gardeshban.ir

بنا‌ها و جاذبه‌های تاریخی همچون انسان‌ها داستانی منحصر به خود را دارند و باستان‌شناسان تلاش می‌کنند ابعاد پنهان ساخت این بنا‌ها را آشکار کنند.
کد خبر: ۳۰۷۸۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 12
گردشبان (gardeshban.ir) :

مکان‌های باستانی جهان هر سال هزاران بازدیدکننده را به سمت خود می‌کشانند و به نیاز آن‌ها برای کشف رمز و راز تمدن‌های گذشته پاسخ می‌دهند. در این میان کارشناسان تلاش می‌کنند راز‌های کشف شده سایت‌های جذاب تاریخی را به صورت دائمی در اختیار جهانیان قرار بدهند.

در ادامه این مطلب، برخی از جذاب‌ترین اکتشافات سال‌های اخیر کارشناسان باستان شناسی درباره بناهای تاریخی را به شما ارائه می دهیم:

حقیقتی درباره دروازه جهنم هیراپولیس

هیراپولیس شهری باستانی در ترکیه است که تصور می‌شود قدمت آن به قرن ۲ قبل از میلاد برمی‌گردد. این سایت تاریخی نزدیک استخر‌های سنگ تراورتن پاموکاله واقع شده است و گردشگران را به خرابه‌های خود، حمام‌های در حال فروپاشی و باقیمانده‌ ساختمان‌های معبد جذب می‌کند.

گردشگرانی که از هیراپولیس بازدید می‌کنند، یک معبد یونانی_رومی را در این سایت تاریخی می‌بینند. این معبد راوی یک داستان عجیب و غریب است.

معبد پلوتونیوم که به نام پلوتو خدای جهان زیرین نامگذاری شده است، مدتهاست که با نام دروازه جهنم شناخته می‌شود. کشیش‌ها در دوران باستان حیوانات را به عنوان بخشی از یک مراسم قربانی به پلوتونیوم اهدا می‌کردند و مردم به این صحنه نگاه می‌کردند. بنابراین پلوتونیوم به عنوان گذرگاهی به جهان زیرین شناخته شد. امروزه دانشمندان متوجه شده اند که پرندگان و حشرات در زمان ورود به معبد پلوتونیوم از بین می‌روند؛ زیرا وجود شکافی در عمق زیرساختار پلوتونیوم باعث آزاد شدن سطوح سمی دی اکسید کربن می‌شود.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر

اسرار اطراف هرم خمیده مصر

این شاید مشهورترین هرم مصر نباشد؛ اما ساختار چشمگیر آن اسرار فراوانی را در دل خود پنهان کرده است. درب هرم خمیده در سال ۲۰۱۹ به روی عموم باز شد. این هرم در حدود ۲۵ مایلی معادل ۴۰کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد. کارشناسان معتقدند که  هرم  خمیده در ۲۶۰۰سال قبل از میلاد مسیح برای فرعون سنفرو ساخته شده است.

سازه هرم خمیده ۳۳۱فوت معادل ۱۰۱متر ارتفاع دارد. کارشناسان اخیراً در جریان مرمت این هرم و اطراف آن، یک شبکه از مقبره‌های پنهان و  طیف وسیعی از سارکوفاژی‌ها را کشف کردند. این طیف وسیع سارکوفاژی‌ها شامل مومیایی‌های مربوط به سال‌های ۳۳۲تا ۶۶۴قبل از میلاد است. باستان شناسان همچنین ابزار‌های برش سنگ و ماسک‌های تشریفات را پیدا کردند.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر

اسرار آرامگاه توتانخامون

آخرین مکان استراحت پادشاه توتانخامون در جنوب دره پادشاهان اسرار زیادی را در دل خود پنهان کرده است. هاوارد کارتر باستان‌شناس و مصرشناس مشهور بریتانیایی در سال ۱۹۲۵ مقبره توتانخامون را باز کرد و دو خنجر را در آنجا پیدا کرد. هم اکنون مطالعات نشان می‌دهند که خنجر‌های پیدا شده در آرامگاه توتانخامون از یک شهاب سنگ ساخته شده اند. ترکیب تیغه خنجر با طول ۱۳.۴ ااینچ معادل۳۴.۲سانتی متر حاوی مقدار زیادی نیکل است که در هیچ جای کره زمین پیدا نمی‌شود.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر

مناظر جدید شگفت آور در چان چان (پرو)

شما بدون شک نام ماچوپیچو ارگ معروف اینکا در پرو را شنیده اید، اما سایت تاریخی چان چان در حاشیه قرار گرفته است.

چان چان که روزگاری پایتخت پررونق تمدن چیم چان بود، در قرن پانزدهم اوج شکوفایی اش را سپری کرد و امروز مجموعه‌ای از دیوار‌های سنگین و معابر است. سایت تاریخی چان چان به دلیل بارش‌های شدید منطقه‌ای که در آن قرار گرفته، در معرض تخریب است. با این وجود تحقیقات و اکتشافات اخیر در این سایت، نتایج خوبی داشته اند.

یک دیوار خشتی و ۱۹ مجسمه چوبی در اکتشافات اخیر سایت تاریخی چان چان پیدا شده اند. تصور می‌شود که مجسمه‌های چوبی پیدا شده، حدود ۷۵۰ سال پیش به خاک سپرده شده اند و طول آن‌ها ۲۶ اینچ معادل ۷۰سانتی متر است.

به نظر می‌رسد که مجسمه‌های چوبی مذکور عصا و سپر دارند. کارشناسان معتقدند این مجسمه‌ها می‌توانستند به عنوان نگهبان عمل کنند. حفاری‌های سایت تاریخی چان چان ادامه دارند.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر

گنجینه‌های ایاصوفیه که تازه کشف شده اند

ایاصوفیه از چشمگیرترین دیدنی‌های استانبول است. این سازه تاریخی با گنبدها، مناره‌ها و فضای داخلی تزئین شده با موزاییک، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

بنای ایاصوفیه در قرن۶ و به عنوان یک کلیسای بیزانسی ساخته شد. این کلیسا در دهه ۱۴۰۰ به مسجد تبدیل و بعد‌ها به عنوان موزه شناخته شد، اما در ژوئیه سال۲۰۲۰ اعلام شد ایاصوفیه به کارکرد خود به عنوان عبادتگاه مسلمانان باز می گردد.

در سال‌های اخیر گنجینه‌های زیادی در ایاصوفیه کشف شدند. یکی از جالب‌ترین یافته‌های کارشناسان در این سازه، تعمیدگاه بزرگ است.تعمیدگاه بزرگ جایی است که تصور می‌شود امپراطور‌ها بیش از یک هزاره خویشاوندان خود را در آنجا غسل تعمید می‌دادند.

محققان همزمان با کشف تعمیدگاه بزرگ، فضایی را در ایاصوفیه کشف کردند که به اعتقاد آن‌ها یک کتابخانه بود. این کتابخانه زمانی محل نگهداری ۱۰۰۰ طومار باستانی بود، اما سرانجام در کنار انبوهی از موزاییک و نقاشی دیواری زیرگچ بری‌های مدرن‌تر پنهان شد.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر

اتاق مخفی داموس آئورآ (Domus Aurea)

داموس آئورآ (Domus Aurea)که در اغلب مواقع تحت الشعاع دیدنی‌های رم قرار می‌گرفت، در زمان حکومت امپراطور نرون یعنی در سال۶۴میلادی کاخی پر زرق و برق بود. جانشینان امپراطور نرون پس از مرگ او خواستند از ساختار پر زرق و برق داموس آئورآ خلاص شوند.سرانجام حمام‌های تراژان روی کاخ داموس آئورآ(Domus Aurea) ساخته شدند.

خوشبختانه مجموعه کاخ داموس آئورآ(Domus Aurea) در زیرزمین حمام‌ها حفظ شد و هنوز هم اسرار تازه‌ای را فاش می‌کند. آخرین نتیجه اکتشافات کاخ داموس آئورآ یک اتاق کامل است. تصور می‌شود که این اتاق بین سال‌های ۶۵و ۶۸میلادی ساخته شده باشد. اتاق ابوالهول اتاق کوچک تزئین شده با نقاشی‌های دیواری  است.

گفتنی است اگرچه فضای بیشتری برای کشف در کاخ داموس آئورآ (Domus Aurea)وجود دارد، کارشناسان از ترس ایجاد ناپایداری در سازه کاخ، تمایلی به حفاری بیشتر در آن ندارند.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر

جزئیات پنهان کولوسئوم

آمفی تئاتر عظیم رم محلی برای کشفیات باستان شناسی است. ساخت کولوسئوم در حدود سال ۷۰میلادی برای وسپاسیان امپراطور روم آغاز شد.

مطالعات اخیر درباره سایت تاریخی کولوسئوم اسرار پنهان آن را فاش کرده اند. کارگران در طی بازسازی اخیر کولوسئوم مجموعه‌ای از اعداد قرمز را که در قوس‌های آمفی تئاتر نقاشی شده بودند، کشف کردند. این اعداد نشان می‌دهند که تماشاگران رومی در کولوسئوم از یک نقشه و سیستم ورود منظم استفاده می‌کردند. این سیستم ورود منظم تماشاگران بی شباهت به آنچه امروز در سالن‌های کنسرت و تئاتر‌های مدرن می‌بینیم، نیست.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر

سایت‌های مخفی تیکال

خرابه‌های تیکال تمدن باستانی مایا در پارک ملی تیکال قرار گرفته است. تیکال در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و اسرار زیادی را در دل خود پنهان کرده است.

فناوری پیشرفته تشخیص و تابش نور در اواخر سال ۲۰۱۸ به متخصصان کمک کرد تا کشف‌های جالبی در خرابه‌های تیکال داشته باشند.فناوری لیزر نشان داد که آثار مشهور تیکال فقط بخشی از ویرانه‌های مایا هستند. کارشناسان کاخ ها، قلعه‌های ثبت نشده، بزرگراه‌های باستانی و سیستم‌های آبیاری را کشف کردند. این کشفیات جدید دانشمندان را به این نتیجه رساند که مساحت ۸۰۰مایل مربع معادل ۲.۰۷۲متر مربعی منطقه بررسی شده، می‌تواند  جمعیتی ۱۰تا ۱۵میلیون نفری را در خود جای بدهد. قبلاً تصور می‌شد که این منطقه  ۵ میلیون نفر را در خود جای می‌داد.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر

مقیاس شگفت آور آنگکور

سایت باستانی آنگکور با مجموعه گسترده‌ای از معابد آنگکور وات از سال ۱۹۹۲تحت حمایت میراث جهانی یونسکو قرار گرفته  است. این سایت باستانی از حدود قرن نهم تا پانزدهم میلادی تحت سلطنت امپراطوری خمر شکوفا شد و باستان شناسان هنوز در حال کشف ابعاد وسعت تاریخی آن هستند. در سال۲۰۱۶ اسرار جذابی در سایت باستانی آنگکور فاش شدند.

از فناوری لیزر برای اسکن مناطق اطراف آنگکور وات استفاده شده است و این فناوری همه شهر‌های زیرزمینی جنگل‌های اطراف این سایت تاریخی را نشان داده است. یافته‌های جدید شامل یک سیستم آب پیچیده و باغ‌های متعدد است. این یافته‌ها ایده‌های موجود درباره مقیاس تمدنی آنگکور وات را به چالش کشیده ‌اند.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر

بنای یادبود جدید پترا

کمتر شهر باستانی به اندازه پترا در چنوب شرقی اردن فریبنده است. شهر گل سرخ به خاطر وجود خزانه  و یک بنای تاریخی با ارتفاع ۱۳۱فوت معادل ۴۰متر با ستون‌ها و کنده کاری‌های پیچیده که هنوز کارکرد دقیقش برای کارشناسان مشخص نیست، مشهور است.

تاریخ دقیق پیدایش پترا تأیید نشده است؛ اما مورخان تصور می‌کنند که این شهر از قرن اول قبل از میلاد تا زمان وقوع یک زلزله مهیب در قرن چهارم میلادی شکوفا بوده است. اکنون باستان شناسان به کشفیات جدیدی در شهر پترا دلخوش هستند.

ماهواره‌ها در سال ۲۰۱۶ یک بنای یادبود را در شهر باستانی پترا آشکار کردند. این بنای یادبود یک سکوی عظیم و مرتفع است که گفته می‌شود به طول یک استخر شنای المپیک است.

باستان شناسان تصور می‌کنند که بنای یادبود مذکور می‌تواند مکانی برای برگزاری نمایش‌ها یا مراسم عمومی باشد.

اسرار جدید درباره شگفتی‌های باستانی جهان+تصاویر


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار