسانات و بی‌ثباتی‌های مالی بسیاری مشهور است، تعداد کمی از خطوط هوایی از سال‌های اولیه تاسیس صنعت هوانوری هنوز به شکل اولیه خود باقی مانده‌اند. در اینجا ۱۰ شرکت از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا که هنوز در حال فعالیت هستند، را معرفی کرده‌ایم.​


KLM

معرفی قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند!

سال تاسیس: ۱۹۱۹

 اولین پرواز: مه ۱۹۲۰

 مسافرانی که در سال ۲۰۱۸ با این شرکت هوایی جابه جا شدند: ۳۴.۲ میلیون مسافر ​​​​​​

هلند به عنوان کشوری که زمانی بزرگ‌ترین ناوگان تجاری در جهان را داشت، به نظر می‌رسد جز اولین کشورهایی بود که یک خط هوایی ملی تاسیس کرد و تبدیل به یک برند قوی شود که باید روی آن حساب ویژه باز کرد.

نیاز به ارتباط آمستردام به آنچه که در آن زمان به عنوان هند شرقی هلند شناخته می‌شد، قطعا انگیزه قدرتمندی برای پرواز کردن KLM از زمین در روزهای اولیه خود بود. با وجود تاسیس رسمی این خط هوایی در اکتبر ۱۹۱۹، این خط هوایی تا ۱۹۲۰ شروع به فعالیت نکرد تا در مه ۱۹۲۰ با یک هواپیمای چهار نفره به نام دسویلند دی اچ. ۱۶ (De Havilland DH)، پرواز به سوی فرودگاه کرودون لندن که اکنون تعطیل شده‌، انجام داد.

در سال ۱۹۲۴ KLM پروازی را از آمستردام به باتاویا (Batavia) (نام قدیم جاکارتا) ‏آغاز کرد که طولانی‌ترین مسیر هوایی جهان در آن زمان بود.. این شرکت در سال ۱۹۴۶ با استفاده از هواپیمای دی سی ۴ (DC-4) اولین شرکت هواپیمایی اروپایی شد که پروازهای برنامه‌ریزی‌شده به نیویورک را آغاز کرد.

تعهد KLM به نوآوری در طول تقریبا صد سال زندگی‌اش همیشه ثابت بوده ‌است. این مساله در مورد ناوگان این شرکت نیز صادق است. این خط هوایی همچنین با معرفی اولین برنامه پرواز مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی، پیشگامی خود را در استفاده از رسانه‌های اجتماعی نیز ثابت کرد.

Avianca

معرفی قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند!

سال تاسیس: ۱۹۱۹

 اولین پرواز: ۱۹۱۹

مسافرانی که در سال ۲۰۱۸ با این شرکت جابه جا شدند: ۳۰.۵ میلیون مسافر

این هواپیما در سال ۱۹۱۹ توسط مهاجران آلمانی در بارانکویلا (Barranquilla)، کلمبیا تاسیس شد و در ابتدا با نام SCADTA شناخته می‌شد و هواپیماهای Junkers F١٣ داشت که برخی از آنها مجهز به شناور نیز بودند.   با نزدیک شدن جهان به جنگ در اواخر دهه ۱۹۳۰،  SCADTA  به یک منبع نگرانی برای دولت ایالات‌متحده تبدیل شد، که نگران پیامدهای امنیتی ارتباطات خطوط هوایی با آلمان بودند.

شرکت هواپیمایی پان‌آمریکن ورلد ایرویز (Pan American World Airways) متعاقبا سهم کنترلی در این شرکت به دست آورد. و در سال ۱۹۴۹، شرکت SCADTA با شرکت هواپیمایی ‌کلمبیایی SACO (Servicio Aéreo Colombiano) ادغام شد و نام فعلی خود را انتخاب کرد.

. مروزه، بعد از جذب چندین شرکت هواپیمایی در کشورهای همسایه، Avianca  یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های هواپیمایی در آمریکای‌لاتین با ۱۷۳ ناوگان هواپیمایی و شبکه‌ای از شرکت‌های تابعه است که تقریبا تمام قاره را در بر می‌گیرد.


کانتاس (Qantas)

معرفی قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند!

سال تاسیس: ۱۹۲۰

مسافرانی که در سال ۲۰۱۸ با این شرکت جابه جا شدند: ۵۵.۳ میلیون مسافر

تعداد کمی از مردم خارج از استرالیا می‌دانند که کانتاس نماینده «خط هوایی کویینزلند و قلمرو شمالی» (Queensland and NorthernTerritory Aerial Service) است. همان طور که از نامش پیداست، هدف اولیه این شرکت هواپیمایی ارائه خدمات به مناطق گرمسیری و کم‌جمعیت استرالیای شمالی بود.

اولین هواپیمای این شرکت هوایی یک هواپیمای «آورو ۵۰۴» (Avro) بود که پیش از جنگ جهانی اول ساخته شده و تنها می‌توانست خلبان و یک مسافر را در آن جای داد. کانتاس توسط دولت استرالیا پس از جنگ جهانی دوم ملی و در دهه ۹۰ خصوصی‌سازی شد. ​

زندگی کانگورویی این شرکت برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ ظاهر شد و در ادامه به گسترش پروازها در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه و فراتر از آن انجام داد.  امروزه شرکت کانتاس به عنوان حامل پرچم استرالیا و همچنین بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی کشور و یکی از معروف‌ترین برند‌های جهانی نیز می‌باشد.

 
ایرفلوت (Aeroflot)

سال تاسیس: ۱۹۲۳

 اولین پرواز: ۱۹۲۳

مسافران که در سال ۲۰۱۸ با این شرکت جابه جا شدند: به ۵۵.۷ میلیون مسافر

پرواز از مسکو به سوی نیژنی نوگورود (Nizhny Novgorod) که حامل شش نفر (‏چهار مسافر و دو خدمه)‏ در هواپیمای فوکر ۱۳ بود، نشان از آغاز خط هوایی اتحاد جماهیر شوروی و بعدتر، حامل پرچم فدراسیون روسیه بود.

این هواپیما که در اصل دابرولت (Dobrolet) نامیده می‌شد، در سال ۱۹۳۲ زمانی که دولت شوروی تصمیم گرفت تمام ناوگان هوایی غیرنظامی را تحت یک واحد قرار دهد، به نام ایرفلوت تغییر نام داد. پس از جنگ جهانی دوم، ایرفلوت به بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی جهان تبدیل شد، زیرا سفر هوایی تنها وسیله حمل و نقل موجود برای ارتباط بین فضای وسیع اتحاد جماهیر شوروی بود. این شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۵۶ توپولوف تو - ۱۰۴ (Tupolev Tu) را معرفی کرد که اولین هواپیمای مسافربری جت موفق بود.

در طول سال‌های جنگ سرد، ایرفلوت محدوده طولانی Il-62 را اداره می‌کرد که از طریق مورمانسک (Murmansk)، در قطب شمال به کوبا می‌رسید و توپولوف تو - ۱۴۴ (Tupolev Tu)، پاسخ اتحاد جماهیر شوروی به کنکورد بود.

این شرکت در دهه ۹۰ میلادی از اتحادیه جماهیر شوروی جدا و به تعدادی از خطوط هوایی منطقه‌ای تقسیم شد. هسته اصلی این خط هوایی تحت کنترل روسیه درآمد و همچنان دولتی باقی ماند. این شرکت در دهه اول قرن بیست و یکم به لحاظ خدمات و ناوگان دچار تحول عظیمی شد. ایرفلوت‌ امروزی شباهت کمی به شرکت قبلی خود دارد.


(Czech Airlines (CSA

معرفی قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند!

 سال تاسیس خطوط هوایی چک: ۱۹۲۳

 اولین پرواز: اکتبر ۱۹۲۳

 مسافران که در سال ۲۰۱۸ با این خط هوایی جا به جا شدند: ۲.۹ میلیون مسافر

فعالیت خطوط هوایی چک که به عنوان یک خط هوایی ملی برای کشور تازه بنیان چکسلواکی آغاز شد، با جنگ جهانی دوم متوقف گردد و این خط هوایی بعدا توسط دولت کمونیست پس از جنگ به کار گرفته شد.

در سال ۱۹۵۷، CSA  پس از BOAC و ایرفلوت، سومین شرکت هواپیمایی بود که هواپیماهای جت را به کار می‌گرفت. این خط هوایی همچنین اولین هواپیمایی بود که یک ارتباط تمام جتی را بین پراگ و مسکو راه‌اندازی کرد.

 در طول سال‌های جنگ سرد، CSA  عملیات بسیار بزرگی را انجام داد که شامل ناوگانی با بیش از ۲۱ هواپیمای دور برد ایلوشین II - ۶۲ (Ilyushin Il ) بود و همچنین شبکه گسترده‌ای که آمریکا، آفریقا، خاورمیانه و آسیا را پوشش می‌داد.

متاسفانه این هواپیما دچار دو بدشانسی شد، اول اینکه به اولین هواپیمایی تبدیل شد که دچار هواپیماربایی شد و دوم اینکه سه فروند از هواپیما‌های آن در سال ۱۹۵۰ توسط فراریان به آلمان غربی برده شدند. همچنین این اولین خط هوایی بود که در حادثه‌ای در دهه ۱۹۷۰ کاپیتان خود را به دست یک آدم‌ربا از دست داد.

همانند بسیاری از خطوط هوایی ملی بلوک شرق سابق، CSA  در طول دهه ۹۰ تغییر نام داده، همچنین ساختارش را بازساری کرد و مدرن شد.


Finnair

 سال تاسیس: ۱۹۲۳

اولین پرواز: مارس ۱۹۲۴

مسافران که در سال ۲۰۱۸ با این ایرلاین جا به جا شدند: ۱۳ میلیون مسافر

برای کسانی که تعجب می‌کنند که چرا کد خطوط هوایی فاینیر "AY" است، این کد از نامی قبلا این شرکت (نام قبلی این شرکت هوایی: Aero O/Y) که در سال ۱۹۵۳ به فاینیر تغییر نام داده، گرفته شده ‌است. در طول ۱۲ سال اول، این خط هوایی تنها هواپیماهای دریایی را اداره می‌کرد که به نظر یک انتخاب منطقی با توجه به دریاچه‌ها و رود‌های که سطح فنلاند را می پوشاند، بود.

در سال ۱۹۸۳، این شرکت اولین خط هوایی اروپایی بود که بدون توقف با هواپیمای دی سی - ۱۰ (DC) به توکیو پرواز کرد. پنج سال بعد، فاینیر تنها شرکت هواپیمایی اروپایی بود که پرواز مستقیمی بین اروپا و چین را انجام داد.

این امر به موقعیت این شرکت هواپیمایی به عنوان كوتاه‌ترین دروازه بین اروپا و آسیا كمك كرد، که البته تا حدود زیادی به دلیل موقعیت هلسینكی بود.

خطوط هوایی دلتا

معرفی قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند!

 سال تاسیس: ۱۹۲۴

 مسافرانی که در سال ۲۰۱۸ با این شرکت هواپیمایی جابه جا شدند: ۱۹۲.۵ میلیون مسافر

دلتا از یک عملیات کوچک در جنوب‌ترین نقطه آمریکا به بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی جهان تبدیل شد.  دو تصمیم مهم این شرکت هوایی باعث شد که دلتا در راس خطوط هوایی مهم جهان قرار بگیرد: خرید پروازهای ساحل شرقی پان‌امز (Pan Am's East Coast) و مسیرهای اروپایی در اوایل دهه ۹۰ و همچنین ادغام آن با خطوط هوایی شمال غربی (Northwest Airlines) در سال ۲۰۰۸.

امروزه دلتا یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی جهان از نظر مسافران برنامه‌ریزی‌شده می‌باشد.​


خط هوایی صربستان (Air Serbia)

سال تاسیس: ۱۹۲۷

 مسافرانی که در سال ۲۰۱۸ با این خط هوایی جابه جا شدند: ۲.۵ میلیون نفر. ​

خط هوایی صربستان ادعا می‌کند که از چندین شرکت هواپیمایی که به عنوان حامل پرچم یوگسلاوی عمل می‌کردند (‏برای همین کد این شرکت JU است)‏، (شامل خط هوایی ایرفلوت از سال ۱۹۲۷ و جت ایرویز از سال ۱۹۴۸)‌ آغاز به فعالیت کرده است.

 در طول سال‌های جنگ سرد، جت ایرویز یک شبکه پروازی گسترده را ایجاد کرد و تجهیزات را از شرق و غرب خریداری نمود، این در حالی بود که موقعیت این کشور به عنوان یک کشور غیر متحد در یوگسلاوی بود. پس از فروپاشی یوگسلاوی، جت‌ایرویز حامل پرچم صربستان شد. در سال ۲۰۱۳، خط هوایی الاتحاد ۴۹ % از سهام این شرکت را خریداری کرد، همین امر باعث تغییرات بسیاری در عملیات این شرکت گردید و همچنین نام این شرکت نیز به خط هوایی صربستان تغییر کرد.​

 
ایبریا (Iberia)

سال تاسیس: ۱۹۲۷

اولین پرواز: دسامبر ۱۹۲۷

تعداد مسافرانی که در سال ۲۰۱۸ با این ایرلاین جابه جا شدند: ۲۰ میلیون مسافر

در گذشته یک شرکت خصوصی به نام ایبریا به مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی تحت حمایت دولت قرار گرفت و حمل و نقل پستی بین مادرید و بارسلونا را انجام می‌داد. پس از یک وقفه عملیاتی در اوایل دهه ۱۹۳۰، این شرکت توسط ملی‌گرایان در طول جنگ داخلی اسپانیا با کمک‌های آلمانی‌ها احیا شد.

پس از جنگ، ایبریا، که اکنون در دستان دولت بود، به عنوان حامل پرچم اسپانیا معرفی شد. در سال ۱۹۴۶، این شرکت اولین خط هوایی بود که بین اروپا و آمریکای جنوبی پرواز داشت. این خط هوایی در سال ۲۰۰۱ خصوصی‌سازی شد و در سال ۲۰۱۰ برای ایجاد گروه خطوط هوایی بین‌المللی با خطوط هوایی بریتانیا ادغام گردید.​


بریتیش ایرویز(British Airways)

معرفی قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند!

سال تاسیس: ۱۹۱۹ (یا ۱۹۷۴)

اولین پرواز: اوت ۱۹۱۹ (‏یا ۱۹۷۴)

 ‏مسافرانی که در سال ۲۰۱۸ با این خط هوایی جابه جا شدند: ۴۴.۱ میلیون مسافر

خطوط هوایی بریتانیا ۴۵ سال پیش با ادغام چهار شرکت دیگر تشکیل شد: شرکت هواپیمایی بریتانیا در خارج از کشور (British Overseas Airways Corporation)، شرکت هواپیمایی بریتانیا اروپایی (British European Airways)، شرکت هواپیمایی کامبرین (Cambrian Airways) و شرکت هواپیمایی شمال شرقی(Northeast Airlines).

با این حال، این کشور در سال ۲۰۱۹ فعالیت صدساله و موفقیت خطوط هوایی پیشین خود را جشن گرفت.

خطوط هوایی بریتانیا اعلام کرد که این خط هوایی در ۲۵ آگوست ۱۹۱۹ در حالی شروع به فعالیت کرده که اولین پرواز بین المللی آن پرواز بین لندن و پاریس با یک مسافر و مقداری خامه دونشایر (Devonshire) و تعداد پرنده grouse را بوده است.

این شروع کار بود، نه شروع کار خطوط هوایی بریتانیا، بلکه حمل و نقل هوایی ملی این کشور را نشان می‌دهد.

 

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار